The Specific Nature of Researching Childhood Marked by Auditory Disability
Abstract
The article is devoted to the unique nature of the functioning and situation of the families of hearing impaired children, in the context of early developmental research which lays the foundations for his or her functioning in adulthood. The effects of hearing loss, rehabilitation and communication interactions and the unique environmental relationships are exposed. The cultural context of deafness and its connection with the perception of deaf children by his or her parents was also illustrated, together with the key competences needed by any aware and reliable researcher of the childhood of persons with hearing impairments. The preparation and conducting of research was also taken into consideration. The various research perspectives were shown, as well as chosen research techniques which can be useful in the study of childhood marked by hearing loss.
References
Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Sopot 2016.
Czyż A., Miejsce osób tożsamowościowo Głuchych w modelu otwartej edukacji XXI wieku, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 12, 2017, 44/2. DOI 10.14632/eetp.2017.12.44.13.
Czyż A., Nowoczesność w protetyce słuchu a możliwość wykorzystania szansy na poprawę percepcji słuchowej przez pacjentów, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica” 2016, nr 7.
Czyż A., Rodzaj protezowania a subiektywna ocena wybranych aspektów funkcjonowania biopsychospołecznego dorosłych osób z uszkodzonym narządem słuchu, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2017, nr 26.
Czyż A., Plutecka K., Zarys audiofonologii edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2018.
Kehily M.J., Wprowadzenia do badań nad dzieciństwem, WAM, Kraków 2008.
Kobosko J., O tożsamości macierzyńskiej, czyli jak doświadczają siebie i swojego macierzyństwa matki słyszące młodzieży głuchej, [w:] Młodzież głucha i słabosłysząca w rodzinie i otaczającym świecie, red. J. Kobosko, Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu „Usłyszeć Świat”, Warszawa 2009.
Korzon A., Ewolucja stosunku rodziców do dziecka niepełnosprawnego, [w:] Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, red. K. Ćwirynkało, C. Kosakowski, A. Żywanowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Korzon A., Znaczenie języka migowego we wczesnej komunikacji dzieci z zaburzeniami słuchu, [w:] Dziecko niepełnosprawne: rozwój i wychowanie, red. E.M. Minczakiewicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls, Kraków 2003.
Kosmalowa J., Pomoc rodzinie dziecka z wadą słuchu jako podstawowy element oddziaływań w procesie wczesnej interwencji, „Audiofonologia” XXI, 2002.
Krakowiak K., O potrzebie pomocy dla rodzin wychowujących dzieci z uszkodzeniami słuchu, [w:] Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, red. D. Kornas-Biela, Wydawnictwo KUL, Lublin 2000.
Krakowiak K., Fonogesty. Gesty wspomagające odczytywanie wypowiedzi z ust. Poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących, IKN ODN, Lublin 1986.
Krakowiak K., Szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu, Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej KUL, Stalowa Wola 2003.
Miller A., Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie, Media Rodzina, Poznań 2007.
Ostojić S. i in., Factors Contributing to Communication Skills Development in Cochlear Implanted Children, „Vojnosanitetski Pregled, Military-Medical and Pharmaceutical Review”, 72 (2015).
Plutecka K., Rodzice wobec diagnozy dziecka niesłyszącego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica” 2016, nr 7.
Plutecka K., Rola ojca w rehabilitacji dziecka niesłyszącego z implantem ślimakowym, [w:] Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, A. Żywanowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Plutecka K., Stres i radzenie sobie z nim przez rodziców dzieci niesłyszących, „Społeczeństwo i Rodzina”, vol. 50, 2017, nr 1.
Prillwitz S., Schulmeister R., Wudtke H., Kommunikationohne Sprache: zur kommunikativen Situationhör sprachgeschädigter Vorschulkinder im Familienalltag, Weinheim 1977.
Shandra C.L., Hogan D.P., Spearin C.E., A Child with a Disability: An Examination of Resident and Non-Resident Fathers, „Journal of Popular Research”, vol. 25, 2008, nr 3.
Szczepankowski B., Wyrównywanie szans Osób Niesłyszących, Wydawnictwo WSRP, Siedlce 1998.
Tait M., De Raeve L., Nikolopoulos T.P., Deaf Children with Cochlear Implants Before the Age of 1 Year: Comparison of Preverbal Communication with Normally Hearing Children, „International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology” 2007, nr 71.
Vaccari C., Marschark M., Communication Between Parents and Deaf Children: Implications for Social-Emotional Development, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 38, 1997, nr 7.
van den Borne S. i in., Assessment of Basal Sound Identification Skills and Communication Abilities in Profoundly Deaf Children Fitted with Hearing Aids or a Cochlear Implant, „Clinical Otolaryngology and Applied Sciences” 1998, nr 23.
Wilson B.S. i in., Better Speech Recognition with Cochlear Implants, „Nature” 1991, nr 352.
Wojciechowski F., Niepełnosprawność – rodzina – dorastanie, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2007.
World Health Organisation, Childhood Hearing Loss, Act Now, Here’s How! WHO, Geneva 2016.
https://www.wosp.org.pl/medycyna/programy/badania-sluchu (dostęp: 24.07.2018).
Copyright (c) 2018 Elementary Education in Theory and Practice
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search