Wzorzec Osobowy Pedagoga Specjalnego w Edukacji i Terapii Dziecka z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu- Studium Przypadku
Abstrakt
Niniejsza publikacja obejmuje zagadnienia dotyczące osoby pedagoga specjalnego, jako wzorca osobowego oraz jego znaczenia w edukacji, terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Autorka artykułu nad podstawie studium przypadku opisała proces kształtowania się i znaczenia relacji, jaka powstała w kontakcie z uczennicą klasy III Szkoły Podstawowej mającą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm oraz możliwe czynniki mające na nią wpływ. Celem publikacji jest ukazanie ogromnego wpływu i znaczenia relacji oraz samej osoby pedagoga specjalnego na proces wychowania, edukacji oraz terapii dzieci
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przedstawiony opis wskazuje, iż specjaliści, nauczyciele odgrywają duże znaczenie w życiu swoich podopiecznych, zaś ich oddziaływanie oraz zbudowana relacje widoczna jest w poczynionych przez uczniów postępach.
Bibliografia
2. Bakiera L., Harwas-Napierała B., (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
3. Chrościńska-Krawczyk M., Jasiński M. (2010). Autyzm dziecięcy – współczesne spojrzenie. Neurologia Dziecięca. 19/2010 , nr 38
4. Grác J. (1996). Wzory osobowe oddziałujące na młodego człowieka – analiza teoretyczna. Człowiek i Społeczeństwo, 14, 7–18
5. McClannahan L, E., Krantz, P. J. (2005). Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich weryfikowania. Gdańsk: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka
6. Mikołajczak M. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Warszawa: Wydawnictwo Difin
7. Neuroróźnorodni. nr 1, 2021
8. Nowak W.M. (2015). Dobro i wzory osobowe. Studia Philosophica Wratislaviensia vol. X, fasc. 4 (2015)
9. Olszewski S. (2017). Podmiot oddziaływań jako element obrazu realizowanej profesji w definicjach formułowanych przez pedagogów specjalnych. ROCZNIK KOMISJI NAUK PEDAGOGICZNYCH Tom LXX, s. 81–92
10. Pisula E. (1991) Dzieci autystyczne. [w]: Obuchowska, I., (red). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne
11. Pisula E. (2000). Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,
12. Search D., Lloyd M., Preston M., (2006). Pomóż dziecku z autyzmem, Warszawa: Wyd. Liber, s. 12
13. Szmania L. (2014). Doświadczenia emocjonalne rodziców dzieci z autyzmem. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 5/2014
14. Świderska-Włodarczyk U. (2015). Wzorzec osobowy czy wzorzec postępowania? Przyczynek do nowej definicji formułowanej z punktu widzenia historyka na przykładzie szlachty polskiej przełomu średniowiecza i czasów nowożytnych
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: