In Search of Interesting Programmes of Developing Children’s Creative Activeness

Keywords: curriculum, creative activeness of child, syllabus aims, rules, contents, methods of realisation

Abstract

One of the important tasks for an early-education teacher is the creation of an environment favouring the development and creative activity of children which is revealed in a spontaneous or inspired activeness of play, graphical, verbal, musical or motion character. The concern related to developing creativity and its embedding in educational practice seems a vital task for a school and one of the most urgent challenges for a contemporary teacher. Therefore, this publication has made an attempt at a content-related analysis of texts of curricula designed to develop children’s creative activeness paying special attention to aims, rules, contents and the methods of realisation. Three publications were subjected to the analysis. They are: Program edukacyjny Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym by Jolanta Bonar and Krzysztof Jan Szmidt; Podróże, skarby, przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I–III by Janina Uszyńska-Jarmoc and Krok w kierunku kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej by Mariola Jąder. The analysis of the syllabuses shows that they fit perfectly into the contemporary direction of the integrated teaching. Not only do they take into consideration the integration of aims, contents, forms of expression and the methods of supporting children’s creative activeness but also they offer some interesting rules for working with children.

Author Biography

Elżbieta Aniela Marek, Jesuit University Ignatianum in Krakow

Elżbieta Marek, dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego 1996 rok), uczennica i wieloletnia współpracownica twórcy pedagogiki wczesnoszkolnej – Ryszarda Więckowskiego. W latach 1991-2015 zatrudniona w UJK w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie od roku 2002 pełniła funkcje kierownika Pracowni  Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej. W latach 1997-2005 była adiunktem na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2002 do 2012 roku pełniła funkcje redaktora naczelnego czasopisma metodycznego dla nauczycieli klasa I-III „Życie Szkoły”. Współpracuje z WODN w Piotrkowie Trybunalskim, prowadząc szkolenia, kursy, warsztaty metodyczne, konferencje dla nauczycieli przedszkoli i klas początkowych. W pracy dydaktycznej i naukowej zajmuję się szeroko pojmowaną pedagogiką wczesnoszkolną, przedszkolną, diagnostyką psychopedagogiczną, diagnozą i terapią, arteterapią, pedagogiką twórczości, kształceniem i dokształcaniem nauczycieli klas początkowych.  Wypromowała 300 magistrów.  Jest autorką 200 publikacji. Do najważniejszych należą: E. Marek, Koncepcje kształcenia dzieci i ich nauczycieli w twórczości Ryszarda Więckowskiego, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2013; E. Marek, Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2015; Edukacja wczesnoszkolna wobec reformy systemu oświaty, pod red. E. Marek i R. Więckowskiego. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2000; Kształcenie zintegrowane z terapią pedagogiczną w teorii i praktyce, pod red. Elżbiety Marek i Ryszarda Więckowskiego, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2001; Diagnoza i terapia psychopedagogiczna w edukacji dziecka, pod red. Elżbiety Marek i Joanny Łuczak, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2010; E. Marek, K. Nadrowska Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej, Przewodnik metodyczny oraz karty pracy,  WSiP, Warszawa 2010. Uczestniczyła w ponad 160 konferencjach naukowych. Współpracuje z wieloma ośrodkami naukowymi w Polsce. Od 1996 roku jest członkiem Zespołu Edukacji Elementarnej, który działa przy KNP PAN. Obecnie pracuje w Akademii Ignatianum w Krakowie w Katedrze Dydaktyki i Wczesnej Edukacji Dziecka.

 

References

Bałachowicz J., Adamek I., Zakończenie, [w:] Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, red. J. Bałachowicz, I. Adamek, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

Jąder M., Krok… w kierunku kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005.

Marek E., Pedagogiczna interpretacja założeń konstruktywizmu w świetle analizy wybranych programów kształcenia zintegrowanego, [w:] Niektóre problemy wczesnej edukacji, red. K. Żegnałek, Pracownia Wydawnicza Wydziału Humanistycznego, Siedlce 2016.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, poz. 356.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Szmidt K.J., Bonar J., Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 1998.

Uszyńska-Jarmoc J., Podróże, skarby, przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I–III, Trans Humana, Białystok 2005.

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Trans Humana, Białystok 2003.

Published
2018-07-25
How to Cite
Marek, E. A. (2018). In Search of Interesting Programmes of Developing Children’s Creative Activeness. Elementary Education in Theory and Practice, 13(2(48), 27-44. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1348.02