Singing and Songs, and Education until Old Age in Early School Education

Keywords: music education, advantages of music classes, singing and songs, early school education, education until old age

Abstract

The aim of the article is to draw our attention to the role and place of music education in the life and development of students in grades 1-3 of the primary school. The author describes the musical development of an early school child, she lists various functions of early music education, and she describes five forms of musical activity in which students should regularly participate. Due to the topic of this article, the author emphasizes that singing songs has many values connected with the overall development of pupils.

The next part of the article is a reflection on demographic changes and aging of the Polish society. Referring to the books on the subject, the author emphasizes that education until old age should be promoted in school education. She writes that teachers at school should stimulate correct and comprehensive development of pupils during classes, show the positive aspects of aging and old age, and shape proper attitudes towards seniors. This is possible, e. g. during music classes, with particular emphasis on singing and songs. The authors confirms it through the analysis of selected children's songs the lyrics of which are related to old age and seniors.

References

Bonna B. (2005). Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Danel-Bobrzyk D. (1999). Muzyka we wszechstronnym wychowaniu dziecka [w:] Muzyka w edukacji i wychowaniu, H. Danel-Bobrzyk (red.), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Dymon M. (2013). Wiedza i umiejętności warunkiem aktywności twórczej w edukacji muzycznej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Gloton R., Clero C. (1976). Twórcza aktywność dziecka, Warszawa: WSiP.

Główny Urząd Statystyczny, dane z 2019 r., www.stat.gov.pl [data dostępu 03.01.2020].

Januszewska-Warych M., Grabowksa G. (2002). Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1–3 szkoły podstawowej. (Poradnik metodyczny), Słupsk, Wyd. Uczelniane PAP.

Kamper-Kubańska M. (2006). Wychowanie przez sztukę, czyli pedagogiczne, psychologiczne i terapeutyczne aspekty muzyki, [w:] Dylematy edukacji artystycznej. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka, W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 520-523.

Lipska E., Przychodzińska M. (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, Warszawa: WSiP.

Motyka W.( 2015). Muzykowanie w przedszkolu. teoria i metodyka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Rudnik A. (2016). Dzieci i młodzież wobec ludzi starych i starości – perspektywa pedagogiczna [w:] Obiektywny i subiektywny wymiar starości. Tom 2, Refleksje nad starością, E. Dubas, E. Muszyński (red.) , Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 104-105.

Sacher W. A. (2012). Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Stypińska J. (2010). Dyskryminacja osób starszych w Polsce. „Niebieska Linia”, nr 2.

Suświłło M. (2001). Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Trzcionka-Wieczorek A. (2014). Edukacja do aktywnej starości w treściach podręczników szkolnych, [w:] Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych, A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko (red.), Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek..

Trzcionka-Wieczorek A. ( 2017). Ćwiczenia śródlekcyjne przy muzyce jako ważny element w kształceniu zintegrowanym, „Nauczyciel i Szkoła” nr 4.

Watoła A. (2008). Muzyka w stymulowaniu rozwoju dziecka, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” nr 2.

Zych A.A. (2012). Profilaktyka gerontologiczna a normalne i optymalne starzenie się, [w:] Poznać, zrozumieć i zaakceptować starość, A. A. Zych (red.), Łask: Wydawnictwo Over Group.

Published
2021-02-16
How to Cite
Trzcionka-Wieczorek, A. M. (2021). Singing and Songs, and Education until Old Age in Early School Education. Elementary Education in Theory and Practice, 16(1(59), 41-51. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1659.03