Dialog z dzieckiem chorującym na autyzm – Metoda 3I
Abstrakt
Dziecko chorujące na autyzm ma swój indywidualny zakres zaburzeń i różny stopień ich nasilenia, co skutkuje koniecznością indywidualizacji terapii. Ważne jest, aby proponowane metody nie wykluczały się wzajemnie, tylko skutecznie stymulowały rozwój. Zalecana jest wielokierunkowa terapia, intensywna i wcześnie rozpoczęta, która dzięki plastyczności mózgu dziecka, stwarza warunki do znacznej poprawy jego funkcjonowania. W niniejszym artykule dokonano próby przedstawienia najważniejszych zagadnień dotyczących autyzmu oraz propozycji pracy z dzieckiem chorującym na autyzm opartej na metodzie 3I. Metoda 3I jest edukacyjną metodą rozwojową, upowszechnioną i rekomendowaną przez powstałą w 2005 roku francuską organizację AU- TISME ESPOIR VERS L’ECOLE (A.E.V.E.). Celem metody 3I jest rozwój komunikacji, ponieważ to ona umożliwia jednostce pełne uczestnictwo w życiu społecznym. Zdolność komunikacji stanowi jednocześnie warunek rozwoju osobowego i poznawczego człowieka. Praca terapeutyczna oparta na metodzie 3I prowadzi do samoistne- go i spontanicznego rozwijania się pożądanych umiejętności i kompetencji społecznych. Umiejętności w ten sposób nabyte zostają utrwalone, nie zanikają w sytuacjach nowych. Terapia oparta na tej metodzie opiera się na trzech podstawowych filarach, od których wzięła swoją nazwę i które stanowią klucz do sukcesu. 3I to metoda edukacji indywidualnej, intensywnej i interaktywnej, pozwalająca na stymulację mózgu dziecka po- przez zabawę. Założenia tej metody, są rozwinięciem i uzupełnieniem znanej w Polsce metody opcji.Bibliografia
Appelt K., Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] Psychologiczne portrety człowieka, red. A. I., Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005.
Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa 2011.
Bobrowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Impuls, Kraków 2011.
Carson R.C., Buther J.N., Mineka S., Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk 2006.
Clercq H.D., Autyzm od wewnątrz, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006.
Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem aspergera w szkole i przedszkolu, ORE, Warszawa 2010.
Materiały dla wolontariuszy pracujących z dzieckiem chorującym na autyzm, udostępnione przez Maltańskie Centrum Pomocy Niepełno- sprawnym Dzieciom i ich Rodzicom (niepublikowane) Materiały opublikowane przez Autisme Espoir Vers l'Ecole, http// www.autisme-espoir.org/ (dostęp: 12.06.2013).
Pilecki M., Psychiatria wieku rozwojowego – wybrane zagadnienia, [w:] Psychiatria, red. J. Heitzman, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007.
Pisula E., Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci au- tystycznych i ich matek, GWP, Gdańsk 2003.
Rozetti-Szymańska A., Wójcik J., Pietras T., Zarys terapii pedagogicznej dzieci z autyzmem, [w:] Autyzm – epidemiologia, diagnoza, terapia, Continuo, red. T. Pietras. A. Wituski, P. Gałecki, Wrocław 2011.
Sęk H., Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2000.
Szot Z., Autyzm. Terapia ruchowa. Badania interdyscyplinarne, Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2004.
Trempała J., Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000.
Zimbardo P.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 1996.
Copyright (c) 2013 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: