Self-Activity of Preschool Children During Social Isolation Caused by the COVID-19 Pandemic, as Declared by Their Parents
Abstract
The article analyses the self-activity of preschool children during social isolation caused by the Covid-19 pandemic. In the first part of the article, a literature review was conducted, which made it possible to define self-activity and its significance for the development of the individual. The following part reflects on the potential of self-activity, considered in the context of the Covid-19 pandemic. The review of literature provided the basis for the development of methodological foundations of the author’s own empirical research. The empirical research was conducted according to a quantitative strategy, by means of a diagnostic survey, with the use of a survey technique and a questionnaire. The article contains the characteristics of the study group. Afterwards, the collected and analysed research material provided the basis for the final conclusions. It was found that, according to parents’ declarations, children often or very often undertook self-activity during social isolation. The predominant types of activity undertaken by the children were identified. It was also determined what nature of creative/reproductive activities dominated the children’s own activity time.
References
Abery, B., & Zajac, R. (1996). Self-determination as a goal of early childhood and elementary education. In D. Sands & M. L. Wehmeyer (Eds.), Self-determination across the life span: Independence and choice for people with disabilities (pp. 169–196). Brookes.
Arora, T., Grey, I., Östlundh, L., Kin Bong, H. L., Omar M. Omar, & Arnone, D. (2020). The prevalence of psychological consequences of COVID-19: A systematic review and meta-analysis of observational studies. Journal of Health Psychology, 27(4), 805–824. https://doi.org/10.1177/1359105320966639
Barszcz-Skowronek, J. (2019). Obowiązki domowe w świadomości dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(1)51, 83–94. DOI: 10.35765/eetp.2019.1451.06
Chrobak, S. (1999). Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II. Wydawnictwo Salezjańskie.
Citko, K. (2019). Creativity as the act of transcending oneself and the world: From creativity to transcendence. Creativity. Theories – Research – Applications, 6(2), 264–268. https://doi.org/10.1515/ctra-2019-0015
Dąbkowska, M. (2020). Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań. Niepełnosprawność – Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 39, 150–160. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5738
Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 16(1–2), 1–10. DOI:10.5114/nan.2021.108030
Elisondo, C. R., & Melgar, M. F. (2020). Everyday creativity in times of COVID-19: A qualitative study from Argentina. Creativity. Theories – Research – Applications, 7(2), 230–250. https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0013
Garaika, & Margahana, H. (2019). Self efficacy, self personality and self confidence on entrepreneurial intention: Study on young enterprises. Journal of Entrepreneurship Education, 22(1), 1–12.
Gurycka, A. (1977). Przeciw nudzie. O aktywności. Nasza Księgarnia.
Jarymowicz, M. (2008). Psychologiczne podstawy podmiotowości. Szkice teoretyczne, studia empiryczne. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jundziłł, I. (1974). Aktywizacja wychowawcza młodzieży. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kowalska, D. (2020), Znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 8(2)16, 37–49.
Kryk, G. (2009). Samokształcenie w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu.
Kujawiński, J. (2006). Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Kukołowicz, T. (1997). Własna aktywność wychowanka jako czynnik wychowania. W: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kyndt, E., Donche, V., Coertjens, L., van Daal, T., Gijbels, D., & Van Petegem, P. (2019). Does self-efficacy contribute to the development of students’ motivation across the transition from secondary to higher education? European Journal of Psychology of Education, 34, 457–478. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0389-6
Le, K., & Nguyen, M. (2021). The psychological consequences of COVID-19 lockdowns. International Review of Applied Economics, 35(2), 147–163. DOI: 10.1080/02692171.2020.1853077
Olubiński, A. (2008). Aktywność ludzka jako składnik osobowości produktywnej (w świetle poglądów Ericha Fromma). In S. Guz, T. Sokołowska-Dzioba & A. Pielecki (Eds.), Wielowymiarowość aktywności i aktywizacji (pp. 15-27) . Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Pełka, K. (2020, August 6). Pandemia a oglądalność kanałów dziecięcych. Media Group. https://mediagroup.com.pl/pandemia-a-ogladalnosc-programow-dzieciecych/
Pirklová, K. (2017). On creativity, inutility and play. Creativity. Theories – Research – Applications, 4(2), 353–363. https://doi.org/10.1515/ctra-2017-0018
Popek, S. (2012). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Sowiński, A. (2013). Szkice do teorii wychowania kreatywnego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Stefańska, A. (2021). O procesie artystycznego tworzenia, terapii sztuką i wartości działań twórczych w przedszkolu, szkole i w integracji. In J. Szymańska & A. Sobczyk-Gąsiorek (Eds.), Nowe przestrzenie edukacyjne. Poszukiwanie. Wykorzystanie. Tworzenie (pp. 6–30). Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Surma, B. (2018). Dlaczego w przedszkolach Montessori dzieci pracują, a nie bawią się? Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(1)47, 69–87. DOI: https://doi.org/10.14632/eetp.2017.13.47.69
Szmidt, J. K. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Tomasiak, U. (1999). Ekspresja dziecka przedszkolnego w świetle koncepcji integracyjnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, 12, 99–111.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Wenner, M. (2009). Zabawa obowiązkowa. Psychologia Dziś, 1(12), 32–37.
Wojciechowska-Charlak, B., & Zubrzycka-Maciąg, T. (2016). Podmiotowe interakcje w wychowaniu. In Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(1), 41–54. DOI: 10.17951/lrp.2016.35.1.41
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search