Preparation of Pedagogy Students for Creative Education

Keywords: creativity, creative abilities, self-evaluation of creativity, creativity assessment, education for creativity

Abstract

The article describes issues related to creativity, such as: creativity, 4Ps of creativity model, Urban&Jellen’s model of creativity (Matczak et al., 2000) and issues related to the preparation of future teachers to conduct classes in the spirit of creative education. The aim of the research was to find out the level of the components of preparation for creative education, such as creative aptitude, self-assessment of creativity and evaluation of the creativity of other people. The group of eighty students from the Faculty of Education, University of Bialystok, took part in this research. The Test for Creative Thinking – Drawing Production by Urban&Jellen (1996), the Self-evaluation questionnaire for creativity (Bartoszewicz, 2021), and the Questionnaire for assessing the creativity of other people (Bartoszewicz, 2021) were used as research tools. The analysis of the research results showed that students’ creative abilities and self-evaluation of creativity is on an average level, and 70% of participants of this research were able to adequately assess the creativity of other people.

 

References

Amabile, T. (1996). Creativity in context. Boulder, Co: Westview Press, Inc.

Bartoszewicz M. (2021). Kwestionariusz samooceny kreatywności, narzędzie niepublikowane.

Bartoszewicz M. (2021). Kwestionariusz oceny twórczości innych osób, narzędzie niepublikowane.

Bartoszewicz M. (2020). Uzdolnienia twórcze uczniów w młodszym wieku szkolnym w świetle wyników Rysunkowego Testu Myślenia Twórczego i opinii nauczyciel, [w:] K. Kalbarczyk, K. Skrzątek (red.), Naukowa analiza wybranych problemów społecznych, Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, s. 74-88.

Cęcelek, G. M. (2018). Twórczość nauczyciela-wychowawcy jako istotny warunek procesu równania szans w dostępie do kształcenia dziecka z rodziny ubogiej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 13(2(48), 45-59. DOI:10.14632/eetp.2018.13.48.45

Ciechanowska, D. (2007). Twórczość w edukacji, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Cropley A.J. (2000). Defining and measuring creativity: are creativity tests worth using?, "Roeper Review”, 23, 2, p. 72-80.

Fazlagić J. (2019). Ocena kreatywności uczniów – wyzwanie dla systemu edukacji, [w:] J. Fazlagić (red.), Kreatywność w systemie edukacji, Warszawa: Wydawnictwo FRSE, s.134-158.

Gralewski J. (2010). Rozpoznawanie wytworów twórczych i odtwórczych przez nauczycieli jako umiejętność niezbędna w procesie identyfikacji uczniów kreatywnych, [w:] M. Kołodziejski (red.), Wielorakie wymiary twórczości codziennej w teorii i praktyce edukacyjnej, Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ, s. 67-79.

Gralewski J. (2014). Kreatywny uczeń w oczach nauczyciela: kilka słów o tym, czy nauczyciele trafnie rozpoznają twórczy potencjał swoich uczniów, [w:]: R. Kowalski, O. Szynkarczyk (red.), Wychowanie we współczesnej szkole. Twórcze myślenie aktywne działanie w szkole, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 66-96.

Guilford J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Kłosińska T., Marek E. (2017). Aspekty twórczości w poglądach i samoocenie studentów wczesnej edukacji, [w:] J. Bałachowicz, I. Adamek (red.), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s.82-98.

Kožuh A. (2021). Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów, Kraków: Societas Vistulana.

Matczak A., Jaworowska A., Stańczak J. (2000). Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K. Urbana i H.G. Jellena. Podręcznik, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Nęcka E. (2005). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Parczewska T., Zwierzchowska I. (2017). Swoistość postrzegania kreatywności, [w:] J. Bałachowicz, I. Adamek (red.), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s.18-40.

Rhodes M. (1961). An analysis of creativity, “Phi Delta Kappan”, 7, t. 42, 7, s. 305-310.

Szmidt K.J. (2001). Szkice do pedagogiki twórczości, Gliwice: Helion.

Szmidt K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szmidt K. J. (2013). Pedagogika twórczości: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szmidt K.J. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Urban, K.K. & Jellen, H.G. (1996). Test for Creative Thinking - Drawing Production (TCTDP), Lisse, Netherlands: Swets and Zeitlinger.

Uszyńska-Jarmoc J. (2003). Twórcza aktywność dziecka, Białystok: Tras Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.

Uszyńska-Jarmoc J. (2011). Czego nie wiemy o twórczości w szkole? Obszary zdeformowane, ignorowane i/lub zaniedbane, „Chowanna” 36, 1, s. 13-24.

Published
2022-06-28
How to Cite
Bartoszewicz, M. (2022). Preparation of Pedagogy Students for Creative Education. Elementary Education in Theory and Practice, 17(2(65), 79-91. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1765.05