Rola placówki edukacyjnej w kształtowaniu się dominacji stronnej u dzieci

Słowa kluczowe: przedszkole, wychowanie, lateralizacja, rozwój, motoryka, mowa

Abstrakt

Ustalenie się dominacji stronnej ręki, oka, ucha i nogi, zwanej również lateralizacją funkcji w korze mózgowej to jeden z kluczowych procesów w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie placówki przedszkolnej w ustalaniu się asymetrii funkcjonalnej dziecka. Jako metodę wykorzystano przegląd literatury i aktualnego stanu badań. Dominacja stronna powinna się ukształtować najpóźniej w trzecim roku życia. Na podstawie analizy literatury przedmiotu ustalono, że typ lateralizacji może być skorelowany z innymi cechami tj. z kompetencjami językowymi czy ruchowymi, a okres przedszkolny to czas, w którym wspierany przez placówkę edukacyjną wychowanek osiąga nowe umiejętności, rozwija własny potencjał i realizuje zadania rozwojowe wynikające z danego etapu ontogenetycznego. Ostatecznie dziecko objęte opieką i wsparciem środowiska, zdobywa kompetencje do podjęcia nauki szkolnej. Intensywny czas w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego, wymaga szczególnej troski i wnikliwej obserwacji ze strony zaangażowanych nauczycieli. Powstałe w wyniku zakłóceń rozwojowych zaburzenia mogą skutkować np. trudnościami szkolnymi, a nawet nieprawidłowym kształtowaniem się mowy czy zdolności motorycznych. Niniejszy artykuł dotyczy zadań jakie placówka przedszkolna może realizować, by wspierać dziecko w osiągnięciu optymalnej asymetrii funkcjonalnej ciała. Podkreślenie roli przedszkola w kształtowaniu się dominacji stronnej jest ważne ze względu na rozwój potencjału intelektualnego dziecka.

Bibliografia

Allen, J.S. (2011). Życie mózgu. Ewolucja człowieka i umysłu (K. Dzięcioł, tłum.). Prószyński i S-ka.

Banasik, K. (2021). Znaczenie symetrii i asymetrii ludzkiego ciała w rozwoju mowy i motoryki dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 137–146. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.10

Becker, Y., Phelipon, R., Marie, D., Bouziane, S., Marchetti, R., Sein, J., Velly, L., Renaud, L., Cermolacce, A., Anton, J.-L., Nazarian, B., Coulon O. i Meguerditchiani A. (2024). Planum temporale asymmetry in newborn monkeys predicts the future development of gestural communication’s handedness. Nature Communications, 15(4791), 1–6. https://doi.org/10.1038/s41467-024-47277-6

Bee, H. i Boyd, D. (2004). Psychologia rozwoju człowieka (A. Wojciechowski, tłum.) Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Bishop, D.V. (2013). Cerebral asymmetry and language development: Cause, correlate, or consequence? Science, 340(6138), 1230531. https://doi.org/10.1126/science.1230531

Bogdanowicz, M. (1992). Leworęczność dzieci. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Chance, S.A. i Crow, T.J. (2007). Distinctively human: Cerebral lateralisation and language in Homo sapiens. Journal of Anthropological Sciences, 85, 83–100.

Cholewińska-Dacka, M. (2019). Lateralizacja w rozwoju dziecka. Bliżej Przedszkola, 12, 19–21.

Cieszyńska, J. (2010). Diagnoza funkcji lewej półkuli mózgu i jej wpływ na programowanie terapii dziecka w wieku przedszkolnym. Nowa Logopedia, 1, 23–30.

Cieszyńska-Rożek, J. (2020). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Cz. 3. Ruch. Centrum Metody Krakowskiej.

Cieszyńska-Rożek, J. (2022). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Cz. 4. Język. Centrum Metody Krakowskiej.

Cieszyńska, J. i Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne.

Dehaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery (A. Binder, tłum.). Copernicus Center Press.

Dehaene-Lambertz, G., Dehaene, S. i Hertz-Pannier, L. (2002). Functional neuroimaging of speech perception in infants. Science, 298(5600), 2013–2015. https://doi.org/10.1126/science.1077066

Dubois, J., Benders, M., Lazeyras, F., Borradori-Tolsa, C., Leuchter, R.H., Mangin, J.F. i Hüppi, P.S. (2010). Structural asymmetries of perisylvian regions in the preterm newborn. NeuroImage, 52(1), 32–42. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2010.03.054

Gołyszny, M. (2021). Mózgowe (neuronalne) korelaty leworęczności: przyczyny i manifestacje z perspektywy neuronauk i nauk pedagogicznych. Konteksty Pedagogiczne, 17(2), 87–109. https://doi.org/10.19265/kp.2021.2.17.322

Główny Urząd Statystyczny. (2023, 4 grudnia). Raport SDG 2023. https://raportsdg.stat.gov.pl/2023

Hałaczkiewicz, K. (2018) Znaczenie przedszkola w rozwoju i procesie wychowania dziecka. Dyskursy, 10, 29–40.

Hickok, G. i Poeppel, D. (2007). The cortical organization of speech processing. Nature Reviews. Neuroscience, 8, 393–402. https://doi.org/10.1038/nrn2113

Kielar-Turska M. (2011). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 202–233). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Knapek, M. (2013). Lateralizacja a zaburzenia przetwarzania porządków linearnych w języku dzieci pięcio- i sześcioletnich. Nowa Logopedia, 4, 281–291.

Knapek, M. (2017). Zaburzenia mowy a asymetria funkcjonalna mózgu w kontekście uczenia się – doniesienia z badań. Neurolingwistyka Praktyczna, 3, 47–66. https://doi.org/10.24917/24505072.3.4

Korendo, M. (2010). Zaburzenia lewopółkulowe u dzieci z zespołem Aspergera. W: M. Michalik i A. Siudak (red.), Zagadnienia mowy i myślenia (s. 95–104). Collegium Columbinum.

Korendo, M. (2024). Dymensjonalne podejście w diagnozie dysleksji. Poradnik Językowy, 2, 26–34. https://doi.org/10.33896/PorJ.2024.2.3

Króliczak, G., Buchwald, M., Potok, W. i Przybylski, Ł. (2018). Ręczność, praksja i język: nowe spojrzenie na delikatną triadę. Polskie Forum Psychologiczne, 23(1). https://doi.org/10.14656/PFP20180102

Kwieciński Z. i Śliwerski B. (red.). (2019). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mikler-Chwastek, A. (2017). Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu. Difin SA.

Paczkowska, A., Szmalec, J. i Zielonka, D. (2014). Wykrywanie problemów związanych z nieustaloną lateralizacją i możliwości im przeciwdziałania dla prawidłowego rozwoju dziecka. Hygeia Public Health, 49/3, 531–535.

Parma, V., Brasselet, R., Zoia, S., Bulgheroni, M., i Castiello, U. (2017). The origin of human handedness and its role in pre-birth motor control. Scientific Reports, 7, 16804. https://doi.org/10.1038/s41598-017-16827-y

Piotrowska-Madej, K. i Żychowicz, A. (2017). Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci. Wydawnictwo Harmonia.

Spionek-Pelc, H. (1965). Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka. Zagadnienia wybrane. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Szeląg, E. i Szymaszek, A. (2006). Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szymankiewicz, I. (2014). Lateralizacja i jej zaburzenia. https://www.zssjarocin.pl/publikacje-pliki/Lateralizacja-i-jej-zaburzenia.pdf

Tomasello, M. (2015). Historia naturalna ludzkiego myślenia (B. Kucharczyk i R. Ociepa, tłum.), Copernicus Center Press.

Waloszek, D. (2003). Edukacja przedszkolna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 1). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Wieczorek, M. i Świerczek, R. (2012). Ocena zmian zlateralizowania ciała dzieci w młodszym wieku szkolnym (7-10 lat). Problemy Higieny i Epidemiologii, 93/2, 304–308.

Wigan, A.L. (1844). Duality of the mind. The Lancet, 43(1078), 154.

Wolski, P. i Tuchowska, J.A. (2016). Asymetria mózgu i lateralizacja w jąkaniu. Konteksty Pedagogiczne, 2(7), 47–64. https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.117

Zazzo, R. (1974). Metody psychologicznego badania dziecka. 1 (M. Manicka i E. Lewicka, tłum.). Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Opublikowane
2025-12-15
Jak cytować
Banasik, K. A. (2025). Rola placówki edukacyjnej w kształtowaniu się dominacji stronnej u dzieci. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(4(79), 157-171. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2079.09