Preparation for the Profession of Early School Teachers in Ukraine

Keywords: primary school, education, reform, teacher, professional training

Abstract

The issue of training students for the profession of early education teachers in Ukraine is considered in the article. Retrospective analysis of literature shows that the question of preparing teachers for their job was first discussed in the 18th century. Since then, there have been significant changes in the organization of teachers’ preparation for the profession. In 2018, the concept of a “New Ukrainian School” was developed and implemented into Ukrainian education. Its main task was to reform the education system, especially early school education. For this purpose, the standard of educating early school teachers was prepared. It is entitled: “Early Education Teacher in the Public School”. In the first part of this article, the author presents five stages of the emergence and organizational development of educational institutions which train future teachers to work in primary schools (from the end of the 18th to the beginning of the 21st century). The second part focuses on organizing the process of educating future early school teachers in the Khmelnytsky Humanities and Pedagogic Academy.

References

Binycka K. (2018). Pidgotowka majbutnich uczyteliw poczatkowoji oswity u krainach Schidnoji Jewropy: teoria i praktyka, Chmelnyćkyj; FOP Cupak A.A.

Budak W. (2002). Jakist pedagogicznoi oswity – majbutnje Ukrajiny. „Technologii neperewnoji oswity: problemy, doswid, perspektywy rozwytku: zbirnyk statej do tradycijnoji IV Wseukrainskoji naukowo-praktycznoji konferencji”, Mykolajiw: Wydawnictwo MF- NaUKMA, s. 3–6.

Busel W. (2004). Wielki słownik języka ukraińskiego, Irpin: WTF „Perun”.

Chmelnycka Academia Humanitarno-Pedagogiczna (2020), http://kgpa.km.ua/blog [dostęp: 2.02.2020].

Zakon Ukrajiny „Pro wyszczu oswitu” (2014), https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [dostęp: 21.12.2020].

Chomicz L. (1999). Systema psychologo-pedagogicznoji pidgotowky wczytela poczatkowych klasiw: monografia, Kyjiw: Magistr.

Ewtuch M. (2005). Naukowo-organizacijni problemy stupenewoji profesijnoji pidgotowky pedagogiw, „Wisnyk Lwiwskogo Uniwersytetu” 19, s. 3–8.

Ziaziun I. (2000). Intelektualno tworczyj rozwytok osobystosti w umowach nepererwnoji oswity. Nepererwna profesijna oswita: problemy, poszuky, perspektywy: monografia, Kyjiw: Wipol.

Kairow I., Pietrow F. (1964-1968). Pedagogiczeskaja encyklopedia, Moskwa: Cowetskaja encyklopedia, T. 3.

Koncepcija rozwytku pedagogicznoji oswity (2018), https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatver- dzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti [dostęp: 2.12.2020].

Koncepcija „Nowa ukrainska szkola” (2017), https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola [dostęp: 12.12.2020].

Onuszkin W., Ogarew E. (1995). Obrazowanie wzrosłych: mezdiscyplinarny slowar termino- logii, Sankt-Peterburg–Woroneż: Izdatelstwo Instituta obrazowania wzrosłych RAO.

Oswita w cyfrach: jak zminylas kilkist szkil za ostanni roky (2017), https://nus.org.ua/news/ osvita-v-tsyfrah-yak-zminylas-kilkist-shkil-za-ostanni-roky/ [dostęp: 21.12.2020].

Ożegów S., Szwedowa N. (1990). Słownik języka rosyjskiego, Moskwa: Ruskij jazyk. Piwdennoukrajnsky nawczalny kompleks „Pedagog”, https://pdpu.edu.ua/en/informat- siya-2/vsi-kategoriji/288-universitet/spivpratsia-z-robotodavtsiamy/4238-dogovori--pro-spivpratsyu-2020.html [dostęp: 11.12.2020].

Published
2021-06-30
How to Cite
Bocharova, O. (2021). Preparation for the Profession of Early School Teachers in Ukraine. Elementary Education in Theory and Practice, 16(2(60), 9-23. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1660.01