Kształcenie nauczycieli edukacji elementarnej w Islandii
Abstrakt
W artykule przedstawiono pokrótce specyfikę kraju, a także systemu oświaty, zwracając szczególną uwagę na edukację przedszkolną oraz początkowy etap edukacji szkolnej (klasy 1–7). Celem artykułu jest omówienie systemu kształcenia nauczycieli edukacji elementarnej w Islandii. Niniejsza charakterystyka została przygotowana głównie w oparciu o raporty Eurydice dostępne w Internecie, ofertę dwóch islandzkich szkół wyższych oraz obowiązujące w Islandii akty prawne. Jak pokazała przeprowadzona analiza, system kształcenia nauczycie- li jest zbliżony do systemu obowiązującego w Polsce. By zostać na- uczycielem edukacji elementarnej, należy ukończyć dwustopniowe studia pedagogiczne i zdobyć tytuł zawodowy magistra. Dokonując porównania między programami na studiach pedagogicznych pro- wadzonych w Polsce i w Islandii, należy zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku Islandii większą wagę przywiązuje się do studenckich praktyk (szczególnie na Uniwersytecie w Akureyri) oraz do zajęć kore- spondujących z aktualnymi problemami, z którymi mierzy się świat – w programach studiów pojawiają się przedmioty związane z tematyką równouprawnienia oraz gender, edukacją inkluzyjną, współpracą z ro- dzicami czy zarządzaniem klasą.
Bibliografia
Fedorowicz, S. (2018). Islandzkie erupcje wulkaniczne w zapisie tefrochronologicznym paleogeografii Europy. [w:] L. Andrzejewski (red.), Przyrodnicze i społeczne uwarunkowania współczesnych krajobrazów Islandii. Toruń: Wydawnictwo UMK, ss. 61-66.
Machowski, R., Rzętała, M. (2018). Islandia – wyspa ognia, wody i lodu. [w:] R. Machowski (red.) Z badań nad wpływem antropopresji na środowisko, Sosnowiec: Wydział Nauk o Ziemi UŚ, s. 73-89.
Węcławowicz, G. (2018). System osadniczy, ludność i gospodarka Islandii. [w:] L. Andrzejewski (red.). Przyrodnicze i społeczne uwarunkowania współczesnych krajobrazów Islandii. Toruń: Wydawnictwo UMK, ss. 67-73.
Act on the education and recruitment of teachers and administrators of preschools, compulsory schools and upper secondary school 2008 No 87 12 June; https://www.government.is/media/menntamalaraduneyti-media/media/frettatengt2016/Act-on-the-education-and-recruitment-of-teachers--No-87_2008-nr.-87-Uppfaerd-thyding-januar-2017.pdf [dostęp: 24.01.2021].
Eurydice (2018/2019). https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/iceland_en [dostęp: 24.01.2021].
Historia Uniwersytetu w Akureyri: https://www.unak.is/english/university/about-unak/history [dostęp: 24.01.2021].
Historia Uniwersytetu w Rejkjaviku: https://english.hi.is/university/history [dostęp: 20.01.2021].
Islandzki Uniwersytet Artystyczny: https://www.lhi.is/en [dostęp: 24.01.2021].
Islandzki Uniwersytet Rolniczy: http://www.lbhi.is/school [dostęp: 24.01.2021]
Lög um menntun, hæfni og ráðningu kennara og skólastjórnenda við leikskóla, grunnskóla og framhaldsskóla 2019 nr. 95 1. Júlí, https://www.althingi.is/lagas/nuna/2019095.html [dostęp: 18.01.2021].
MEN (2020). https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wspolpraca-polski-i-islandii-w-dziedzinie-oswiaty--deklaracja-podpisana [dostęp: 24.01.2021].
Oferta kierunków studiów dostępnych na Uniwersytecie Islandzkim: https://ugla.hi.is/kennsluskra/index.php?tab=nam&kennsluar=2020&flaturlisti=0&namsstig=F#svid40 [dostęp: 20.01.2021].
Oferta kierunków studiów dostępnych na Uniwersytecie w Akureyri: https://ugla.unak.is/kennsluskra/index.php?tab=nam&kennsluar=2020&flaturlisti=1&namsstig=F [dostęp: 20.01.2021].
Program nauczania na studiach licencjackich z zakresu edukacji przedszkolnej (Uniwersytet Islandzki): https://ugla.hi.is/kennsluskra/index.php?tab=nam&chapter=namsleid&id=520000_20206&kennsluar=2020 [dostęp: 11.01.2021].
Program nauczania na studiach licencjackich z zakresu nauczania w szkole podstawowej (Uniwersytet Islandzki): https://ugla.hi.is/kennsluskra/index.php?tab=nam&chapter=namsleid&id=820238_20206&kennsluar=2020 [dostęp: 24.01.2021]
Program studiów licencjackich na kierunku pedagogicznym prowadzonym na Uniwersytecie w Akureyri: Uhttps://ugla.unak.is/kennsluskra/index.php?tab=nam&chapter=namsleid&id=640014_20206&kennsluar=2020 [dostęp: 20.01.2021].
Program studiów magisterskich na kierunku pedagogicznym prowadzonym na Uniwersytecie w Akureyri: https://ugla.unak.is/kennsluskra/index.php?tab=nam&chapter=namsleid&id=640078_20206&kennsluar=2020 [dostęp: 24.01.2021].
The Preschool Act No. 90, 12 June 2008: https://www.government.is/media/menntamalaraduneyti-media/media/MRN-pdf_Annad/Preschool_Act.pdf [dostęp: 20.01.2021].
Uniwersytet Bifröst: https://www.bifrost.is/english, [dostęp: 24.01.2021].
Uniwersytet w Reykjaviku: https://en.ru.is/ [dostęp: 20.01.2021].
Upper Secondary Education Act 2008 No 92 12 June: https://www.government.is/media/menntamalaraduneyti-media/media/law-and-regulations/Upper-Secondary-Education-Act-No.-92-2008.pdf [dostęp: 20.01.2021].
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: