Przygotowanie studentek pedagogiki do edukacji twórczej
Abstrakt
W artykule opisano zagadnienia związane z twórczością, takie jak: kreatywność, czteroaspektowe ujęcie twórczości, model twórczości K.K. Urbana i H.G. Jellena (Matczak i in. 2000) oraz zagadnienia związane z przygotowaniem przyszłych nauczycielek do prowadzenia zajęć w duchu edukacji twórczej. Celem badań było poznanie poziomu komponentów przygotowania do edukacji twórczej, takich jak uzdolnienia twórcze, samoocena kreatywności i ocena twórczości innych osób. W badaniach wzięło udział 80 studentek trzeciego roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Narzędzia badawcze, jakie wykorzystano, to Rysunkowy Test Myślenia Twórczego autorstwa K.K. Urbana i H.G. Jellena (1996), Kwestionariusz samooceny kreatywności (Bartoszewicz, 2021) oraz Kwestionariusz oceny twórczości innych osób (Bartoszewicz, 2021).Analiza wyników badań wykazała, że poziom uzdolnień twórczych badanych studentek oraz samoocena kreatywności uplasowały się na poziomie przeciętnym, natomiast aż 70% badanych studentek potrafiło adekwatnie ocenić twórczość innych osób.
Bibliografia
Amabile, T. (1996). Creativity in context. Boulder, Co: Westview Press, Inc.
Bartoszewicz M. (2021). Kwestionariusz samooceny kreatywności, narzędzie niepublikowane.
Bartoszewicz M. (2021). Kwestionariusz oceny twórczości innych osób, narzędzie niepublikowane.
Bartoszewicz M. (2020). Uzdolnienia twórcze uczniów w młodszym wieku szkolnym w świetle wyników Rysunkowego Testu Myślenia Twórczego i opinii nauczyciel, [w:] K. Kalbarczyk, K. Skrzątek (red.), Naukowa analiza wybranych problemów społecznych, Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, s. 74-88.
Cęcelek, G. M. (2018). Twórczość nauczyciela-wychowawcy jako istotny warunek procesu równania szans w dostępie do kształcenia dziecka z rodziny ubogiej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 13(2(48), 45-59. DOI:10.14632/eetp.2018.13.48.45
Ciechanowska, D. (2007). Twórczość w edukacji, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Cropley A.J. (2000). Defining and measuring creativity: are creativity tests worth using?, "Roeper Review”, 23, 2, p. 72-80.
Fazlagić J. (2019). Ocena kreatywności uczniów – wyzwanie dla systemu edukacji, [w:] J. Fazlagić (red.), Kreatywność w systemie edukacji, Warszawa: Wydawnictwo FRSE, s.134-158.
Gralewski J. (2010). Rozpoznawanie wytworów twórczych i odtwórczych przez nauczycieli jako umiejętność niezbędna w procesie identyfikacji uczniów kreatywnych, [w:] M. Kołodziejski (red.), Wielorakie wymiary twórczości codziennej w teorii i praktyce edukacyjnej, Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ, s. 67-79.
Gralewski J. (2014). Kreatywny uczeń w oczach nauczyciela: kilka słów o tym, czy nauczyciele trafnie rozpoznają twórczy potencjał swoich uczniów, [w:]: R. Kowalski, O. Szynkarczyk (red.), Wychowanie we współczesnej szkole. Twórcze myślenie aktywne działanie w szkole, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 66-96.
Guilford J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Kłosińska T., Marek E. (2017). Aspekty twórczości w poglądach i samoocenie studentów wczesnej edukacji, [w:] J. Bałachowicz, I. Adamek (red.), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s.82-98.
Kožuh A. (2021). Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów, Kraków: Societas Vistulana.
Matczak A., Jaworowska A., Stańczak J. (2000). Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K. Urbana i H.G. Jellena. Podręcznik, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Nęcka E. (2005). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Parczewska T., Zwierzchowska I. (2017). Swoistość postrzegania kreatywności, [w:] J. Bałachowicz, I. Adamek (red.), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s.18-40.
Rhodes M. (1961). An analysis of creativity, “Phi Delta Kappan”, 7, t. 42, 7, s. 305-310.
Szmidt K.J. (2001). Szkice do pedagogiki twórczości, Gliwice: Helion.
Szmidt K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szmidt K. J. (2013). Pedagogika twórczości: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szmidt K.J. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Urban, K.K. & Jellen, H.G. (1996). Test for Creative Thinking - Drawing Production (TCTDP), Lisse, Netherlands: Swets and Zeitlinger.
Uszyńska-Jarmoc J. (2003). Twórcza aktywność dziecka, Białystok: Tras Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Uszyńska-Jarmoc J. (2011). Czego nie wiemy o twórczości w szkole? Obszary zdeformowane, ignorowane i/lub zaniedbane, „Chowanna” 36, 1, s. 13-24.
Copyright (c) 2022 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: