Preparation of Pedagogy Students for Creative Education
Abstract
The article describes issues related to creativity, such as: creativity, 4Ps of creativity model, Urban&Jellen’s model of creativity (Matczak et al., 2000) and issues related to the preparation of future teachers to conduct classes in the spirit of creative education. The aim of the research was to find out the level of the components of preparation for creative education, such as creative aptitude, self-assessment of creativity and evaluation of the creativity of other people. The group of eighty students from the Faculty of Education, University of Bialystok, took part in this research. The Test for Creative Thinking – Drawing Production by Urban&Jellen (1996), the Self-evaluation questionnaire for creativity (Bartoszewicz, 2021), and the Questionnaire for assessing the creativity of other people (Bartoszewicz, 2021) were used as research tools. The analysis of the research results showed that students’ creative abilities and self-evaluation of creativity is on an average level, and 70% of participants of this research were able to adequately assess the creativity of other people.
References
Amabile, T. (1996). Creativity in context. Boulder, Co: Westview Press, Inc.
Bartoszewicz M. (2021). Kwestionariusz samooceny kreatywności, narzędzie niepublikowane.
Bartoszewicz M. (2021). Kwestionariusz oceny twórczości innych osób, narzędzie niepublikowane.
Bartoszewicz M. (2020). Uzdolnienia twórcze uczniów w młodszym wieku szkolnym w świetle wyników Rysunkowego Testu Myślenia Twórczego i opinii nauczyciel, [w:] K. Kalbarczyk, K. Skrzątek (red.), Naukowa analiza wybranych problemów społecznych, Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, s. 74-88.
Cęcelek, G. M. (2018). Twórczość nauczyciela-wychowawcy jako istotny warunek procesu równania szans w dostępie do kształcenia dziecka z rodziny ubogiej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 13(2(48), 45-59. DOI:10.14632/eetp.2018.13.48.45
Ciechanowska, D. (2007). Twórczość w edukacji, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Cropley A.J. (2000). Defining and measuring creativity: are creativity tests worth using?, "Roeper Review”, 23, 2, p. 72-80.
Fazlagić J. (2019). Ocena kreatywności uczniów – wyzwanie dla systemu edukacji, [w:] J. Fazlagić (red.), Kreatywność w systemie edukacji, Warszawa: Wydawnictwo FRSE, s.134-158.
Gralewski J. (2010). Rozpoznawanie wytworów twórczych i odtwórczych przez nauczycieli jako umiejętność niezbędna w procesie identyfikacji uczniów kreatywnych, [w:] M. Kołodziejski (red.), Wielorakie wymiary twórczości codziennej w teorii i praktyce edukacyjnej, Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ, s. 67-79.
Gralewski J. (2014). Kreatywny uczeń w oczach nauczyciela: kilka słów o tym, czy nauczyciele trafnie rozpoznają twórczy potencjał swoich uczniów, [w:]: R. Kowalski, O. Szynkarczyk (red.), Wychowanie we współczesnej szkole. Twórcze myślenie aktywne działanie w szkole, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 66-96.
Guilford J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Kłosińska T., Marek E. (2017). Aspekty twórczości w poglądach i samoocenie studentów wczesnej edukacji, [w:] J. Bałachowicz, I. Adamek (red.), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s.82-98.
Kožuh A. (2021). Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów, Kraków: Societas Vistulana.
Matczak A., Jaworowska A., Stańczak J. (2000). Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K. Urbana i H.G. Jellena. Podręcznik, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Nęcka E. (2005). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Parczewska T., Zwierzchowska I. (2017). Swoistość postrzegania kreatywności, [w:] J. Bałachowicz, I. Adamek (red.), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s.18-40.
Rhodes M. (1961). An analysis of creativity, “Phi Delta Kappan”, 7, t. 42, 7, s. 305-310.
Szmidt K.J. (2001). Szkice do pedagogiki twórczości, Gliwice: Helion.
Szmidt K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szmidt K. J. (2013). Pedagogika twórczości: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szmidt K.J. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Urban, K.K. & Jellen, H.G. (1996). Test for Creative Thinking - Drawing Production (TCTDP), Lisse, Netherlands: Swets and Zeitlinger.
Uszyńska-Jarmoc J. (2003). Twórcza aktywność dziecka, Białystok: Tras Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Uszyńska-Jarmoc J. (2011). Czego nie wiemy o twórczości w szkole? Obszary zdeformowane, ignorowane i/lub zaniedbane, „Chowanna” 36, 1, s. 13-24.
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search