Creativity, Critical Thinking, Communication, and Cooperation of Children at Primary School No. 83 Named After Emilia Waśniowska “Łejery” in Poznań

Keywords: Creativity, critical thinking, communication, collaboration, children at Emilia Waśniowska

Abstract

This study aims to present ways to support the development of students in grades 1-3 of the non-standard, yet universal, Primary School No. 83 named after Emilia Waśniowska in Poznań, "Łejery." This school, unique in Poland due to its pedagogical experiment: "Theatre as a Means of Comprehensive Development – Entrepreneurship Education," is celebrating its 35th anniversary this year. Jerzy Hamerski and Elżbieta Drygas founded it for children who desire to develop creatively. The author used an individual case study based on source analysis and participant observation techniques, which she implemented during the 2023/2024 school year. The research concentrated on the following variables: ways to support the development of students at Primary School No. 83 in Poznań, social relations within the social space of Primary School No. 83 in Poznań, and the use of art in the education of children at Primary School No. 83 in Poznań. As a result of the analysis of the research material, it was noticed that the students in the institution are consistently supported in the development of future competences, and the success of education in this area is proven not only by the fact that the "Łejer" children achieve many educational and social success, but also by the fact that the first adult graduates of the school hold positions of public trust.

Author Biography

Katarzyna Bożena Sadowska, Adam Mickiewicz University, Poznan

doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, starszy wykładowca w Zakładzie Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Zainteresowania naukowe oscylują wokół obszarów aktywności małego dziecka, edukacji dziecka do lat trzech, terapii pedagogicznej i arteterapii. Od wielu lat współpracuje z placówkami opieki i wychowania oraz placówkami oświatowymi, przenosząc doświadczenia zdobyte w pracy z dzieckiem na pracę dydaktyczną oraz naukową realizowaną w ramach macierzystej Uczelni.

References

Bałachowicz, J. (2017). Szkoła jako przestrzeń budowania przyszłości. In J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska & A. Witkowska-Tomaszewska (Eds.), Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (pp. 11–96). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Brzechwa, J. (2018). Akademia Pana Kleksa. Wilga.

Chotomska, W. (2005). Kolędy i Pastorałki oraz Gwiazdorek Emilii Waśniowskiej. Literatura.

Czekała, F. (2016). Historie warte Poznania. Od PeWuKi i Baltony do kapitana Wrony. Wydawnictwo Poznańskie.

Delors, J. (1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Wydawnictwo UNESCO.

Denkowicz, A. (2022). Teatr nigdy nie był bliżej. Pedagogika teatru – współczesny model edukacji teatralnej, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 10(1/19), 47–61. https://doi.org/10.4467/23537159PPW.22.006.16866.

Drygas, E. (2014). Gotowe scenariusze lekcji aktywizujących czyli jak odkleić dziecko od krzesełka i przywrócić mu wyobraźnię. Publikat.

Drygas, E. (2024). 65 plus. 2015 Przygoda na Madagaskarze. Stowarzyszenie Łejery.

Drygas, E., & Hamerski, J. (n.d.). Historia Łejerów do śpiewania. Nadzwyczajny rocznik jubileuszowy, materiały do użytku wewnętrznego. Łejery.

Drygas, E., & Hamerski, J. (2008). Emilkowy piosennik. Wydawnictwo Mila.

Drygas, E., & Hamerski, J. (2024). 50 lat łejersowania. Wywiad rzeka. Stowarzyszenie Łejery.

Gajdzińska, I. (1997). Łejery, co to za dom! Świat Rodzinny, 39(187), 8–9.

Hamerski, J. (n.d.). Historia Łejerów do śpiewania. Nadzwyczajny rocznik jubileuszowy. Łejery.

Hamerski, J. (2011). Gotowe scenariusze imprez szkolnych: czyli jak przygotować imprezę w szkole, aby nie była nudną „kuczcią”. Publicat.

Hamerski, J. (2020, November 2). Przepis na łejerskie harcerstwo, teatr i szkołę, czyli moja KSIĄŻKA KUCHARSKA / część 9. https://lejery.pl/2020/11/02/przepis-na-lejerskie-harcerstwo-teatr-i-szkole-czyli-moja-ksiazka-kucharska-czesc-9

Hamerski, J., & Drygas, E. (2011). Historia Łejerów do śpiewania. Stowarzyszenie Łejery.

Kalinowski, D. (2001). Rozmyślania pragmatyka i rozterki idealisty. In M. Gliniecki & L. Maksymowicz (Eds.), Teatr edukacyjny – komunikacja bez granic (pp. 23–32). Słupski Ośrodek Kultury i Teatr „Stop”.

Kirchner, M. (2012). Korczakowska idea szacunku i uznania w antropologii dziecka. In B. Smolińska-Theiss (Ed.), Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie (pp. 169–185). Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Klus-Stańska, D. (2009). Od niechęci wobec dziecięcej samodzielności myślenia do przekazu fikcji społecznej, czyli edukacja dla niekompetencji, Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 18, 15–29.

Klus-Stańska, D. (2019). Pedagogika wczesnej edukacji. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 267–286). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rogowska-Falska, M. (1928). Zakład Wychowawczy „Nasz Dom”. Szkic Informacyjny. Nakładem Towarzystwa „Nasz Dom”. http://www.dbc.wroc.pl/Content/15712/RP%201590.pdf [access: 23.06.2025].

Sadowska, K. (2024a). Elżbieta Drygas – poznańska pedagożka, „teatralniczka” i działaczka społeczna – refleksja u progu 50-lecia pedagogiki „łejerskiej”. Studia Edukacyjne, 74, 43–66. https://doi.org/10.14746/se.2024.74.3

Sadowska, K. (2024b). Teatr „Łejery” – edukacja przez sztukę na przykładzie działalności Szkoły Podstawowej nr 83 im. Emilii Waśniowskiej w Poznaniu (wybrane problemy). Kultura i Edukacja, 2/144, 93–114. https://doi.org/10.15804/kie.2024.02.05

Sadowska, K. (2025). Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich Łejerów. Edukacja Dorosłych, 90(1), 53–67. https://doi.org/10.12775/ED.2024.005

Zarządzenie nr 62 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 listopada 1989 r. w sprawie zasad prowadzenia pedagogicznej działalności innowacyjnej w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych. Na podstawie art. 36a ust. 2 i art. 36b ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania. (1989). Dz. Urz. MEN No. 7, item 64. (Poland)

Zawadzka, A., Sarna, K., Drygas, E., & Hamerski, J. (n.d.). Eksperyment pedagogiczny „Teatr jako środek wszechstronnego rozwoju uczniów – nauka przedsiębiorczości”. Szkoła Podstawowa nr 83 w Poznaniu.

Zawadzka, A., & Sypniewski, J. (2019/2020). Praca z lalką sceniczną w Łejerach. Uczyć lepiej, 2, 14–15.

Published
2025-09-30
How to Cite
Sadowska, K. B. (2025). Creativity, Critical Thinking, Communication, and Cooperation of Children at Primary School No. 83 Named After Emilia Waśniowska “Łejery” in Poznań. Elementary Education in Theory and Practice, 20(3(78), 103-117. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2078.07