Presence or Absence of Cognitive Partnership in Early School Education: Research Report

Keywords: early school education, cognitive partnership, teachers’ convictions

Abstract

The main aim of the article is to present the results of preliminary qualitative research on the ways in which teachers of grades 1–3 of primary school understand cognitive partnership and the meanings they assign to it in their own school practice. The method of individual open-ended interview was used in the research.

On the basis of the obtained research results, it can be concluded that, in the opinion of the respondents, cognitive partnership is possible and even necessary in early school education. The teachers’ declarations show that cognitive partnership is present in their educational activities, but it is impossible to fully implement it due to the cognitive developmental features of children at the early school age. The vast majority of the respondents, when explaining the discussed concept, focused in their statements primarily on the intellectual aspect of cognitive partnership, but the importance of social relations between the teacher and the student/students in the process of gaining knowledge was emphasized less frequently. When explaining the concept of cognitive partnership, the surveyed teachers most often focused unilaterally either on the teacher’s actions or on the child’s activities that indicate cognitive partnership. The understanding of the discussed concept as a system of relations between the subjects of education, who co-decide about the course and effects of the education process, occurred much less frequently. The obtained results are a contribution to conducting further in-depth research, especially with regard to the place and manner of implementing the idea of ​​cognitive partnership in the practice of early school education.

References

Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych, trans. W. Betkiewicz et al., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bałachowicz J. (2017). Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości?, “Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, vol. 36, no. 1, pp. 11–27.

Bruner J. (2006). Kultura edukacji, trans. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.

Brzezińska A. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się, [in:] E. Filipiak (ed.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, pp. 35–50.

Corsaro W. (2015). The sociology of childhood, Los Angeles (CA): Sage.

Doroszewski W. (2000). Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dumont H., Istance D., Benavides F. (eds.) (2013). Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, trans. Z. Janowska, Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business.

Filipiak E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej, [in:] E. Filipiak (ed.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielskiego, pp. 82–98.

Grochowalska M. (2012). Przyszli nauczyciele wczesnej edukacji wobec dyskursywności pedagogiki, [in:] J. Bałachowicz, A. Szkolak (eds.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian, Kraków: Wydawnictwo Libron, pp. 11–26.

Jurgiel A. (2009). O możliwościach poznawczych fenomenografii, “Pedagogika Kultury”, vol. 5, pp. 97–104.

Klus-Stańska D. (2008). Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, [in:] E. Filipiak (ed.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, pp. 59–73.

Klus-Stańska D. (2009a). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [in:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (eds.), Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, pp. 25–78.

Klus-Stańska D. (2009b). Od niechęci wobec dziecięcej samodzielności myślenia do przekazu fikcji społecznej, czyli edukacja dla niekompetencji, “Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2009, vol. 18, pp. 15–29.

Klus-Stańska (2019). Wiedza osobista uczniów jako punkt zwrotny w teorii i praktyce dydaktycznej, “Kwartalnik Pedagogiczny”, vol. 64, no. 1(251), pp. 7–20.

Kocór M. (2018). Partnerstwo edukacyjne w szkole, “Edukacja – Technika – Informatyka”, no. 2(24), pp. 266–272.

Lemańska-Lewandowska E. (2013). Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – Strategie – Kierunki zmian, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Lewowicki T. (1994). Przemiany oświaty: szkice o ideach i praktyce edukacyjnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Męczkowska A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego. Nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcji kompetencji ucznia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mendel M. (2009). Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, [in:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (eds.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, pp. 186–223.

Michalak R. (2011). Poznawanie świata przyrody jako kontekst rozwoju kompetencji poznawczych trzecioklasistów, [in:] H. Sowińska (ed.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pp. 129–170.

Milerski B., Śliwerski B. (eds.) (2000). Pedagogika. Leksykon, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nelson K. (2007). Young minds in social worlds: Experience, meaning, and memory, Cambridge (MA): Harvard University Press.

Neuman W.L. (1994). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches, Boston (MA): Allyn and Bacon.

Nowak J. (2007). Nauczyciel – mentor czy facylitator?, [in:] E. Sałata, S. Ośko (eds.), Współczesne problemy pedeutologii i edukacji, Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, pp. 54–58.

Nowak-Łojewska A. (2017). Dziecięce konstrukcje świata w rozmowach z dorosłymi, “Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 1(36), pp. 54–64.

Obuchowski K. (2004). Kody umysłu i emocje, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Ordon U., Gębora A.K. (2017). Partnerskie relacje rodziny i szkoły w tworzeniu optymalnych warunków procesu edukacji, “Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, vol. 5, no. 1(9), pp. 57–64.

Pikul-Białecka M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Robinson K., Aronica L. (2012). Uchwycić żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, trans. A. Baj, Kraków: Wydawnictwo Element.

Silverman D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, trans. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szymczak M. (1979). Słownik języka polskiego, vol. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Uszyńska-Jarmoc J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc J. (2018). Komu sprzyja szkoła? Różnice w rozwoju kompetencji poznawczych i społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, “Psychologia Rozwojowa”, vol. 13, no. 2, pp. 85–100.

Zwiernik J. (2015). Podejścia badawcze w poznawaniu wiedzy dziecka, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, vol. 18, no. 1(69), pp. 81–103.

Published
2021-07-21
How to Cite
Kochanowska, E. (2021). Presence or Absence of Cognitive Partnership in Early School Education: Research Report. Elementary Education in Theory and Practice, 16(3(61), 87-102. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1661.06