Badania z dziećmi. Twórczość, czyli co? Wiedza dzieci na temat twórczości

Słowa kluczowe: twórczość, twórczość dziecięca, wiedza, dziecko, badania z dziećmi

Abstrakt

Celem mojej pracy jest zbadanie, jaką wiedzę mają dzieci siedmioletnie na temat twórczości. W artykule prezentuję ich wypowiedzi. Badania prowadzę w nurcie jakościowym, stosując metodę rozmowy w grupie. Z racji tego, że aktywność twórcza dziecka jest głównym bodźcem jego rozwoju, w pracy z najmłodszymi przywiązuję dużą wagę do tego, żeby ich działania były aktywne i twórcze. Wyniki przeze mnie badań pokazują wiedzę dziecka na temat twórczości. Zdaniem badanych twórczość to działanie człowieka – twórcy, którego efektem jest konkretny, pożyteczny produkt. Okazuje się, że dzieci proces twórczy, czyli tworzenie, ściśle wiążą z myśleniem. Badania pozwoliły ustalić, że widzą one siebie jako twórców. W rozmowie podkreślają, że tworzą codziennie w świetlicy, ale także w domu. Okazuje się, że lubią tworzyć i są kreatywne w swoich działaniach. Tekst składa się z trzech części. W pierwszej zawarłam rozważania na temat twórczości oraz twórczości dziecięcej. W drugiej opisuję metodologię i przebieg badań. Trzecia część, badawcza, zawiera analizę i interpretację wypowiedzi siedmiolatków na temat twórczości oraz wnioski.

Biogram autora

Renata Pietruńko, Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu. Wydział Nauk Pedagogicznych

Młody naukowiec (doktorantka DSW we Wrocławiu, III rok), długoletnik praktyk (przeszło dwadzieścia lat pracy zawodowej).

Z wykształcenia pedagog, socjoterapeta. Także studia podyplomowe Organizacja i zarządzanie w placówkach opiekuńczych i pomocy społecznej,

Przeszło dwudziestolenie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą, rodzicami. Dyrektor placówki wsparcia dziennego - Świetlicy Terapeutycznej w Lewinie Brzeskim (od 1998r), placówkę tę prowadzę od poczatku, tworzyłam ją od podstaw. Moje osiągnięcia i dokonania wiąża się ściśle z pracą zawodową. Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim w 2008 roku otrzymała tytuł wzorcowej placówki nadany przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Natomiast w 2017 roku z rąk Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Elżbiety Rafalskiej odebrałam dla mojej placówki honorowe odznaczenie "Primus in Agendo - Pierwszy w działaniu"za działania na rzecz rodziny. Odznaczenie jest wyrazem uznania dla aktywnej, pełnej zaangażowania i oddania postawy wyróżnionego, najciekawszych i najbardziej wartościowych inicjatyw, nowatorskich osiągnięć, a także rzetelności i ofiarności działania 

Środki z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na realizację autorskiego programu pracy z dziećmi, tylko dwadzieścia świetlic z całego kraju otrzymuje fundusze. Moja świetlica otrzymała te środki w konkursie „Świetlica – Dzieci – Praca” realizowanym w latach 2011 – 2015 we wszystkich edycjach, czyli pięciokrotnie, dwukrotnie projekt przygotowany przeze mnie był najwyżej punktowany.

2013 rok otrzymałam tytuł „Serce Dziecku” przyznany przez Dziecięco – Młodzieżowa Kapituła działająca pod patronatem Marszałka Województwa Opolskiego.

2011 roku otrzymałam Indywidualną nagrodę Ministra Pracy i Polityki Społecznej za działalność w obszarze „Świetlica – Dzieci – Praca” na rzecz wsparcia dziecka i rodziny w gminie.

Oczywiście poza osiągnięciami zawodowymi, bardzo ważne sa dla mnie osiągnięcia życiowe moja rodzina: mąż i troje dzieci.

Członek Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Interdysciplinarnego Zespołu ds Przeciwdziłania Przemocy w Rodzine.

   GMT Wykryj językAfrikaansAlbańskiAngielskiArabskiAzerskiBaskijskiBengalskiBiałoruskiBirmańskiBośniackiBułgarskiCebuańskiChiński (Upr)Chiński (Trad)ChorwackiCzeskiCziczewaDuńskiEsperantoEstońskiFilipińskiFińskiFrancuskiGalicyjskiGreckiGruzińskiGudżarackiHausaHebrajskiHindiHiszpańskiHmongHolenderskiIgboIndonezyjskiIrlandzkiIslandzkiJapońskiJawajskiJidiszJorubaKannadaKatalońskiKazachskiKhmerskiKoreańskiKreolski (Haiti)LaotańskiLitewskiŁacińskiŁotewskiMacedońskiMalajalamMalajskiMalgaskiMaltańskiMaoryskiMarathiMongolskiNepalskiNiemieckiNorweskiOrmiańskiPendżabskiPerskiPolskiPortugalskiRosyjskiRumuńskiSerbskiSłowackiSłoweńskiSomalijskiSothoSuahiliSundajskiSyngaleskiSzwedzkiTadżyckiTajskiTamilskiTeluguTureckiUkraińskiUrduUzbeckiWalijskiWęgierskiWietnamskiWłoskiZulu AfrikaansAlbańskiAngielskiArabskiAzerskiBaskijskiBengalskiBiałoruskiBirmańskiBośniackiBułgarskiCebuańskiChiński (Upr)Chiński (Trad)ChorwackiCzeskiCziczewaDuńskiEsperantoEstońskiFilipińskiFińskiFrancuskiGalicyjskiGreckiGruzińskiGudżarackiHausaHebrajskiHindiHiszpańskiHmongHolenderskiIgboIndonezyjskiIrlandzkiIslandzkiJapońskiJawajskiJidiszJorubaKannadaKatalońskiKazachskiKhmerskiKoreańskiKreolski (Haiti)LaotańskiLitewskiŁacińskiŁotewskiMacedońskiMalajalamMalajskiMalgaskiMaltańskiMaoryskiMarathiMongolskiNepalskiNiemieckiNorweskiOrmiańskiPendżabskiPerskiPolskiPortugalskiRosyjskiRumuńskiSerbskiSłowackiSłoweńskiSomalijskiSothoSuahiliSundajskiSyngaleskiSzwedzkiTadżyckiTajskiTamilskiTeluguTureckiUkraińskiUrduUzbeckiWalijskiWęgierskiWietnamskiWłoskiZulu         Funkcja mowy jest ograniczona do 200 znaków  Opcje : Historia : Opinie zwrotne : DonateZamknij

Bibliografia

Dąbek A., Psychologiczne podstawy twórczej aktywności dziecka, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1988.

Dyrda B., Teoretyczne podstawy twórczości, [w:] Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży. Poradnik dla wychowawców i nauczycieli, red. B. Dyrda, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1986.

Kasprzak M., Potencjał rozwojowy dziecka w świetlicy działającej w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Świętego Krzyża, Opole 2016.

Konarzewski K., Jak prowadzić badania oświatowe, WSiP, Kraków 2000.

Krzywoń D., Kraina Kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2008.

Ligęza W., Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu? Rozwój reprezentacji poznawczej twórczości u dzieci od 4 do 10 lat, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2017.

Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2001.

Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.

Popek S., Twórczość dzieci, [w]: Encyklopedia psychologii, red. W. Szewczuk, Fundacja „Innowacja”, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 1998.

Przetacznik-Gierowska M., Twórczość dzieci, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. M. Tyszkowa, PWN, Warszawa 1996.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.

Szmidt K.J., Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2001.

Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć. Sztuka. Piękno. Forma. Twórczość. Odtwórczość. Przeżycie estetyczne, PWN, Warszawa 1982.

Uszyńska-Jarmoc J., Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2007.

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2003.

Wadsworth B.J., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój mowy, WSiP, Warszawa 1998.

Zwiernik J., Podejście badawcze w poznaniu wiedzy dziecka, Wydawnictwo DSW, Wrocław 2015.

Opublikowane
2018-12-20
Jak cytować
Pietruńko, R. (2018). Badania z dziećmi. Twórczość, czyli co? Wiedza dzieci na temat twórczości. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(4(50), 113-128. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.50.113