Contemporary Music in Aesthetic Education of Children – the Angle of a Pedagogue, animator and Composer
Abstract
The aim of the paper is to investigate the educational potential of contemporary music and ways of using it, especially in the scope of stimulating children’s creative activity. The author presents the condition of Polish contemporary music for children and opportunities to experience this music by children outside the school system. Six interviews with composers and pedagogues were carried out and the offer of such events in Poland was analyzed. The author notices the significant educational potential of contemporary music and its increasingly diverse and comprehensive use. Stimulating creativity is one of the most important aspects of this education; it inspires both, the creativity of children who are encouraged to improvise and perform music, as well as professional composers, who find inspiration to work on new pieces. Children are naturally open to new various sonic experiences. In taking part in such events, they become aware participants of culture and learn valuable ways of spending their free time. Their creative activity is stimulated, artistic and non-artistic sensitivity is developed as well as courage and divergent thinking. One of the most important rules of presenting contemporary music to children is interaction, which helps to gain the goals mentioned above.
References
MFMW „Warszawska Jesień”, tekst na oficjalnej stronie internetowej festiwalu; http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2014/news-2014/1624483716 (dostęp: 5.06.2018).
Festiwal Muzyki Współczesnej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka”; http://www.srebrnaszybka.pl (dostęp: 11.03.2018).
Fundacja „Muzyka jest dla Wszystkich”; https://www.muzykajest.pl (dostęp: 12.03.2018).
Gawrońska H., Czy dzieci mogą polubić muzykę współczesną? O poszukiwaniu dróg komunikacji artystycznej z najmłodszym słuchaczem, [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, red. M. Karasińska, t. 2: Praktyki artystyczne, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań 2009.
Gozdecka R., Grusiewicz M. (red.), Współczesne oblicza edukacji muzycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008.
Gozdecka R., Muzyka artystyczna na tle przemian edukacyjnych, [w:] Nowe trendy w edukacji muzycznej, red. A. Białkowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.
Gozdecka R., Weiner A. (red.), Profesjonalizm w edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.
Kojs R., Dziecięca muzyka eksperymentalna, [w:] Dziecko w świecie muzyki, red. B. Dymara, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000.
Kowalska-Zając E., Rola łódzkiego Festiwalu Do-Re-Mi w popularyzacji muzyki współczesnej dla dzieci, [w:] Musica Moderna x 50, red. M. Szoka, E. Kowalska-Zając, O. Hans, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi, Łódź 2007.
Marciniak K.B., „Mała Warszawska Jesień”, tekst z 20 października 2014 r. na stronie internetowej magazynu o muzyce współczesnej „Glissando”; http://glissando.pl/relacje/warszawska-jesien-2014–55/#fn1–2702 (dostęp: 23.01.2018).
Pater R., Czas wolny w (dla) edukacji kulturalnej dzieci, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” (2015)1.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.
Popowski R., Grusiewicz M., Do jakiej kultury prowadzi współczesna powszechna edukacja muzyczna?, „Wychowanie Muzyczne” (2014)3; http://www.wychmuz.pl/artykul_ar_50.html (dostęp: 19.02.2018).
Program Małej Warszawskiej Jesieni 2017; http://www.warszawska-jesien.art.pl/files/2017/08/Program_mWJ2017_PL[1].pdf (dostęp: 5.06.2018).
Program nauczania gry na fortepianie w Szkole Muzycznej I stopnia im. St. Wiechowicza w Krakowie, Kraków 2011; file:///C:/Users/Magdalena/Downloads/92298_0%20(1).pdf (dostęp: 5.06.2018).
Skutnik J., Spotkanie dziecka ze sztuką nową, [w:] Edukacja artystyczna wobec przemian w kulturze. Dylematy edukacji artystycznej, red. W. Limont, K. Nielek-Zawadzka, t. I, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005.
Surma B., Teoretyczne założenia kształtowania postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” (2012)4.
Surmiak-Domańska K., Ciocia Jadzia, „Gazeta Wyborcza”, 2.11.2001; http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,498264.html (dostęp: 12.03.2018).
Zwolińska E.A. (red.), Edukacja kreatywna, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.
Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Copyright (c) 2018 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search