The Role Model of a Special Educator in Education and Therapy of Children with Autism Spectrum Disorder

Keywords: special edukator, role models, education, therapy, autism

Abstract

This publication is about a special educator as a role model in the education and therapy of children with autism spectrum disorders. Based on the study of an individual case, the author of the article described the creation and meaning of a relationship that developed through contact with a 3rd grade primary school student who had a document indicating the need for special education due to autism. The student joined the integration class in the middle of the school year. The aim of the article is to show the meaning and the influence of the relationship and the person of a special educator on the process of education and therapy of children with special educational needs. The presented description shows that specialists and teachers play a huge role in the lives of their pupils, and their personality traits ad influence are visible in the progress made by the students.

References

1. Attwood T. (2020). COVID-19 a autyzm. [w:] Grandin T., Stock-Kranowitz C., Atwood T., Gray C., i in. (red.) Autyzm w czasie pandemii. Wskazówko i uwagi ekspertów, jak radzić sobie w trudnym czasie. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia
2. Bakiera L., Harwas-Napierała B., (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
3. Chrościńska-Krawczyk M., Jasiński M. (2010). Autyzm dziecięcy – współczesne spojrzenie. Neurologia Dziecięca. 19/2010 , nr 38
4. Grác J. (1996). Wzory osobowe oddziałujące na młodego człowieka – analiza teoretyczna. Człowiek i Społeczeństwo, 14, 7–18
5. McClannahan L, E., Krantz, P. J. (2005). Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich weryfikowania. Gdańsk: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka
6. Mikołajczak M. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Warszawa: Wydawnictwo Difin
7. Neuroróźnorodni. nr 1, 2021
8. Nowak W.M. (2015). Dobro i wzory osobowe. Studia Philosophica Wratislaviensia vol. X, fasc. 4 (2015)
9. Olszewski S. (2017). Podmiot oddziaływań jako element obrazu realizowanej profesji w definicjach formułowanych przez pedagogów specjalnych. ROCZNIK KOMISJI NAUK PEDAGOGICZNYCH Tom LXX, s. 81–92
10. Pisula E. (1991) Dzieci autystyczne. [w]: Obuchowska, I., (red). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne
11. Pisula E. (2000). Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,
12. Search D., Lloyd M., Preston M., (2006). Pomóż dziecku z autyzmem, Warszawa: Wyd. Liber, s. 12
13. Szmania L. (2014). Doświadczenia emocjonalne rodziców dzieci z autyzmem. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 5/2014
14. Świderska-Włodarczyk U. (2015). Wzorzec osobowy czy wzorzec postępowania? Przyczynek do nowej definicji formułowanej z punktu widzenia historyka na przykładzie szlachty polskiej przełomu średniowiecza i czasów nowożytnych
Published
2021-11-15
How to Cite
Glac, I. (2021). The Role Model of a Special Educator in Education and Therapy of Children with Autism Spectrum Disorder . Elementary Education in Theory and Practice, 16(5 (63), 123-135. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.09