Baśniowa książka obrazkowa – dziecięce rozważania wokół Jasia i Małgosi Anthony’ego Browne’a

Słowa kluczowe: baśń, Jaś i Małgosia, książka obrazkowa, wczesna edukacja literacka, Anthony Browne

Abstrakt

W artykule omówiono zagadnienia dotyczące sposobów wprowadzenia baśniowej książki obrazkowej do praktyki edukacyjnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W pierwszej części tekstu zarysowano kontekst obecności literatury baśniowej w edukacji wczesnoszkolnej, natomiast druga część przedstawia przebieg zajęć edukacyjnych prowadzonych z dziećmi w wieku 6-7 lat, zorganizowanych w oparciu o książkę obrazkową „Jaś i Małgosia” Anthony'ego Browna. Podwójna rola: nauczyciela i badacza – postrzegana jest przez autora tekstu jako istotny element: projektowania warsztatu, jego realizacji, późniejszego interpretowania wytworów dziecięcych, a ostatecznie – poszukiwania nowych dróg do kreowania okazji edukacyjnych. Przeprowadzona w paradygmacie jakościowym obserwacja uczestnicząca dostarczyła wglądu w dziecięce sposoby odczytywania znaczeń zawartych w wizualnej i werbalnej warstwie historii. Dziecięce konstruowanie znaczeń wokół wskazanych ilustracji skategoryzowano wokół trzech wiodących wątków: wizji domu, relacji między członkami rodziny, relacji między macochą a czarownicą. Włączanie wiedzy osobistej uczestników stanowiło okazję do negocjowania znaczeń i zadawania nieoczywistych pytań. Zbudowanie sytuacji interpretacyjnej wokół klasycznej w warstwie słowa historii dopełnionej nieoczywistymi ilustracjami pozwala na zachowanie jej niosącego nadzieję przesłania, a jednocześnie kreuje szansę odkrycia nowych kontekstów.

 

Bibliografia

Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.), Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arizpe, E. i Styles, M. (2016). Children reading picturebooks: Interpreting visual text. Routledge.

Bachelard, G. (1976). Wstęp do poetyki przestrzeni (W. Błońska, tłum.). W: H. Markiewicz (red.), Współczesna teoria badań literackich za granicą. T. 2: Strukturalno-semiotyczne badania literackie, literaturoznawstwo porównawcze, w kręgu psychologii głębi i mitologii (s. 342–366). Wydawnictwo Literackie.

Baluch, A. (1992). Archetypy literatury dziecięcej. Wydawnictwo Naukowe WSP.

Boguszewska, A. (2017). O ilustracjach lektur polecanych w programach szkolnych dla uczniów kształcenia zintegrowanego u progu XXI wieku. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 5(9), 185–197.

Browne, A. (1981). Hansel and Gretel. Walker Books.

Bruner, J.S. (1991). The narrative construction of reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21.

Bunio-Mroczek, P. (2021). Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17(4), 6–26. https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.4.01

Cackowska, M. (2016). Emergent literacy, visual literacy i czytanie dialogowe. Potencjał edukacyjny i emancypacyjny książki obrazkowej w środowisku rodzinnym i przedszkolnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 33(2), 102–113. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/article/view/897

Chęcińska, U. (2016). Baśń jest gatunkiem pedagogicznym. W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji (s. 7–10). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Doonan, J. (1983). Talking pictures: A new look at “Hansel and Gretel”. Signal, 42, 123–131.

Duncan, D. (2009). Teaching children’s literature: Making stories work in the classroom. Routledge.

Dylak, S. (2012). Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka. W: S. Dylak i M. Skrzydlewski (red.), Media. Edukacja. Kultura. W stronę edukacji medialnej (s. 119–132). Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych.

Gemel, A. i Wiśniewska-Kin, M. (2023) Smaki życia razem. Metafory wizualne w dyskursie dziecięcym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8220-971-6

Jung, C.G. (1976). Archetypy i symbole. Pisma wybrane (J. Prokopiuk, tłum.). Czytelnik.

Klus-Stańska, D. (2004). Światy dziecięcych znaczeń – poszukiwanie kontekstów teoretycznych. W: D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń (s. 15–38). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kłakówna, Z. (2016). Język polski. Wykłady z metodyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kostecka, W. (2014). Baśń postmodernistyczna – przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Kümmerling-Meibauer, B. i Meibauer, J. (2018). Picturebooks and cognitive studies. W: B. Kümmerling-Meibauer (red.), The Routledge companion to picturebooks (s. 391–400). Routledge.

Landay, L. (2016). Minecraft: Transitional objects and transformational experiences in an imaginary world. W: M. Wolf (red.), Revisiting imaginary worlds: A subcreation studies anthology (s. 157–178). Routledge.

Leszczyński G. (2005). Baśń jako matryca doświadczeń egzystencjalnych. W: G. Leszczyński (red.), Kulturowe konteksty baśni. T. 1: Rozigrana córa mitu (s. 68–93). Centrum Sztuki Dziecka.

Ługowska, J. (2005). Baśń jako wprowadzenie do myślenia aksjologicznego. W: G. Leszczyński (red.), Kulturowe konteksty baśni. T. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa (s. 27–40). Centrum Sztuki Dziecka.

Maciejewska-Mroczek, E., Radkowska-Walkowicz, M., Reimann, M., Witeska-Młynarczyk, A., Boni, Z. i Krawczyk, A. (2018). Kodeks dobrych praktyk w badaniach z dziećmi prowadzonych z perspektywy nauk społecznych W: M. Radkowska-Walkowicz i M. Reimann (red.), Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies (s. 27–34). Oficyna Naukowa.

Maciejewska-Mroczek, E. i Reimann, M. (2016). Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi. Przegląd Socjologii Jakościowej, 12(4), 42–55.

McCallum, R. (2000). Approaches to the literary fairy tale. W: J. Zipes (red.), The Oxford companion to fairy tales (s. 17–21). Oxford University Press.

Nikolajeva, M. (2014). Reading for learning: Cognitive approaches to children’s literature. John Benjamins Publishing Company.

Nikolajeva, M. (2019). Cognitive-Affective approaches to fairy tales. W: N.L. Canepa (red.), Teaching fairy tales (s. 203–212). Wayne State University Press.

Papuzińska, J. (2007). Dziecięce spotkania z literaturą. Centrum Edukacji Bibliotekarskiej Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej w Warszawie.

Piekarski, J. (2017). Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny. Przegląd Badań Edukacyjnych, 25(2), 267–298. https://doi.org/10.12775/PBE.2014.030

Schön, D.A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books, Inc.

Skowera, M. (2016). Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych. Creatio Fantastica, 53(2), 41–56.

Sławińska, M. (2019). Problemy etyczne w badaniach z udziałem dzieci. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 22(2/86), 107–123.

Szuman, S. (1928a). Wpływ bajki na psychikę dziecka. Szkoła Powszechna, 1, 30–46.

Szuman, S. (1928b). Wpływ bajki na psychikę dziecka. Szkoła Powszechna, 2, 113–130.

Tripp, D. (1993). Critical incidents in teaching: Developing professional judgement. Routledge.

Wais, J. (2007). Ścieżki baśni. Symboliczne wędrówki do wnętrza duszy. ENETEIA – Wydawnictwo Psychologii i Kultury.

Waksmund, R. (1978). Bajkosfera, czyli o użyciu semiotycznym fabuł baśniowych. Rekonesans badawczy. Litteraria, 9, 99–119.

Waksmund, R. (2000). Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. (Tematy – gatunki – konteksty). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wiśniewska-Kin, M. (2016). Nauczyciel wczesnej edukacji między rutyną a gotowością do zmian. W: W. Leżańska i A. Feliniak (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmian społeczno-kulturowych (s. 39–51). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wiśniewska-Kin, M. (2020). Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wójcik-Dudek, M. (2009). Baśń – powracająca lektura. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 20, 30–37.

Żuchowska, W. (1992). Oswajanie ze sztuką słowa. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Opublikowane
2025-12-15
Jak cytować
Kaliszewska-Henczel, M. (2025). Baśniowa książka obrazkowa – dziecięce rozważania wokół Jasia i Małgosi Anthony’ego Browne’a. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(4(79), 173-188. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2079.10