Zapotrzebowanie na umiejętności cyfrowe w szkołach podstawowych

Słowa kluczowe: ICT, technologie, kwestionariusz, kursy uniwerysteckie, umiejętności cyfrowe, kompetencje cyfrowe

Abstrakt

Zawartość i filozofia edukacji są przedmiotem ciągłej rewizji, oceny i zmian, które odzwierciedlane są w programach nauczania szkół. Powinno to również znaleźć odzwierciedlenie w treści studiów nauczycielskich, ponieważ reformy mogą zmieniać umiejętności i kompetencje absolwentów, które ułatwiają osiągnięcie sukcesu nowym absolwentom na rynku pracy. Artykuł omawia wykorzystanie narzędzi cyfrowych w edukacji podstawowej, odnosząc się do sytuacji w słowackich szkołach. Celem niniejszej pracy było zbadanie gotowości nauczycieli do ich stosowania oraz ich postrzegania skuteczności wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie edukacyjnym po sytuacji pandemicznej. W badaniu wzięło udział łącznie 122 nauczycieli ze Słowacji, którzy wypełnili kwestionariusz. Wyniki wskazują, że na ogół nauczyciele korzystają z technologii i dostrzegają korzyści z jej stosowania, ale niezależnie od długości praktyki pedagogicznej nie czują się przygotowani do jej skutecznego stosowania. Wyniki tego badania dodatkowo popierają ideę wprowadzenia technologii informacyjno-komunikacyjnych do kursów uniwersyteckich dla przyszłych nauczycieli, co pomoże im w pracy. Niniejsze badanie stanowi podstawę dla przyszłych badań nad problemem wprowadzania technologii informacyjno-komunikacyjnych w kursach uniwersyteckich dla przyszłych nauczycieli.

Bibliografia

Abdulrahaman, M.D., Faruk, N., Oloyede, A.A., Surajudeen-Bakinde, N.T., Olawoyin, L.A., Mejabi, O.V., Imam-Fulani, Y.O., Fahm, A.O., & Azeez, A.L. (2020). Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon, 6(11), e05312. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05312

Al-Awidi, H.M., & Alghazo, I.M. (2012). The effect of student teaching experience on preservice elementary teachers’ self-efficacy beliefs for technology integration in the UAE. Education Technology Research and Development, 60, 923–941. https://doi.org/10.1007/s11423-012-9239-4

Alnasib, B.N.M. (2023). Digital competencies: Are pre-service teachers qualified for digital

education? International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology, 11(1), 96–114. https://doi.org/10.46328/ijemst.2842

Aloraini, S. (2012). The impact of using multimedia on students’ academic achievement in the College of Education at King Saud University. Journal of King Saud University – Languages and Translation, 24(2), 75–82. https://doi.org/10.1016/j.jksult.2012.05.002

Bernátová, R., & Kochová, H. (2013). Informačno-komunikačné technológie v primárnom prírodovednom vzdelávaní [Information and communication technologies in primary science education]. Prešovská univerzita v Prešove.

Burgerová, J., Piskura, V., & Manenová, M. (2020). ICT as innovation from the point of view of students of primary school teaching. In M. Turčáni et al. (Eds.), DIVAI 2020. 13th International Scientific Conference on Distance Learning in Applied Informatics. Conference proceedings. September 21–23, 2020. Štúrovo, Slovakia (pp. 47–57). Wolters Kluwer.

Cuenca, A. (2010). Self-study research: Surfacing the art of pedagogy in teacher education. Journal of Inquiry & Action in Education, 3(2), 15–29.

García-Martín, J., Rico, R., & García-Martín, S. (2023). The perceived self-efficacy of teachers in the use of digital tools during the COVID-19 pandemic: A comparative study between Spain and the United States. Behavioral Sciences, 13(3), 213. https://doi.org/10.3390/bs13030213

Gu, X., Zhu, Y., & Guo, X. (2013). Meeting the “digital natives”: Understanding the acceptance of technology in classrooms. Journal of Educational Technology & Society, 16(1), 392–402.

Hartman, R.J., Townsend, M.B., & Jackson, M. (2019). Educators’ perceptions of technology integration into the classroom: A descriptive case study. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 12(3), 236–249. https://doi.org/10.1108/JRIT-03-2019-0044

Howard, S.K., & Mozejko, A. (2015). Teachers: Technology, change and resistance. In M. Henderson & G. Romeo (Eds.), Teaching and digital technologies: Big issues and critical questions (pp. 307–317). Cambridge University Press.

Huľová, Z. (2013). Multimediálne technológie v predprimárnej a primárnej edukácii [Multimedia technologies in pre-primary and primary education]. In J. Kancir (Ed.), Aktuálne otázky prírodovedno-technických predmetov a prierezových tém v primárnej edukácii [Current issues of natural and technical subjects and cross-cutting themes in primary education (pp. 72–79). Prešovská univerzita v Prešove.

Hutton, J.S., Dudley, J., Horowitz-Kraus, T., DeWitt, T., & Holland, S.K., (2020). Associations between screen-based media use and brain white matter integrity in preschool-aged children. JAMA Pediatrics, 174(1), e193869. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2019.3869

Kožuchová M., & Višňovská M. (2009). The importance of evaluating and selecting developmentally appropriate software for very young children. Journal of Technology and Information Education, 1(3), 7–10. https://doi.org/10.5507/jtie.2009.047

Kwaah, C.Y., Adu-Yeboah, C., Amuah, E., Essilfie, G., & Somuah, B.A. (2022). Exploring Preservice teachers’ digital skills, stress, and coping strategies during online lessons amid COVID-19 pandemic in Ghana. Cogent Education, 9(1). https://doi.org/10.1080/2331186x.2022.2107292

Oriji, A., & Amadi, R. (2016). E-education: Changing the mindsets of resistant and saboteur teachers. Journal of Education and Practice, 7(16), 122–126.

Plán Obnovy. (2021). Komponent 7: Vzdelávanie pre 21. storočie [Component 7: Education for the 21st Century]. https://www.planobnovy.sk/site/assets/files/1046/2021-k7_-_vzdelavanie_pre_21__storocie.pdf

Sousa, L. de, Richter, B., & Nel, C., (2017). The effect of multimedia use on the teaching and learning of social sciences at tertiary level: A case study. Yesterday and Today, 17. https://www.researchgate.net/publication/319325707_The_effect_of_multimedia_use_on_the_teaching_and_learning_of_Social_Sciences_at_tertiary_level_a_case_study

Spiteri, M., & Chang Rundgren, S.N. (2020) Literature review on the factors affecting primary teachers’ use of digital technology. Technology, Knowledge and Learning, 25, 115–128. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9376-x

Stauffer, B., (2022). Ultimate guide to teaching 21st century skills in secondary schools. Applied Educational Systems. https://info.aeseducation.com/ultimate-guide-teach-21st-century-skills

Stebila, J., (2011). Research and prediction of the application of multimedia teaching aid in teaching technical education on the 2nd level of primary schools. Informatics in Education, 10(1), 105–122.

Tomczyk, Ł., Fedeli, L., Włoch, A., Limone, P., Frania, M., Guarini, P., Szyszka, M., Mascia, M.L., & Falkowska, J. (2022). Digital competences of pre-service teachers in Italy and Poland. Technology, Knowledge and Learning, 28(2), 651–681. https://doi.org/10.1007/s10758-022-09626-6

Varank, I., & Tozoglu, D. (2006). Why are teachers resistant to change? Key issues and challenges in technology integration. Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 193–207.

Winter, E., Costello, A., O’Brien, M., & Hickey, G. (2021). Teachers’ use of technology and the impact of COVID-19. Irish Educational Studies, 40(2), 235–246. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1916559

Xu, X. (2017). Study on effective using of multimedia teaching system and enhancing teaching effect. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 12(6), 187–195. https://doi.org/10.3991/ijet.v12i06.7093

Opublikowane
2023-09-30
Jak cytować
Cimermanová, M. (2023). Zapotrzebowanie na umiejętności cyfrowe w szkołach podstawowych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(3(70), 149-161. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.11