Nutrition and the Emission of Spoken and Sung Voice of Early Education Teachers
Abstract
The present theoretical article takes on the issue of the impact of eating habits of early school teachers on voice emission. The author tries to circumstantiate the thesis that teachers eating habits determine the way their vocal tract works. For early school and early education teachers, a vocal tract is an essential tool not only to use while communicating verbally but also used in vocal phonation which can generate additional vocal complications. The author starts with the determination of terminology and review of the literature in which she cites the results of the research done in this area. The author shows that poor diet habits and substance abuse can result in temporary disability of voice, including larynx irritation and mucus obstruction and can also lead to gastroesophageal and obesity. The consequences of taking such an unhealthy behaviour approach can result in cancer formation in the vocal apparatus area. The author tries also to demonstrate that health-oriented activities, such as rational nutrition are also mentioned in the guidelines for vocal health and rehabilitation. The author also emphasises the educational challenge with providing and presenting the knowledge regarding eating habits and its influence on voice, vocal health and rehabilitation to the future teachers.
References
Armstrong L.E., Casa D.J., Maresh C.M., Ganio M.S. (2007). Caffeine, Fluid-Electrolyte Balance, Temperature Regulation, and Exercise-Heat Tolerance, „Exercise and Sport Sciences Reviews”, nr 35 (3), s. 135-140, DOI: 10.1097/jes.0b013e3180a02cc1.
Barsties B., Roy N., Verfaillie R., Maryn Y. (2013). Do Body Mass Index and Fat Volume Influence Vocal Quality, Phonatory Range, and Aerodynamics in Females?, „Codas” nr 25/4, s. 310-318, DOI: 10.1590/s2317-17822013000400003.
Bujanda L. (2000). The Effects of Alcohol Consumption Upon the Gastrointestinal Tract, „The American Journal of Gastroenterology”, nr 95, pp 3374-3382, DOI:10.1111/j.1572-0241.2000.03347.x.
Cazden J. (2012). Everyday Voice Care: The Lifestyle Guide for Singers and Talkers, Milwaukee, WI: Hal Leonard Corporation.
Celebi S., Yelken K., Develioglu N.O., Topak M., Celik O., Ipek D.H., Kulekci M. (2013). Acoustic, Perceptual and Aerodynamic Voice Evaluation in an Obese Population, „The Journal of Laryngology and Otology” nr 127/10, s. 987-90, DOI: 10.1017/S0022215113001916.
Cichecka-Wilk M., Studzińska K. (2018). Czynnościowe zaburzenia głosu z punktu widzenia foniatrii klinicznej, psychopatologii, psychologii i psychiatrii psychodynamicznej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” vol. 31, nr 2, s. 175-194, DOI:10.17951/j.2018.31.2.175-194.
Cielecka A., Sielska-Badurek E., Niemczyk K. (2017). Poczucie stresu i niepełnosprawności głosu u pacjentów z dysfonią, „Otorynolaryngologia”, nr 16(1), s. 26-32.
Dobinson C.H., Kendrick A.H. (1993). Normal Values and Predictive Equations for Aerodynamic Function in British Caucasian Subjects, „Folia Phoniatr”, nr 45 (1), s. 14-24, DOI: 10.1159/000266205.
Duraj-Nowakowa K. (2000). Nauczyciel. Kultura - osoba – zawód, Kielce: Mediator 2000.
Fritzell B. (1996). Work-Related Voice Problems. Teachers, Social Workers, Lawyers and Priests Should Receive Preventive Voice Training, „Lakartidningen”, nr 93 (14), s. 1325-1328.
Gochman DS. (1988). Health Behavior. Plural Perspectives, [w:] Health Behavior. Emerging Research Perspectives. D.S. Gochman (red.), Plenum Press, NY 1988: 3-18.
Haniszewska K., Kaźmierczak M. (2019). Higiena głosu artystów scenicznych. Doniesienia z badań, „Logopedica”, nr 3, s. 93-116, DOI: 10.18778/2544-7238.03.07.
Harris DM., Guten S., (1979). Health-Protective Behavior: an Exploratory Study. „Journal of Health and Social Behavior”, nr 20, s. 17-29, DOI: 10.2307/2136475.
Kaptur E. (2017). Logopedo, dbaj o swój głos!, „Wielkopolski Przegląd Logopedyczny”, nr 1/14, s. 41-50.
Kisiel M. (2012). Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Kostecka W. (2013). Emisja głosu jako ważny przedmiot w kształceniu nauczycieli, „Zeszyty Naukowe WSSP”, Tom 16, s. 45-56.
Krause M., Kustroń A. (2011). Ocena ryzyka zawodowego związanego z wysiłkiem głosowym na przykładzie nauczycieli w szkole średniej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach”, nr 1(7), s. 68-81.
Lalonde M. (1974). A New Perspectives on the Health of Canadians. A Work Document Information. Ottawa, Government of Canada.
Lipowski M., Szczepańska-Klunder Ż. (2012). Zachowania zdrowotne nauczycieli wychowania fizycznego, [w:] Z. Jastrzębski (red.), Teoria i praktyka wychowania fizycznego i sportu. T. 1, Łódź: Wyższa Szkoła Sportowa, s. 9-26.
Majzner R. (2013). Żywe słowo jako istotny element kształtowania autorytetu nauczyciela. O celach i metodach kształcenia studentów oraz pedagogów w zakresie emisji głosu i kultury języka, [w:] K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Role nauczyciela w edukacji szkolnej, Sosnowiec: Wyższa Szkoła Humanitas, s. 89-101.
Majzner R. (2016). Ocena wstępna emisji głosu kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Komunikat z badań, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistas Pedagogika” nr 13, s. 225-235.
Marciniak-Firadza R. (2018). Współpraca logopedy z laryngologiem i foniatrą w procesie rehabilitacji zaburzeń głosu i mowy, „Logopedica”, nr 2, s. 107-117, DOI:10.18778/2544-7238.02.08.
Niebudek-Bogusz E. (2009). Postępowanie w dysfoniach zawodowych w krajach unii europejskiej i na świecie, „Medycyna Pracy”, nr 60(2), s. 151-158.
Nilsson M., Johnsen R., Ye W. (2004). Lifestyle Related Risk Factors in the Aetiology of Gastro-oesophageal Reflux, „Gut” nr 53 (12), s. 1730-1735, DOI: 10.1136/gut.2004.043265.
Oblacińska A., Jodkowska M., Makowska A., Ostręga W., Owczarek S., Tabak I., i in. (2007). Podstawy teoretyczne programu „Trzymaj Formę!” Poradnik dla nauczycieli, Warszawa: Główny Inspektorat Sanitarny, Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności”.
Obrębowski A. (2014). Biologiczne podstawy mowy, [w:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Braj (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, Gdańsk: Harmonia, s. 23-34.
Pawłowski, Z. (2008). Emisja głosu. Struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa: PZWL.
Radwańska M. (2014). Rola i miejsce emisji głosu w procesie kształcenia nauczycieli, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu” nr 44, s. 78-84.
Rosińska A., Szkiełkowska A., Piłka E. (2018). Stymulacja Słuchowa Głosu – opis rehabilitacji logopedycznej pacjentów z zaburzeniami głosu, „Nowa Audiofonologia. Praktyka kliniczna i badawcza”, nr /7(3), s. 61-66, DOI: 10.17431/1002775.
Roy N., Gray SD., Simon M., Dove H., Corbin-Lewis K., Stemple JC. (2001). An Evaluation of the Effects of Two Treatment Approaches for Teachers with Voice Disorders. A Prospective Randomized Clinical Trial, „Journal of Speech Language and Hearing Research”, nr 44, s. 286-296, DOI: 10.1044/1092-4388(2001/023).
Roy N., Gray D.S., Toledo S.W., Corbin-Lewis K., Weinrich B., Tanner K., Dove H, Stemple C.J. (2002). Voice Amplification Versus Vocal Hygiene Instruction for Teachers with Voice Disorders. A Treatment Outcomes Study, „Journal of Speech Language and Hearing Research”, nr 45(4), s. 625-638, DOI: 10.1044/1092-4388(2002/050).
Sęk H. (2000). Zdrowie behawioralne, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk: GWP, s. 533-552.
Sacher W. (1997). Wczesnoszkolna edukacja muzyczna, Kraków: Impuls.
Sielska-Badurek E., Domeracka-Kołodziej A. (2009). Rola podparcia oddechowego w śpiewie operowym, „Otolaryngologia”, nr 8 (3), s. 109-114.
Skrzypczak W., Kowalska B. (2011). Zmiany w krtani w przebiegu choroby refleksowej, „Annales Medical University of Gdańsk”, nr 41, s. 115-123.
Sobierajska H. (1972). Uczymy się śpiewać, Warszawa: PZWS.
Solomon N., Helou L.B., Dietrich-Burns K., Stojadinovic A. (2011). Do Obesity and Weight Loss Affect Vocal Function?, „Seminars in Speech and Language”, nr 32/1, s. 31-42, DOI: 10.1055/s-0031-1271973.
Sygit-Kowalkowska E. (2014). Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie zdrowotne człowieka – perspektywa psychologiczna, „Hygeia Public Health”, nr 49(2), s. 202-208.
Syta A. (2017). Głos w pracy pedagoga. Znaczenie, problemy i profilaktyka oraz propozycja ćwiczeń logopedycznych, „Logopedia Silesiana”, t. 6, s. 269-279.
Śliwińska-Kowalska M., Fiszer M., Niebudek-Bogusz E., Kotyło P., Rządzińska A. (2000) Ocena stanu narządu głosu u studentów szkoły pedagogicznej, „Medycyna Pracy”, nr 6, s. 573-580.
Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E. (2009). Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Noffera.
Wilczyńska A. (2012). Kwasy tłuszczowe w diecie człowieka a jego funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne, „Neuropsychiatria i Neuropsychologia”, vol. 7, nr 1, s. 35-42.
Wośkowiak G. (1996). Próba określenia przyczyn wzrostu zapadalności na choroby zawodowe narządu głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 47 (5), s. 519-522.
Zarabi S. (2013). Nutrition and Weight Management, [w:] A. Jahn (red.), The Singer’s Guide to Complete Health, New York: Oxford University Press, s. 141-164.
Zatoński W. (2000). Leczenie zespołu uzależnienia od tytoniu jest obowiązkiem lekarza. Medipress 2000; suplement 7, s. 3-5.
Copyright (c) 2020 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search