Wprowadzenie

Słowa kluczowe: nauczyciel, refleksyjność

Abstrakt

Wobec wyzwań współczesnego świata od nauczyciela oczekuje się nie tylko solidnego przygotowania teoretycznego i praktycznego, lecz także zdolności do twórczej inicjatywy, elastycznego dostosowywania działań do zmieniających się warunków oraz efektywnego funkcjonowania w sytuacjach nowych, w których rutynowe procedury okazują się niewystarczające. Refleksja pedagogiczna staje się zatem nie dodatkiem, lecz istotnym elementem warsztatu nauczyciela.

Numer, który oddajemy w Państwa ręce, jest zaproszeniem do namysłu nad tym, jak kształtować kompetencje refleksyjne nauczycieli – zarówno w procesie przygotowania do zawodu, jak i w codziennej praktyce. To także okazja do postawienia pytań o kulturę edukacyjną, która wspiera krytyczne myślenie, dialog i gotowość do zmiany. Wierzymy, że refleksyjność nie jest jedynie postulatem teoretycznym, lecz realnym wyzwaniem i szansą dla współczesnej edukacji.

Bibliografia

Czerwińska, K. (2017). Refleksyjność w pracy dydaktycznej z uczniem z niepełnosprawnością wzroku – wybrane aspekty teoretyczne [Reflectiveness in teaching students with visual impairments – selected theoretical aspects]. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(2), 59–73. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.59
Perkowska-Klejman, A. (2018). Refleksyjność w kontekście uczenia się. Poszukiwania pojęć, modeli i metod. Przegląd literatury przedmiotu [Reflectiveness in the context of learning. Searching for concepts, models, and methods. A review of the literature]. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. https://alosus.ceo.org.pl/sites/alosus.ceo.org.pl/files/perkowska-klejman_a.pdf
Opublikowane
2025-12-15
Jak cytować
Surma, B. (2025). Wprowadzenie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(4(79), 5-8. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/4296