Pedagogika zabawy w edukacji muzycznej uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej – raport z badań

Słowa kluczowe: pedagogika zabawy,, muzyczna pedagogika zabawy,, edukacja muzyczna,, edukacja wczesnoszkolna

Abstrakt

Zajęcia prowadzone w szkole powinny być przestrzenią, w której uczniowie mają możliwość pełnego rozwoju, odkrywania siebie, rozbudzania i rozwijania swojego potencjału i pasji oraz zdobywania niezbędnej wiedzy do prawidłowego funkcjonowania w świecie. Stosowanie odpowiednio dobranych i wyselekcjonowanych metod podczas zajęć jest bardzo istotne, aby stworzyć im środowisko, w którym mogą się kształcić i rozwijać. Pedagogika zabawy, to bogactwo metod, które oferują szereg korzyści i zalet płynących z nauki poprzez zabawę. Zabawa wyzwala w dziecku radość, stwarza przestrzeń do bycia sobą, eksplorowania, twórczości oraz doskonali kompetencje niezbędne do życia. Pedagogika zabawy stwarza również bardzo korzystne warunki do pracy z dziećmi na zajęciach muzycznych. Wolność i dynamika zabawy idealnie komponuje się z muzyczną działalnością dziecka. Głównym celem badań było poznanie funkcjonowania dzieci podczas zajęć muzycznych z wykorzystaniem pedagogiki zabawy. W pracy posłużono się metodą jakościowych badań terenowych. Badania zostały przeprowadzone w Szkole Podstawowej im. Bogdana Jańskiego w Krakowie. Wyniki badań sugerują, że pedagogika zabawy stwarza przyjazne środowisko do rozwijania i kształtowania różnorodnych kompetencji dzieci podczas zajęć muzycznych.

Bibliografia

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych (W. Betkiewicz, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Babbie, E. (2019). Badania społeczne w praktyce (W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski & M. Mozga, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bissinger-Ćwierz, U. (2007). Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą. Wydawnictwo „Klanza”.

Bogdanowicz, E. (2015). Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Burczyk, I. (2019). Innowacyjność metody aktywnego słuchania muzyki. W: U. Szuścik & R. Raszka (Eds.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Vol. 2: Refleksje pedagogiczne w teorii i praktyce (pp. 85–93). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Choczyński, M. (2013). Elementy społecznego charakteru wychowania w pedagogice waldorfskiej. Seminare. Poszukiwania naukowe, 33, 165–178.

Kataryńczuk-Mania, L. (2022). Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kędzior-Niczyporuk, E. (2008). Pedagogika zabawy jako metodyka pracy z grupą. Śląska Biblioteka Cyfrowa. https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/edition/10086

Kierzkowska, K. (2018) Nowoczesny Taniec Edukacyjny R. Labana w edukacji wczesnoszkolnej. Muzyka Historia Teoria Edukacja, 8(6), 83–92.

Konieczna-Nowak, L. (2013). Wprowadzenie do muzykoterapii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mardell, B., Ryan, J., Krechevsky, M., Baker, M., Schulz, S., & Constant, Y. L. (2023). A pedagogy of play: Supporting playful learning in classrooms and schools. Project Zero.

Sacher, W. A. (2015). Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Opublikowane
2024-09-23
Jak cytować
Szczotka, M. (2024). Pedagogika zabawy w edukacji muzycznej uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej – raport z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(3(74), 129-145. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1974.08