Rozwój kompetencji intymnych w okresie wczesnoszkolnym
Abstrakt
Intymność jest istotną cechą dojrzałych związków międzyludzkich, jednak umiejętność budowania i utrzymania intymności w dorosłych relacjach, rozwijana jest już we wcześniejszych okresach rozwojowych. Artykuł stanowi próbę przedstawienia zarówno teoretycznych, jak i empirycznych danych dotyczących rozwoju kompetencji intymnych w okresie wczesnoszkolnym. Omawiane są zmiany zachodzące w obszarach: behawioralnym, poznawczym i emocjonalnym, czyli związane z rozwojem w zakresie otwierania się, przyjmowania cudzej perspektywy oraz głębokiego przeżywania emocji. Przedstawiono również pewne propozycje dotyczące wychowania stymulującego rozwój kompetencji intymnych w okresie wczesnoszkolnym.Bibliografia
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.
Białecka-Pikul M., Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002.
Bowlby J., Attachment, Basic Books, New York 1969.
Damon W., The Social World of the Child, Jossey-Bass, San Francisco 1977.
Dunn J., Children’s Friendships. The Beginnings of Intimacy, Blackwell Publishing, Oxford 2004.
Erikson E., Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1997.
Freud Z., Wstęp do psychoanalizy, PWN, Warszawa 1982.
Gottman J.M., How children become friends, „Monographs of the Society for Research in Child Development” (1983)48, s. 1-81.
Hartup W.W., Peer relations, [w:] Handbook of child psychology, red. E.M. Hetherington, Wiley, New York 1983, s. 103-196.
Hazan C., Shaver P.R., Attachment as an Organizational Framework for Research on Close Relationships, „Psychological Inquiry” (1994)5, s. 1-22.
Hoffman M.L., Empatia i rozwój moralny, GWP, Gdańsk 2006.
Howes C., Peer interaction of young children, „Monographs of the Society for Research in Child Development” (1988)53, s. 1-92.
Łosiak W., Psychologia emocji, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Prager K.J., The Psychology of Intimacy, The Guilford Press, New York, London 2005.
Rostek I., Dynamika socjalizacji intymności w relacji matka-córka, nieopublikowana praca doktorska 2010.
Rotenberg K.J., Chase N., Development of the reciprocity of self-disclosure, „The Journal of Genetic Psychology” (1992)1, s. 75-86.
Rotenberg K.J., Mann L., The development of the norm of the reciprocity of self-disclosure and it’s function in children’s attraction to peers, „Child Development” (1986)57, s. 1349-1357.
Selman R., The growth of interpersonal understanding, Academic Press, New York 1980.
Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała i J. Trempała, PWN, Warszawa 2000, t. 2, s. 130-163.
Turner J.S., Helms D.B., Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa 1999.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: