Formative Assessment in Early Learning Education. An Attempt to Answer the Expectations of the 21st Century Reality
Abstract
Throughout the 20th century, pedagogy was an arena of conflict for different movements, points of views and trends that sought effective solutions regarding educational processes, learning and upbringing. The rapid transformation of civilization as well as socio-economic changes brought the need for novel educational methods that could cope with the developing world and serve its needs. In the view of these challenges, new requirements were set for the entire educational system as well as teachers. The search for the optimum solutions in preparing pupils from their first years at school to functioning in a modern reality became an important task and formative assessment became one of the propositions as to how to achieve that. This is a method that helps pupils to learn and build their motivation. Its major strategies are: defining the objectives of the lessons/classes and the criteria of success together; organising a discussion in a class; asking problem questions; giving feedback to pupils; encouraging friendly cooperation; implementing a shared responsibility for the learning process. The role of a teacher as an initiator of a child/pupil’s activeness and self-reliance is immeasurable in this respect. The teacher who uses formative assessment in their classes is not only concentrated on the teaching but also on the learning of his pupils. Their main task is to create a motivating and stimulating environment and to create situations which can be used for effective learning. The characteristics of formative assessment encompass requirements for the evaluation process which are also enunciated by educational law as well as the principles of early learning didactics.References
Bałachowicz J., Cechy stylu działań edukacyjnych nauczyciela, [w:] Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, Impuls, Kraków 2013.
Black B., William D., Inside the Black Box. Raising Standards Through Classroom Assesment, 1998; http://weaeducation.typepad.co.uk/files/blackbox-1.pdf (dostęp: 25.02.2015).
Bloom B. S., Handbook of formative and summative evaluation of student learning, McGraw-Hill Book Company, New York 1971.
Brzezińska A., Janiszewska-Rain J., W poszukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.
Czetwertyńska G., Ocenianie kształtujące w projekcie edukacyjnym, [w:] Europejski wymiar edukacji-program Comenius w Polsce, red. M. Szpotowicz, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011.
Elsner D., Szkoła jako organizacja ucząca się, Wydawnictwo Mentor, Chorzów 2003.
Hattie J., Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, Routledge, New York 2009.
Kędra M., Zatorska M., Jak sprawdzać i oceniać? [w:] M. Kędra, M. Zatorska, Razem z dzieckiem, ORE, Warszawa 2014.
Kielar-Turska M., Średnie dzieciństwo-wiek przedszkolny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, PWN, Warszawa 2011.
Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
Kopik A., Oceniać dla dobra ucznia, [w:] red. E. Marek, J. Łuczak, Diagnoza i terapia psychopedagogiczna w edukacji dziecka, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2010.
Kupisiewicz Cz., Szkoła przyszłości. Konstruktywne cechy szkoły jutra, [w:] Szkoła w XX wieku, PWN, Warszawa 2006.
Kwieciński Z. red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, IBE, Warszawa 2000.
Kwieciński Z., Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej, [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, IBE, Warszawa 2000.
Lewandowska-Kidoń T., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, [w:] Nauczyciel kompetentny. Teraźniejszość i przyszłość, red. Z. Bartkowicz, M. Kowaluk, M. Samujło, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007, s. 184-197.
Misiorna E., Michalak R., Ocenianie jako mechanizm wspierania rozwoju dziecka. Mit czy rzeczywistość, [w:] Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, red. H. Sowińska, Wyd. Nauk. Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2011.
Polak K., Nauczyciel, twórczość, promocja. Wybrane uwarunkowania modernizacji oświaty, Wyd. Nauk. UJ, Kraków 1997.
Samborska I., Kompetencje nauczyciela edukacji elementarnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 31(2014) 1, s. 41-48.
Sterna D., Uczę (się) w szkole, Wyd. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2014.
Szymański M. J., Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie, [w:] Szkoła w świecie współczesnym, red. B. Muchacka i M. Szymański, Impuls, Kraków 2008.
Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Impuls, Kraków 2008.
Uszyńska-Jarmoc J., Kompetencja uczenia się, [w:] Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, red. J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, Impuls, Kraków - Białystok 2013.
Ocenianie kształtujące przynosi najlepsze wyniki, „Bliżej Przedszkola”, 103(2010) 4.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, Dz. U. nr 83, poz. 562.
www.ceo.org.pl/ok/news/artkuly-ok (dostęp: 25.02.2015).
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search