Wprowadzenie

Słowa kluczowe: komunikacja, współpraca, myślenie krytyczne, kreatywność, STEAM

Abstrakt

Zrównoważona przyszłość proponowana przez Agendę 2030 wymaga przekształcenia edukacji z nauczania przedmiotowego na wspieranie rozwoju kompetencji międzyprzedmiotowych, które są niezbędne do rozwiązywania złożonych, interdyscyplinarnych problemów. Kompetencje te są różnie nazywane w literaturze pedagogicznej: kompetencje przekrojowe, kompetencje XXI wieku (umiejętności, które zazwyczaj nie są bezpośrednio związane z konkretnym zawodem, zadaniem, dyscypliną akademicką czy obszarem wiedzy, a które można wykorzystać w różnych sytuacjach i środowiskach pracy); kompetencje STEAM, kompetencje 4C (z ang. communication – komunikacja, collaboration – współpraca, critical thinking – myślenie krytyczne, creativity – kreatywność), choć w niektórych ujęciach dodaje się także piątą literę C (character – charakter) lub szóstą (citizenship – obywatelstwo). Choć skrót ten nie przekłada się dobrze na język polski, doskonale oddaje istotę problemu – dzisiejsze dzieci potrzebują innej wiedzy i innych umiejętności niż ich przodkowie. Najlepsze, co nowoczesna szkoła może zaoferować dziecku, to umiejętność samodzielnego uczenia się, krytycznego oceniania i selekcjonowania dostępnych informacji, twórczego rozwiązywania problemów, współpracy i komunikacji z innymi, a także emocjonalnej i poznawczej samoregulacji. Rozwijanie takich metakompetencji jest możliwe już od najwcześniejszego dzieciństwa, a według wielu badaczy jest również zgodne ze specyfiką uczenia się małego dziecka – uczeniem się poprzez odkrywanie i dociekanie, wielozmysłowe doświadczanie świata, zadawanie pytań, działanie i testowanie hipotez, formułowanie wniosków. Czy taka reorientacja edukacji – od podręczników i kart pracy w kierunku holistycznego rozwoju dziecka – jest możliwa w polskim systemie edukacji, i w jakim stopniu (a raczej w jaki sposób)?

Bibliografia

Katz, L.G. (2010, maj). (2010, May). Standards of experience. Community Playthings. https://www.communityplaythings.com/resources/articles/standards-of-experience

Lamb, S., Maire, Q. i Doecke, E. (2017). Future Frontiers analytical report: Key skills for the 21st century: An evidence based review. State of New South Wales (Department of Education). https://www.researchgate.net/publication/331952440_Key_Skills_for_the_21st_Century_An_evidence-based_review

OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf

OECD. (2019). OECD future of education and skills 2030: Conceptual learning framework. Transformative competencies for 2030. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/concept-notes/Transformative_Competencies_for_2030_concept_note.pdf

World Economic Forum. (2025). Future of jobs report: Insight report. January 2025. https://reports.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_Report_2025.pdf

Opublikowane
2025-09-30
Jak cytować
Zdybel, D. (2025). Wprowadzenie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(3(78), 5-7. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/4147