Kompetencje wychowawcy świetlicy jako specyficznego miejsca wspomagania rozwoju dziecka
Abstrakt
W niniejszym artykule przedstawiono teoretyczno-empiryczne rozważania na temat kompetencji wychowawców do pracy w świetlicy szkolnej. Zaprezentowano wyniki badań będące z jednej strony próbą oceny kompetencji wychowawców i nauczycieli pracujących w świetlicy szkolnej, miejscu wspomagania rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, z drugiej strony stwarzające okazję do włączenia się wychowawców świetlicy w dyskusję nad kompetencjami potrzebnymi wychowawcy do pracy w świetlicy szkolnej. Prowadzone metodami jakościowymi (wywiad, zogniskowany wywiad grupowy) badania umożliwiły ukazanie przedmiotu badań w dwóch perspektywach: diagnostycznej i postulatywnej. Zamieszczony w artykule wykaz kompetencji wychowawcy świetlicy, wynikający wprost z wymagań miejsca, jakim jest świetlica szkolna, uzasadnia przekonanie o konieczności profesjonalnego kształcenia i doskonalenia zawodowego kadry wychowawców świetlicy.
Bibliografia
Bielski J. (2010). Kompetentny nauczyciel, „Lider”, nr 7-8.
Czerepaniak-Walczak M. (1995). Między dostosowaniem a zmianą, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Dudzikowa M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych, [w:] H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa: PWN.
Dylak S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań: Wydawnictwo UAM.
Fontana A., Frey J.H. (2009). Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania, [w:] M.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Godyla B. (2014). Zabawy stolikowe na zimowe popołudnia w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 4.
Gromelska A. (2014). Wietnamska przygoda w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 2.
Gudkova S. (2012). Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hoffmann J. (2013). Spotkanie z muzyką w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 3.
Hoffmann J. (2015). W świetlicy nigdy się nie nudzimy: gry i zabawy na każdy dzień roku szkolnego, „Świetlica w Szkole”, nr 6.
Kmita D. (2014). Grupy cyrkowe w świetlicy, „Wychowawca”, nr 11.
Kukla M. (2017). Gry i zabawy teambuildingowe w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 5.
Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli – między anomią a autonomią, Gdańsk: GWP.
Kwiatkowska-Kowal B. (1995). Zadania zawodowe nauczyciela i ich wartościowanie, [w:] G. Koć-Seniuch (red.), Nauczyciel i uczniowie w sytuacjach szkolnych, Białystok: Trans Humana.
Marek Z. (2017). Wychowanie integralne podstawą rozwoju osoby, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 12, nr 1(43).
Maszke A. (2010). Tok przygotowania badań, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.
Piecuch A. (2011). Multimedialne kompetencje nauczycieli, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pietkiewicz M. (red.). (1985). Świetlica pomostem między rodziną a szkołą. Materiały pomocnicze dla wychowawców świetlic, Warszawa: Instytut Kształcenia Nauczycieli.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Rakowiecka A. (2003). Pedagogika zabawy w świetlicy szkolnej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 1 sierpnia 2017 (Dz.U. 2017, poz. 1575.)
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Ryba G. (2013). Ogólnorozwojowe zabawy ruchowe w świetlicy, „Świetlica w Szkole”, nr 2.
Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.
Stech K. (2002). Kompetencje zawodowe nauczyciela – spojrzenie na problem, [w:] K. Ferenz, Kocioł E. (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Wodak R., Krzyżanowski M. (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa: Łośgraf.
Copyright (c) 2019 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: