Pojęcie rodziny w twórczym procesie dziecięcej interpretacji świata
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki badań zrealizowanych zgodnie z założeniami konstruktywizmu i przeprowadzonych w roku szkolnym 2018/2019 w wybranych szkołach podstawowych. Celem badań było zdiagnozowanie sposobów rozumienia abstrakcyjnego pojęcia rodzina w grupie dzieci w młodszym wieku szkolnym, w środowisku wielkomiejskim (Łódź). Przyjęto tezę, iż skutecznym sposobem wydobywania znaczeń nadawanych przez dzieci jest wyzwalanie ich aktywności twórczej. Wykorzystano typowe dla psychodydaktyki twórczości techniki: asocjogramy, pytania i tworzenie analogii. Opracowaniu poddano materiał badawczy uzyskany w toku obserwacji oraz analizy wytworów twórczych dzieci. Wykorzystana strategia pozwoliła na zrekonstruowanie dziecięcego procesu rozumienia pojęcia rodzina oraz na ukazanie możliwości tkwiących w psychodydaktyce twórczości, pozwalających na uruchomienie dziecięcego interpretowania świata, wydobywanie osobistych, oryginalnych jego reprezentacji.
Bibliografia
Angrosino, M.V. (2007). Doing Ethnographic and Observational Research. London: Uwe Flick.
Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (eds.). (2005). The Sage Handbook of Qualitative Researc,. Los Angeles: Sage Publications.
Donaldson M. (1986). Myślenie dzieci, tłum. A. Hunca-Bednarska, E. M. Hunca, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Ferrara M., Friant N. (2015). The Application of a Multi-Methodology Approach to a Corpus of Social Representations „Qual Quant”, VI,1 – 19; DOI 10.1007/s11135-015-0203-3.
Gołębniak B. D. (2013). Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką legitymizacją a realizacyjnymi uproszczeniami, [w:] H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu, Warszawa: Scholar, s. 51-75.
Kamiński A. (1975). Funkcje pedagogiki społecznej, Warszawa: PWN.
Kawula J,. Brągiel A., Janke W. (1997). Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Klus-Stańska D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kotlarska-Michalska A. (2015). Obrazy życia rodzinnego z perspektywy półwiecza badań nad rodziną polską, [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 27-56.
Nęcka E. (2005). Psychologia twórczości, Sopot: GWP.
Okoń W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Reason P., Bradbury H. (eds.). (2008). The Sage Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice, Los Angeles: Sage Publications.
Rembowski J. (1972). Więzi uczuciowe w rodzinie, Warszawa: PWN.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Schaffer H.R. (2006). Rozwój społeczny, tłum. M. Białecka-Pikul, K. Sikora, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Szmidt K. (2005). Pedagogika twórczości, Sopot: GWP.
Tatarkiewicz W. (1975). Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN.
Tunnicliffe S.D. & Reiss M.J. (1999). Building a model of the environment: How do children see animals? „Journal of Biological Education” nr 33.
Urbaniak-Zając, D., Piekarski J. (red.). (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Ziemska M. (1979). Rodzina a osobowość, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Weizenbaum J. (2008). Moglibyśmy mieć raj, Forum, wyd. z 28 stycznia.
Wrzesień W. (2003). Jednostka – rodzina – pokolenie. Studium relacji międzypokoleniowych w rodzinie, Poznań: Wydawnictwo UAM.
Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/sjp/rodzina;2515555.html (data dostępu: 03.10. 2020).
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: