Competencies of a Teacher Working in an After-school Club, Being a Specific Place Providing Support to a Child in Their Growth and Development

Keywords: competences, after-school club, after-school club teacher, child’s development, professional role

Abstract

In this article, theoretical-empirical considerations on the competences of teachers working in after-school clubs are presented. The author presents the research results being, on the one hand, the attempt to evaluate the competences of teachers working in after-school clubs as the places that are to support the child’s development, and, on the other hand, the inspiration for the discussion of after-school club teachers on the competences needed to work in such places. The research was carried out using qualitative methods (interview, focused group interview) and it made it possible for the author to present the research subject in two perspectives: diagnostic and postulative one. The list of competences of an after-school club teacher included in the article directly results from the requirements of the place and it confirms the conviction that it is necessary to educate teachers working in after-school clubs and improve their qualifications.

References

Bielski J. (2010). Kompetentny nauczyciel, „Lider”, nr 7-8.

Czerepaniak-Walczak M. (1995). Między dostosowaniem a zmianą, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Dudzikowa M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych, [w:] H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa: PWN.

Dylak S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań: Wydawnictwo UAM.

Fontana A., Frey J.H. (2009). Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania, [w:] M.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Godyla B. (2014). Zabawy stolikowe na zimowe popołudnia w świetlicy, „Świetlica w ­Szkole”, nr 4.

Gromelska A. (2014). Wietnamska przygoda w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 2.

Gudkova S. (2012). Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hoffmann J. (2013). Spotkanie z muzyką w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 3.

Hoffmann J. (2015). W świetlicy nigdy się nie nudzimy: gry i zabawy na każdy dzień roku szkolnego, „Świetlica w Szkole”, nr 6.

Kmita D. (2014). Grupy cyrkowe w świetlicy, „Wychowawca”, nr 11.

Kukla M. (2017). Gry i zabawy teambuildingowe w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 5.

Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli – między anomią a autonomią, Gdańsk: GWP.

Kwiatkowska-Kowal B. (1995). Zadania zawodowe nauczyciela i ich wartościowanie, [w:] G. Koć-Seniuch (red.), Nauczyciel i uczniowie w sytuacjach szkolnych, Białystok: Trans Humana.

Marek Z. (2017). Wychowanie integralne podstawą rozwoju osoby, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 12, nr 1(43).

Maszke A. (2010). Tok przygotowania badań, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.

Piecuch A. (2011). Multimedialne kompetencje nauczycieli, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Pietkiewicz M. (red.). (1985). Świetlica pomostem między rodziną a szkołą. Materiały pomocnicze dla wychowawców świetlic, Warszawa: Instytut Kształcenia Nauczycieli.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rakowiecka A. (2003). Pedagogika zabawy w świetlicy szkolnej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 1 sierpnia 2017 (Dz.U. 2017, poz. 1575.)

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademic­kie i Profesjonalne.

Ryba G. (2013). Ogólnorozwojowe zabawy ruchowe w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 2.

Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.

Stech K. (2002). Kompetencje zawodowe nauczyciela – spojrzenie na problem, [w:] K. ­Ferenz, Kocioł E. (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra: Uniwersytet Zielono­górski.

Wodak R., Krzyżanowski M. (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa: Łośgraf.

Published
2019-11-14
How to Cite
Kaczor, A. (2019). Competencies of a Teacher Working in an After-school Club, Being a Specific Place Providing Support to a Child in Their Growth and Development. Elementary Education in Theory and Practice, 14(2(52), 77-91. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1452.05