Wykorzystanie storytellingu w edukacji STEAM-owej dzieci

Słowa kluczowe: edukacja,, kompetencje przyszłości, STEAM,, storytelling w edukacji, storytelling

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie możliwości wykorzystania storytellingu w edukacji STEAM-owej dzieci. Artykuł ma charakter zarówno przeglądowy, jak i praktyczny. Struktura metodologiczna opracowania opiera się na analizie litaratury naukowej oraz przeglądzie dotychczasowych badań. W części teoretycznej omówiono zagadnienia dotyczące storytellingu. Opisano między innymi kluczowe elementy opowieści: bohater, struktura, emocje, morał i zwięzłość. Przedstawiono również koncepcję STEAM w edukacji, jej założenia, etapy realizacji oraz korzyści dydaktyczne wynikające z zastosowania tego podejścia. W części praktycznej przyjęto podejście opisowe, koncentrujące się na przedstawieniu sposobu wykorzystania storytellingu w edukacji STEAM. Zaprezentowany przykład pokazuje, jak narracja może wspierać proces uczenia się poprzez angażowanie emocji, kontekstualizowanie treści oraz tworzenie spójnych, interdyscyplinarnych doświadczeń edukacyjnych. Artykuł wnosi istotny wkład do literatury pedagogicznej, ukazując potencjał storytellingu jako narzędzia wspierającego nauczanie w duchu STEAM. Wskazuje, że narracja może pełnić funkcję integrującą różne dziedziny wiedzy, sprzyjać rozwojowi myślenia krytycznego, kreatywności oraz kompetencji komunikacyjnych uczniów.

Bibliografia

Bilewicz, B. (2025). Projekt „Ster na STEAM” – charakterystyka i wstępna ocena walorów estetycznych i edukacyjnych pakietu aplikacji do podłogi interaktywnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(1/76), 117–130. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2076.07

Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. (2018). Official Journal of the European Union, C 189/1. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=oj:JOC_2018_189_R_0001

Czaja-Chudyba, I. (2013). Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej. Uwarunkowania nieobecności. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Honey, M., Pearson, G. i Schweingruber, H. (Eds.). (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press. https://www.middleweb.com/wp-content/uploads/2015/01/STEM-Integration-in-K12-Education.pdf

Isbell, R., Sobol, J., Lindauer, L., & Lowrance, A. (2004). The effects of storytelling and story reading on the oral language complexity and story comprehension of young children. Early Childhool Education Journal, 32, 157–163. https://doi.org/10.1023/B:ECEJ.0000048967.94189.a3

Katz, L. (2010). STEM in the early years. Early Childhood and Parenting Collaborative (ECRP), University of Illinois. https://www.olaweb.org/assets/CSD/CSDFall2013BrainSTEM/stem%20in%20the%20early%20years%20-%20katz%20article.pdf

Larek, M. (2019). Jak opowiadać wciągające historie? Podstawy storytellingu. Polonistyka, 37. https://www.czasopismopolonistyka.pl/artykul/jak-opowiadac-wciagajace-historie

Malinowski, M. (2018). Gwarna biblioteka. Zajęcia czytelnicze wspomagane storytellingiem. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Musiał, E. (2024). Doskonalenie umiejętności pracy grupowej uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 19, 73–87. https://doi.org/10.19251/sej/2024.19(6)

Petryniak, M., Pichur, A., Pomiatowski, D., Schroeder, K., Sokołowska B. (2023). Storytelling w nauczaniu. Jak budować, opowiadać i wysłuchiwać historie. Stowarzyszenie MANKO.

Plebańska, M. (2018). STEAM – edukacja przyszłości. Meritum, 4(51), 2–7.

Schaffer, H.R. (2013). Psychologia dziecka (A. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Scientix. (2018). Science, technology, engineering and mathematics. Education policies in Europe. Scientix observatory report – October 2018. European Schoolnet. http://www.scientix.eu/documents/10137/782005/Scientix_Texas-Instruments_STEM-policies-October-2018.pdf/d56db8e4-cef1-4480-a420-1107bae513d5

Szczotka, M., & Szewczuk, K. (2024). Wprowadzenie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(4/75), 7–8. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3648

Trojańska, K. (2018). STEAM-owe lekcje. Meritum, 4(51), 8–14.

Tkaczyk, P. (2017). Narratologia Wydawnictwo Naukowe PWN.

UNESCO. (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. https://www.unesco.org/en/articles/education-sustainable-development-goals-learning-objectives

UNESCO. (2020). Education for sustainable development: A roadmap. https://doi.org/10.54675/YFRE1448

Wyrwas, K. (2014). Opowiadania potoczne w świetle genologii lingwistycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zdybel, D. (2021). Kuchnia jako laboratorium edukacji STEM w przedszkolu – od eksperymentu do ścieżki uczenia się. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 53–67. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.04

Opublikowane
2025-12-15
Jak cytować
Vaskevic-Buś, J. (2025). Wykorzystanie storytellingu w edukacji STEAM-owej dzieci. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(4(79), 189-203. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2079.11