Zapotrzebowanie na umiejętności cyfrowe w szkołach podstawowych
Abstrakt
Zawartość i filozofia edukacji są przedmiotem ciągłej rewizji, oceny i zmian, które odzwierciedlane są w programach nauczania szkół. Powinno to również znaleźć odzwierciedlenie w treści studiów nauczycielskich, ponieważ reformy mogą zmieniać umiejętności i kompetencje absolwentów, które ułatwiają osiągnięcie sukcesu nowym absolwentom na rynku pracy. Artykuł omawia wykorzystanie narzędzi cyfrowych w edukacji podstawowej, odnosząc się do sytuacji w słowackich szkołach. Celem niniejszej pracy było zbadanie gotowości nauczycieli do ich stosowania oraz ich postrzegania skuteczności wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie edukacyjnym po sytuacji pandemicznej. W badaniu wzięło udział łącznie 122 nauczycieli ze Słowacji, którzy wypełnili kwestionariusz. Wyniki wskazują, że na ogół nauczyciele korzystają z technologii i dostrzegają korzyści z jej stosowania, ale niezależnie od długości praktyki pedagogicznej nie czują się przygotowani do jej skutecznego stosowania. Wyniki tego badania dodatkowo popierają ideę wprowadzenia technologii informacyjno-komunikacyjnych do kursów uniwersyteckich dla przyszłych nauczycieli, co pomoże im w pracy. Niniejsze badanie stanowi podstawę dla przyszłych badań nad problemem wprowadzania technologii informacyjno-komunikacyjnych w kursach uniwersyteckich dla przyszłych nauczycieli.
Bibliografia
Abdulrahaman, M.D., Faruk, N., Oloyede, A.A., Surajudeen-Bakinde, N.T., Olawoyin, L.A., Mejabi, O.V., Imam-Fulani, Y.O., Fahm, A.O., & Azeez, A.L. (2020). Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon, 6(11), e05312. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05312
Al-Awidi, H.M., & Alghazo, I.M. (2012). The effect of student teaching experience on preservice elementary teachers’ self-efficacy beliefs for technology integration in the UAE. Education Technology Research and Development, 60, 923–941. https://doi.org/10.1007/s11423-012-9239-4
Alnasib, B.N.M. (2023). Digital competencies: Are pre-service teachers qualified for digital
education? International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology, 11(1), 96–114. https://doi.org/10.46328/ijemst.2842
Aloraini, S. (2012). The impact of using multimedia on students’ academic achievement in the College of Education at King Saud University. Journal of King Saud University – Languages and Translation, 24(2), 75–82. https://doi.org/10.1016/j.jksult.2012.05.002
Bernátová, R., & Kochová, H. (2013). Informačno-komunikačné technológie v primárnom prírodovednom vzdelávaní [Information and communication technologies in primary science education]. Prešovská univerzita v Prešove.
Burgerová, J., Piskura, V., & Manenová, M. (2020). ICT as innovation from the point of view of students of primary school teaching. In M. Turčáni et al. (Eds.), DIVAI 2020. 13th International Scientific Conference on Distance Learning in Applied Informatics. Conference proceedings. September 21–23, 2020. Štúrovo, Slovakia (pp. 47–57). Wolters Kluwer.
Cuenca, A. (2010). Self-study research: Surfacing the art of pedagogy in teacher education. Journal of Inquiry & Action in Education, 3(2), 15–29.
García-Martín, J., Rico, R., & García-Martín, S. (2023). The perceived self-efficacy of teachers in the use of digital tools during the COVID-19 pandemic: A comparative study between Spain and the United States. Behavioral Sciences, 13(3), 213. https://doi.org/10.3390/bs13030213
Gu, X., Zhu, Y., & Guo, X. (2013). Meeting the “digital natives”: Understanding the acceptance of technology in classrooms. Journal of Educational Technology & Society, 16(1), 392–402.
Hartman, R.J., Townsend, M.B., & Jackson, M. (2019). Educators’ perceptions of technology integration into the classroom: A descriptive case study. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 12(3), 236–249. https://doi.org/10.1108/JRIT-03-2019-0044
Howard, S.K., & Mozejko, A. (2015). Teachers: Technology, change and resistance. In M. Henderson & G. Romeo (Eds.), Teaching and digital technologies: Big issues and critical questions (pp. 307–317). Cambridge University Press.
Huľová, Z. (2013). Multimediálne technológie v predprimárnej a primárnej edukácii [Multimedia technologies in pre-primary and primary education]. In J. Kancir (Ed.), Aktuálne otázky prírodovedno-technických predmetov a prierezových tém v primárnej edukácii [Current issues of natural and technical subjects and cross-cutting themes in primary education (pp. 72–79). Prešovská univerzita v Prešove.
Hutton, J.S., Dudley, J., Horowitz-Kraus, T., DeWitt, T., & Holland, S.K., (2020). Associations between screen-based media use and brain white matter integrity in preschool-aged children. JAMA Pediatrics, 174(1), e193869. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2019.3869
Kožuchová M., & Višňovská M. (2009). The importance of evaluating and selecting developmentally appropriate software for very young children. Journal of Technology and Information Education, 1(3), 7–10. https://doi.org/10.5507/jtie.2009.047
Kwaah, C.Y., Adu-Yeboah, C., Amuah, E., Essilfie, G., & Somuah, B.A. (2022). Exploring Preservice teachers’ digital skills, stress, and coping strategies during online lessons amid COVID-19 pandemic in Ghana. Cogent Education, 9(1). https://doi.org/10.1080/2331186x.2022.2107292
Oriji, A., & Amadi, R. (2016). E-education: Changing the mindsets of resistant and saboteur teachers. Journal of Education and Practice, 7(16), 122–126.
Plán Obnovy. (2021). Komponent 7: Vzdelávanie pre 21. storočie [Component 7: Education for the 21st Century]. https://www.planobnovy.sk/site/assets/files/1046/2021-k7_-_vzdelavanie_pre_21__storocie.pdf
Sousa, L. de, Richter, B., & Nel, C., (2017). The effect of multimedia use on the teaching and learning of social sciences at tertiary level: A case study. Yesterday and Today, 17. https://www.researchgate.net/publication/319325707_The_effect_of_multimedia_use_on_the_teaching_and_learning_of_Social_Sciences_at_tertiary_level_a_case_study
Spiteri, M., & Chang Rundgren, S.N. (2020) Literature review on the factors affecting primary teachers’ use of digital technology. Technology, Knowledge and Learning, 25, 115–128. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9376-x
Stauffer, B., (2022). Ultimate guide to teaching 21st century skills in secondary schools. Applied Educational Systems. https://info.aeseducation.com/ultimate-guide-teach-21st-century-skills
Stebila, J., (2011). Research and prediction of the application of multimedia teaching aid in teaching technical education on the 2nd level of primary schools. Informatics in Education, 10(1), 105–122.
Tomczyk, Ł., Fedeli, L., Włoch, A., Limone, P., Frania, M., Guarini, P., Szyszka, M., Mascia, M.L., & Falkowska, J. (2022). Digital competences of pre-service teachers in Italy and Poland. Technology, Knowledge and Learning, 28(2), 651–681. https://doi.org/10.1007/s10758-022-09626-6
Varank, I., & Tozoglu, D. (2006). Why are teachers resistant to change? Key issues and challenges in technology integration. Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 193–207.
Winter, E., Costello, A., O’Brien, M., & Hickey, G. (2021). Teachers’ use of technology and the impact of COVID-19. Irish Educational Studies, 40(2), 235–246. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1916559
Xu, X. (2017). Study on effective using of multimedia teaching system and enhancing teaching effect. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 12(6), 187–195. https://doi.org/10.3991/ijet.v12i06.7093
Copyright (c) 2023 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: