Biology of Reading. The Rank of Literary Texts in Elementary Education

Keywords: child, children's literature, reader, interest in reading, elementary education

Abstract

The text is based on considerations concerning the function of literature in human life. The significant role assigned to literary creativity makes it important in the process of both education and upbringing. For this reason, the aim of the article is to present the degree to which contemporary Polish students in grades 1-3 of the primary school are interested in literature. The analysis is based on the results of the survey. The concept of children's literature was defined, and the necessity for the presence, knowledge and interpretation of literary texts, both in the elementary education of the child and in his/her broadly understood upbringing process, was indicated. The above mentioned concept of the "biology of reading" reinforces our belief that reading literary texts is beneficial and necessary during childhood.

References

Baluch A. (2003). Od ludu do agora. Rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy o literaturze, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Baluch A. (2012). Małe dziecko wchodzi w środek świata przedstawionego i czuje się jego uczestnikiem…” – wywiad z prof. dr hab. Alicją Baluch, rozmawia Krystyna Zabawa, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” nr 24/2.

Czabanowska-Wróbel A. (2016). Dorośli, dzieci i książki, „Nowa Dekada Krakowska” nr 1/2.

Głowiński T., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J. (1988). Słownik terminów literackich, Wrocław: Ossolineum.

Hinc S. (2013). Społeczne funkcje edukacji i ich wpływ na rozwój cywilizacji, [w:] K. Denek, A. Kamińska, P. Leśniewicz (red.), Edukacja jutra. Edukacja ustawiczna. Pozaszkolne formy wychowania i kształcenia, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.

Janion M. (2000). Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś? Gdańsk: Tower Press.

Janus-Sitarz A. (2018). Uważność i żarliwość lektury a duch nowej humanistyki, „Polonistyka. Innowacje” nr 7, s. 3-10.

Kaja B. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Klus-Stańska D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty, [w:] D. Klus-Stańska (red.), Dokąd zmierza polska szkoła?, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kochanowska E. (2018). Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Koźmińska, I., Olszewska, E. (2010). Wychowanie przez czytanie. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.

Latoch-Zielińska M. (2020). Jednak czytają! Co, dlaczego i jak czyta współczesna młodzież, [w:] Filoteknos. Literatura dziecięca – mediacja kulturowa – antropologia dzieciństwa. Vol. 10. Czytanie – doświadczenie – emocje. Literatura dla dzieci i młodzieży – teoria i praktyka recepcji. J. Hoffmann, D. Michułka, X. Mínguez-López (red.), Wrocław: Uniwersytet Wrocławski i Oficyna Wydawnicza ATUT, s. 85-102.

Leszczyński G. (2003). Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej.

Leszczyński G., Zając M. (2013). Książka i młody czytelnik. Zbliżenia. Oddalenia. Dialogi. Studia i szkice, Warszawa: SBP.

Silverman D. (2009). Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Waksmund R. (2001). Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Waksmund R. (2011). Od Ezopa do eposu dziecięcego. „101 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria XI”, s. 75-96.

Warzocha A. (2017). Lektura szkolna w rozwoju kompetencji językowych i czytelniczych audiowizualnego dziecka wczesnoszkolnego, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” Vol. 5, 21 (10/1)/2017, s. 87-95.

Wróblewski M. (2020). „Tekst emocjonalny” dla dzieci i młodzieży jako dialog międzypokoleniowy. w: Filoteknos. Literatura dziecięca – mediacja kulturowa – antropologia dzieciństwa. Vol. 10. Czytanie – doświadczenie – emocje. Literatura dla dzieci i młodzieży – teoria i praktyka recepcji. J. Hoffmann, D. Michułka, X. Mínguez-López (red.), Wrocław: Uniwersytet Wrocławski i Oficyna Wydawnicza ATUT, s. 126-137.

Zasacka Z. (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. https://docplayer.pl/2335813-Zofia-zasacka-czytelnictwo-dzieci-i-mlodziezy.html (dostęp 07.02.2021).

www.orpeg.pl [data dostępu 30.10.2020]

podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III [data dostępu 30.10.2020]

Published
2021-03-09
How to Cite
Wojciechowska, J. (2021). Biology of Reading. The Rank of Literary Texts in Elementary Education. Elementary Education in Theory and Practice, 16(1(59), 93-110. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1659.07