Competencies of a Teacher Working in an After-school Club, Being a Specific Place Providing Support to a Child in Their Growth and Development
Abstract
In this article, theoretical-empirical considerations on the competences of teachers working in after-school clubs are presented. The author presents the research results being, on the one hand, the attempt to evaluate the competences of teachers working in after-school clubs as the places that are to support the child’s development, and, on the other hand, the inspiration for the discussion of after-school club teachers on the competences needed to work in such places. The research was carried out using qualitative methods (interview, focused group interview) and it made it possible for the author to present the research subject in two perspectives: diagnostic and postulative one. The list of competences of an after-school club teacher included in the article directly results from the requirements of the place and it confirms the conviction that it is necessary to educate teachers working in after-school clubs and improve their qualifications.
References
Bielski J. (2010). Kompetentny nauczyciel, „Lider”, nr 7-8.
Czerepaniak-Walczak M. (1995). Między dostosowaniem a zmianą, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Dudzikowa M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych, [w:] H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa: PWN.
Dylak S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań: Wydawnictwo UAM.
Fontana A., Frey J.H. (2009). Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania, [w:] M.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Godyla B. (2014). Zabawy stolikowe na zimowe popołudnia w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 4.
Gromelska A. (2014). Wietnamska przygoda w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 2.
Gudkova S. (2012). Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hoffmann J. (2013). Spotkanie z muzyką w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 3.
Hoffmann J. (2015). W świetlicy nigdy się nie nudzimy: gry i zabawy na każdy dzień roku szkolnego, „Świetlica w Szkole”, nr 6.
Kmita D. (2014). Grupy cyrkowe w świetlicy, „Wychowawca”, nr 11.
Kukla M. (2017). Gry i zabawy teambuildingowe w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 5.
Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli – między anomią a autonomią, Gdańsk: GWP.
Kwiatkowska-Kowal B. (1995). Zadania zawodowe nauczyciela i ich wartościowanie, [w:] G. Koć-Seniuch (red.), Nauczyciel i uczniowie w sytuacjach szkolnych, Białystok: Trans Humana.
Marek Z. (2017). Wychowanie integralne podstawą rozwoju osoby, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 12, nr 1(43).
Maszke A. (2010). Tok przygotowania badań, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.
Piecuch A. (2011). Multimedialne kompetencje nauczycieli, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pietkiewicz M. (red.). (1985). Świetlica pomostem między rodziną a szkołą. Materiały pomocnicze dla wychowawców świetlic, Warszawa: Instytut Kształcenia Nauczycieli.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Rakowiecka A. (2003). Pedagogika zabawy w świetlicy szkolnej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 1 sierpnia 2017 (Dz.U. 2017, poz. 1575.)
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Ryba G. (2013). Ogólnorozwojowe zabawy ruchowe w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 2.
Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.
Stech K. (2002). Kompetencje zawodowe nauczyciela – spojrzenie na problem, [w:] K. Ferenz, Kocioł E. (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Wodak R., Krzyżanowski M. (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa: Łośgraf.
Copyright (c) 2019 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search