Samoaktywność dzieci w wieku przedszkolnym w okresie izolacji społecznej wywołanej pandemią COVID-19 według deklaracji rodziców
Abstrakt
W artykule dokonano analizy aktywności własnej dzieci w wieku przedszkolnym podczas izolacji społecznej spowodowanej pandemią wirusa Covid-19. W pierwszej części artykułu dokonano przeglądu literatury, co pozwoliło na zdefiniowanie samoaktywności i jej znaczenia dla rozwoju jednostki. W kolejnej części podjęto refleksję nad potencjałem autoaktywności, rozpatrywanym w kontekście pandemii Covid-19. Przegląd literatury stanowił podstawę do opracowania podstaw metodologicznych autorskich badań empirycznych. Badania empiryczne przeprowadzono według strategii ilościowej, metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem techniki ankiety i kwestionariusza. W artykule zawarto charakterystykę grupy badawczej. Następnie zebrany i przeanalizowany materiał badawczy stanowił podstawę do sformułowania wniosków końcowych. Stwierdzono, że według deklaracji rodziców dzieci często lub bardzo często podejmowały aktywność własną w czasie izolacji społecznej. Określono dominujące rodzaje aktywności podejmowanej przez dzieci. Ustalono również, jaki charakter aktywności twórczej/reprodukcyjnej dominował w czasie aktywności własnej dzieci.
Bibliografia
Abery, B., & Zajac, R. (1996). Self-determination as a goal of early childhood and elementary education. In D. Sands & M. L. Wehmeyer (Eds.), Self-determination across the life span: Independence and choice for people with disabilities (pp. 169–196). Brookes.
Arora, T., Grey, I., Östlundh, L., Kin Bong, H. L., Omar M. Omar, & Arnone, D. (2020). The prevalence of psychological consequences of COVID-19: A systematic review and meta-analysis of observational studies. Journal of Health Psychology, 27(4), 805–824. https://doi.org/10.1177/1359105320966639
Barszcz-Skowronek, J. (2019). Obowiązki domowe w świadomości dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(1)51, 83–94. DOI: 10.35765/eetp.2019.1451.06
Chrobak, S. (1999). Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II. Wydawnictwo Salezjańskie.
Citko, K. (2019). Creativity as the act of transcending oneself and the world: From creativity to transcendence. Creativity. Theories – Research – Applications, 6(2), 264–268. https://doi.org/10.1515/ctra-2019-0015
Dąbkowska, M. (2020). Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań. Niepełnosprawność – Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 39, 150–160. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5738
Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 16(1–2), 1–10. DOI:10.5114/nan.2021.108030
Elisondo, C. R., & Melgar, M. F. (2020). Everyday creativity in times of COVID-19: A qualitative study from Argentina. Creativity. Theories – Research – Applications, 7(2), 230–250. https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0013
Garaika, & Margahana, H. (2019). Self efficacy, self personality and self confidence on entrepreneurial intention: Study on young enterprises. Journal of Entrepreneurship Education, 22(1), 1–12.
Gurycka, A. (1977). Przeciw nudzie. O aktywności. Nasza Księgarnia.
Jarymowicz, M. (2008). Psychologiczne podstawy podmiotowości. Szkice teoretyczne, studia empiryczne. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jundziłł, I. (1974). Aktywizacja wychowawcza młodzieży. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kowalska, D. (2020), Znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 8(2)16, 37–49.
Kryk, G. (2009). Samokształcenie w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu.
Kujawiński, J. (2006). Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Kukołowicz, T. (1997). Własna aktywność wychowanka jako czynnik wychowania. W: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kyndt, E., Donche, V., Coertjens, L., van Daal, T., Gijbels, D., & Van Petegem, P. (2019). Does self-efficacy contribute to the development of students’ motivation across the transition from secondary to higher education? European Journal of Psychology of Education, 34, 457–478. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0389-6
Le, K., & Nguyen, M. (2021). The psychological consequences of COVID-19 lockdowns. International Review of Applied Economics, 35(2), 147–163. DOI: 10.1080/02692171.2020.1853077
Olubiński, A. (2008). Aktywność ludzka jako składnik osobowości produktywnej (w świetle poglądów Ericha Fromma). In S. Guz, T. Sokołowska-Dzioba & A. Pielecki (Eds.), Wielowymiarowość aktywności i aktywizacji (pp. 15-27) . Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Pełka, K. (2020, August 6). Pandemia a oglądalność kanałów dziecięcych. Media Group. https://mediagroup.com.pl/pandemia-a-ogladalnosc-programow-dzieciecych/
Pirklová, K. (2017). On creativity, inutility and play. Creativity. Theories – Research – Applications, 4(2), 353–363. https://doi.org/10.1515/ctra-2017-0018
Popek, S. (2012). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Sowiński, A. (2013). Szkice do teorii wychowania kreatywnego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Stefańska, A. (2021). O procesie artystycznego tworzenia, terapii sztuką i wartości działań twórczych w przedszkolu, szkole i w integracji. In J. Szymańska & A. Sobczyk-Gąsiorek (Eds.), Nowe przestrzenie edukacyjne. Poszukiwanie. Wykorzystanie. Tworzenie (pp. 6–30). Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Surma, B. (2018). Dlaczego w przedszkolach Montessori dzieci pracują, a nie bawią się? Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(1)47, 69–87. DOI: https://doi.org/10.14632/eetp.2017.13.47.69
Szmidt, J. K. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Tomasiak, U. (1999). Ekspresja dziecka przedszkolnego w świetle koncepcji integracyjnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, 12, 99–111.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Wenner, M. (2009). Zabawa obowiązkowa. Psychologia Dziś, 1(12), 32–37.
Wojciechowska-Charlak, B., & Zubrzycka-Maciąg, T. (2016). Podmiotowe interakcje w wychowaniu. In Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(1), 41–54. DOI: 10.17951/lrp.2016.35.1.41
Copyright (c) 2023 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: