Wykorzystanie storytellingu w edukacji STEAM-owej dzieci
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie możliwości wykorzystania storytellingu w edukacji STEAM-owej dzieci. Artykuł ma charakter zarówno przeglądowy, jak i praktyczny. Struktura metodologiczna opracowania opiera się na analizie litaratury naukowej oraz przeglądzie dotychczasowych badań. W części teoretycznej omówiono zagadnienia dotyczące storytellingu. Opisano między innymi kluczowe elementy opowieści: bohater, struktura, emocje, morał i zwięzłość. Przedstawiono również koncepcję STEAM w edukacji, jej założenia, etapy realizacji oraz korzyści dydaktyczne wynikające z zastosowania tego podejścia. W części praktycznej przyjęto podejście opisowe, koncentrujące się na przedstawieniu sposobu wykorzystania storytellingu w edukacji STEAM. Zaprezentowany przykład pokazuje, jak narracja może wspierać proces uczenia się poprzez angażowanie emocji, kontekstualizowanie treści oraz tworzenie spójnych, interdyscyplinarnych doświadczeń edukacyjnych. Artykuł wnosi istotny wkład do literatury pedagogicznej, ukazując potencjał storytellingu jako narzędzia wspierającego nauczanie w duchu STEAM. Wskazuje, że narracja może pełnić funkcję integrującą różne dziedziny wiedzy, sprzyjać rozwojowi myślenia krytycznego, kreatywności oraz kompetencji komunikacyjnych uczniów.
Bibliografia
Bilewicz, B. (2025). Projekt „Ster na STEAM” – charakterystyka i wstępna ocena walorów estetycznych i edukacyjnych pakietu aplikacji do podłogi interaktywnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(1/76), 117–130. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2076.07
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. (2018). Official Journal of the European Union, C 189/1. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=oj:JOC_2018_189_R_0001
Czaja-Chudyba, I. (2013). Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej. Uwarunkowania nieobecności. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Honey, M., Pearson, G. i Schweingruber, H. (Eds.). (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press. https://www.middleweb.com/wp-content/uploads/2015/01/STEM-Integration-in-K12-Education.pdf
Isbell, R., Sobol, J., Lindauer, L., & Lowrance, A. (2004). The effects of storytelling and story reading on the oral language complexity and story comprehension of young children. Early Childhool Education Journal, 32, 157–163. https://doi.org/10.1023/B:ECEJ.0000048967.94189.a3
Katz, L. (2010). STEM in the early years. Early Childhood and Parenting Collaborative (ECRP), University of Illinois. https://www.olaweb.org/assets/CSD/CSDFall2013BrainSTEM/stem%20in%20the%20early%20years%20-%20katz%20article.pdf
Larek, M. (2019). Jak opowiadać wciągające historie? Podstawy storytellingu. Polonistyka, 37. https://www.czasopismopolonistyka.pl/artykul/jak-opowiadac-wciagajace-historie
Malinowski, M. (2018). Gwarna biblioteka. Zajęcia czytelnicze wspomagane storytellingiem. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Musiał, E. (2024). Doskonalenie umiejętności pracy grupowej uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 19, 73–87. https://doi.org/10.19251/sej/2024.19(6)
Petryniak, M., Pichur, A., Pomiatowski, D., Schroeder, K., Sokołowska B. (2023). Storytelling w nauczaniu. Jak budować, opowiadać i wysłuchiwać historie. Stowarzyszenie MANKO.
Plebańska, M. (2018). STEAM – edukacja przyszłości. Meritum, 4(51), 2–7.
Schaffer, H.R. (2013). Psychologia dziecka (A. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Scientix. (2018). Science, technology, engineering and mathematics. Education policies in Europe. Scientix observatory report – October 2018. European Schoolnet. http://www.scientix.eu/documents/10137/782005/Scientix_Texas-Instruments_STEM-policies-October-2018.pdf/d56db8e4-cef1-4480-a420-1107bae513d5
Szczotka, M., & Szewczuk, K. (2024). Wprowadzenie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(4/75), 7–8. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3648
Trojańska, K. (2018). STEAM-owe lekcje. Meritum, 4(51), 8–14.
Tkaczyk, P. (2017). Narratologia Wydawnictwo Naukowe PWN.
UNESCO. (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. https://www.unesco.org/en/articles/education-sustainable-development-goals-learning-objectives
UNESCO. (2020). Education for sustainable development: A roadmap. https://doi.org/10.54675/YFRE1448
Wyrwas, K. (2014). Opowiadania potoczne w świetle genologii lingwistycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zdybel, D. (2021). Kuchnia jako laboratorium edukacji STEM w przedszkolu – od eksperymentu do ścieżki uczenia się. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 53–67. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.04
Copyright (c) 2025 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: