Biology of Reading. The Rank of Literary Texts in Elementary Education
Abstract
The text is based on considerations concerning the function of literature in human life. The significant role assigned to literary creativity makes it important in the process of both education and upbringing. For this reason, the aim of the article is to present the degree to which contemporary Polish students in grades 1-3 of the primary school are interested in literature. The analysis is based on the results of the survey. The concept of children's literature was defined, and the necessity for the presence, knowledge and interpretation of literary texts, both in the elementary education of the child and in his/her broadly understood upbringing process, was indicated. The above mentioned concept of the "biology of reading" reinforces our belief that reading literary texts is beneficial and necessary during childhood.
References
Baluch A. (2003). Od ludu do agora. Rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy o literaturze, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Baluch A. (2012). Małe dziecko wchodzi w środek świata przedstawionego i czuje się jego uczestnikiem…” – wywiad z prof. dr hab. Alicją Baluch, rozmawia Krystyna Zabawa, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” nr 24/2.
Czabanowska-Wróbel A. (2016). Dorośli, dzieci i książki, „Nowa Dekada Krakowska” nr 1/2.
Głowiński T., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J. (1988). Słownik terminów literackich, Wrocław: Ossolineum.
Hinc S. (2013). Społeczne funkcje edukacji i ich wpływ na rozwój cywilizacji, [w:] K. Denek, A. Kamińska, P. Leśniewicz (red.), Edukacja jutra. Edukacja ustawiczna. Pozaszkolne formy wychowania i kształcenia, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Janion M. (2000). Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś? Gdańsk: Tower Press.
Janus-Sitarz A. (2018). Uważność i żarliwość lektury a duch nowej humanistyki, „Polonistyka. Innowacje” nr 7, s. 3-10.
Kaja B. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Klus-Stańska D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty, [w:] D. Klus-Stańska (red.), Dokąd zmierza polska szkoła?, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kochanowska E. (2018). Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Koźmińska, I., Olszewska, E. (2010). Wychowanie przez czytanie. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.
Latoch-Zielińska M. (2020). Jednak czytają! Co, dlaczego i jak czyta współczesna młodzież, [w:] Filoteknos. Literatura dziecięca – mediacja kulturowa – antropologia dzieciństwa. Vol. 10. Czytanie – doświadczenie – emocje. Literatura dla dzieci i młodzieży – teoria i praktyka recepcji. J. Hoffmann, D. Michułka, X. Mínguez-López (red.), Wrocław: Uniwersytet Wrocławski i Oficyna Wydawnicza ATUT, s. 85-102.
Leszczyński G. (2003). Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej.
Leszczyński G., Zając M. (2013). Książka i młody czytelnik. Zbliżenia. Oddalenia. Dialogi. Studia i szkice, Warszawa: SBP.
Silverman D. (2009). Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Waksmund R. (2001). Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Waksmund R. (2011). Od Ezopa do eposu dziecięcego. „101 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria XI”, s. 75-96.
Warzocha A. (2017). Lektura szkolna w rozwoju kompetencji językowych i czytelniczych audiowizualnego dziecka wczesnoszkolnego, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” Vol. 5, 21 (10/1)/2017, s. 87-95.
Wróblewski M. (2020). „Tekst emocjonalny” dla dzieci i młodzieży jako dialog międzypokoleniowy. w: Filoteknos. Literatura dziecięca – mediacja kulturowa – antropologia dzieciństwa. Vol. 10. Czytanie – doświadczenie – emocje. Literatura dla dzieci i młodzieży – teoria i praktyka recepcji. J. Hoffmann, D. Michułka, X. Mínguez-López (red.), Wrocław: Uniwersytet Wrocławski i Oficyna Wydawnicza ATUT, s. 126-137.
Zasacka Z. (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. https://docplayer.pl/2335813-Zofia-zasacka-czytelnictwo-dzieci-i-mlodziezy.html (dostęp 07.02.2021).
www.orpeg.pl [data dostępu 30.10.2020]
podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III [data dostępu 30.10.2020]
Copyright (c) 2021 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search