Kompetencje wychowawcy świetlicy jako specyficznego miejsca wspomagania rozwoju dziecka

Słowa kluczowe: kompetencje, świetlica szkolna, wychowawca świetlicy, rozwój dziecka, rola zawodowa,

Abstrakt

W niniejszym artykule przedstawiono teoretyczno-empiryczne rozważania na temat kompetencji wychowawców do pracy w świetlicy szkolnej. Zaprezentowano wyniki badań będące z jednej strony próbą oceny kompetencji wychowawców i nauczycieli pracujących w świetlicy szkolnej, miejscu wspomagania rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, z drugiej strony stwarzające okazję do włączenia się wychowawców świetlicy w dyskusję nad kompetencjami potrzebnymi wychowawcy do pracy w świetlicy szkolnej. Prowadzone metodami jakościowymi (wywiad, zogniskowany wywiad grupowy) badania umożliwiły ukazanie przedmiotu badań w dwóch perspektywach: diagnostycznej i postulatywnej. Zamieszczony w artykule wykaz kompetencji wychowawcy świetlicy, wynikający wprost z wymagań miejsca, jakim jest świetlica szkolna, uzasadnia przekonanie o konieczności profesjonalnego kształcenia i doskonalenia zawodowego kadry wychowawców świetlicy.

Bibliografia

Bielski J. (2010). Kompetentny nauczyciel, „Lider”, nr 7-8.

Czerepaniak-Walczak M. (1995). Między dostosowaniem a zmianą, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Dudzikowa M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych, [w:] H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa: PWN.

Dylak S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań: Wydawnictwo UAM.

Fontana A., Frey J.H. (2009). Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania, [w:] M.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Godyla B. (2014). Zabawy stolikowe na zimowe popołudnia w świetlicy, „Świetlica w ­Szkole”, nr 4.

Gromelska A. (2014). Wietnamska przygoda w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 2.

Gudkova S. (2012). Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hoffmann J. (2013). Spotkanie z muzyką w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 3.

Hoffmann J. (2015). W świetlicy nigdy się nie nudzimy: gry i zabawy na każdy dzień roku szkolnego, „Świetlica w Szkole”, nr 6.

Kmita D. (2014). Grupy cyrkowe w świetlicy, „Wychowawca”, nr 11.

Kukla M. (2017). Gry i zabawy teambuildingowe w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 5.

Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli – między anomią a autonomią, Gdańsk: GWP.

Kwiatkowska-Kowal B. (1995). Zadania zawodowe nauczyciela i ich wartościowanie, [w:] G. Koć-Seniuch (red.), Nauczyciel i uczniowie w sytuacjach szkolnych, Białystok: Trans Humana.

Marek Z. (2017). Wychowanie integralne podstawą rozwoju osoby, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 12, nr 1(43).

Maszke A. (2010). Tok przygotowania badań, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.

Piecuch A. (2011). Multimedialne kompetencje nauczycieli, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Pietkiewicz M. (red.). (1985). Świetlica pomostem między rodziną a szkołą. Materiały pomocnicze dla wychowawców świetlic, Warszawa: Instytut Kształcenia Nauczycieli.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rakowiecka A. (2003). Pedagogika zabawy w świetlicy szkolnej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 1 sierpnia 2017 (Dz.U. 2017, poz. 1575.)

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademic­kie i Profesjonalne.

Ryba G. (2013). Ogólnorozwojowe zabawy ruchowe w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 2.

Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.

Stech K. (2002). Kompetencje zawodowe nauczyciela – spojrzenie na problem, [w:] K. ­Ferenz, Kocioł E. (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra: Uniwersytet Zielono­górski.

Wodak R., Krzyżanowski M. (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa: Łośgraf.

Opublikowane
2019-11-14
Jak cytować
Kaczor, A. (2019). Kompetencje wychowawcy świetlicy jako specyficznego miejsca wspomagania rozwoju dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(2(52), 77-91. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1452.05