Presence or Absence of Cognitive Partnership in Early School Education: Research Report
Abstract
The main aim of the article is to present the results of preliminary qualitative research on the ways in which teachers of grades 1–3 of primary school understand cognitive partnership and the meanings they assign to it in their own school practice. The method of individual open-ended interview was used in the research.
On the basis of the obtained research results, it can be concluded that, in the opinion of the respondents, cognitive partnership is possible and even necessary in early school education. The teachers’ declarations show that cognitive partnership is present in their educational activities, but it is impossible to fully implement it due to the cognitive developmental features of children at the early school age. The vast majority of the respondents, when explaining the discussed concept, focused in their statements primarily on the intellectual aspect of cognitive partnership, but the importance of social relations between the teacher and the student/students in the process of gaining knowledge was emphasized less frequently. When explaining the concept of cognitive partnership, the surveyed teachers most often focused unilaterally either on the teacher’s actions or on the child’s activities that indicate cognitive partnership. The understanding of the discussed concept as a system of relations between the subjects of education, who co-decide about the course and effects of the education process, occurred much less frequently. The obtained results are a contribution to conducting further in-depth research, especially with regard to the place and manner of implementing the idea of cognitive partnership in the practice of early school education.
References
Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych, trans. W. Betkiewicz et al., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bałachowicz J. (2017). Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości?, “Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, vol. 36, no. 1, pp. 11–27.
Bruner J. (2006). Kultura edukacji, trans. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.
Brzezińska A. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się, [in:] E. Filipiak (ed.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, pp. 35–50.
Corsaro W. (2015). The sociology of childhood, Los Angeles (CA): Sage.
Doroszewski W. (2000). Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dumont H., Istance D., Benavides F. (eds.) (2013). Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, trans. Z. Janowska, Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business.
Filipiak E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej, [in:] E. Filipiak (ed.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielskiego, pp. 82–98.
Grochowalska M. (2012). Przyszli nauczyciele wczesnej edukacji wobec dyskursywności pedagogiki, [in:] J. Bałachowicz, A. Szkolak (eds.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian, Kraków: Wydawnictwo Libron, pp. 11–26.
Jurgiel A. (2009). O możliwościach poznawczych fenomenografii, “Pedagogika Kultury”, vol. 5, pp. 97–104.
Klus-Stańska D. (2008). Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, [in:] E. Filipiak (ed.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, pp. 59–73.
Klus-Stańska D. (2009a). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [in:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (eds.), Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, pp. 25–78.
Klus-Stańska D. (2009b). Od niechęci wobec dziecięcej samodzielności myślenia do przekazu fikcji społecznej, czyli edukacja dla niekompetencji, “Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2009, vol. 18, pp. 15–29.
Klus-Stańska (2019). Wiedza osobista uczniów jako punkt zwrotny w teorii i praktyce dydaktycznej, “Kwartalnik Pedagogiczny”, vol. 64, no. 1(251), pp. 7–20.
Kocór M. (2018). Partnerstwo edukacyjne w szkole, “Edukacja – Technika – Informatyka”, no. 2(24), pp. 266–272.
Lemańska-Lewandowska E. (2013). Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – Strategie – Kierunki zmian, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Lewowicki T. (1994). Przemiany oświaty: szkice o ideach i praktyce edukacyjnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Męczkowska A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego. Nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcji kompetencji ucznia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mendel M. (2009). Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, [in:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (eds.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, pp. 186–223.
Michalak R. (2011). Poznawanie świata przyrody jako kontekst rozwoju kompetencji poznawczych trzecioklasistów, [in:] H. Sowińska (ed.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pp. 129–170.
Milerski B., Śliwerski B. (eds.) (2000). Pedagogika. Leksykon, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nelson K. (2007). Young minds in social worlds: Experience, meaning, and memory, Cambridge (MA): Harvard University Press.
Neuman W.L. (1994). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches, Boston (MA): Allyn and Bacon.
Nowak J. (2007). Nauczyciel – mentor czy facylitator?, [in:] E. Sałata, S. Ośko (eds.), Współczesne problemy pedeutologii i edukacji, Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, pp. 54–58.
Nowak-Łojewska A. (2017). Dziecięce konstrukcje świata w rozmowach z dorosłymi, “Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 1(36), pp. 54–64.
Obuchowski K. (2004). Kody umysłu i emocje, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Ordon U., Gębora A.K. (2017). Partnerskie relacje rodziny i szkoły w tworzeniu optymalnych warunków procesu edukacji, “Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, vol. 5, no. 1(9), pp. 57–64.
Pikul-Białecka M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Robinson K., Aronica L. (2012). Uchwycić żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, trans. A. Baj, Kraków: Wydawnictwo Element.
Silverman D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, trans. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szymczak M. (1979). Słownik języka polskiego, vol. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Uszyńska-Jarmoc J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Uszyńska-Jarmoc J. (2018). Komu sprzyja szkoła? Różnice w rozwoju kompetencji poznawczych i społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, “Psychologia Rozwojowa”, vol. 13, no. 2, pp. 85–100.
Zwiernik J. (2015). Podejścia badawcze w poznawaniu wiedzy dziecka, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, vol. 18, no. 1(69), pp. 81–103.
Copyright (c) 2021 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search