Linguistic Rituals Essential for Educational Publications

Keywords: sender, receiver, communication, essential rituals, natural community, “We” inclusive, pluralis modestiae

Abstract

The paper includes an analysis of selected educational publications addressed to children who learn to read, as well as to learners who develop their knowledge about language. The aim of the analysis is to answer the following questions: What linguistic phatic rituals are present in the analysed texts? How can cognitive, linguistic and social distance be minimalised or maximalised among the participants of an educational discourse? A descriptive approach presented in this paper refers to linguistic and stylistic manners of forming a phatic community, first of all in communication with children who learn to read and with learners who can read on their own. The analysis intends to indicate the means that serve to develop a phatic community and to capture the characteristic features for the phatic rituals due to the recipient’s status.

References

Cieszyńska J. (2012). Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Dędza E. (2009). Rozumiem, co czytam. Karty pracy do czytania ze zrozumieniem, pisania i wykorzystania wiedzy w praktyce dla uczniów w wielu od 7 do 11 lat. Świecie: Wydawnictwo Olimp.

Drabik B. (2010). Językowe rytuały tworzenia więzi interpersonalnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Fulghum R. (1991). Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu, tłum. I. Doleżal-Nowicka, Warszawa: Instytut Prasy i Wydawnictw Novum.

Karaś H. (2005). Wędrówki językowe. Podręcznik do kształcenia językowego dla klasy I gimnazjum. Goleszów: Wydawnictwo Publisher-Innowacje.

Krzyżanek J. (2017). Pieski Tereski. Czytam sylabami, Poznań: Wydawnictwo Publicat S.A.

Marcjanik M. (2007). Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marcjanik M. (2009). Mówimy uprzejmie poradnik językowego savoir-vivre’u, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nocoń J. (2009). Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Plec A., Skoczylas M. (2007). Elementarz. Teksty do czytania metodą sylabową, Inowrocław: Wydawnictwo „Pasja”.

Spitzer M. (2021). Jak uczy się mózg, tłum. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zakrzewska B. (2008). Chcę dobrze czytać, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Zakrzewska B. (2012). 3, 2, 1, 0… Start. Czytanie treningowe, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Zgółkowie H. i T. (2001). Mówię, więc jestem. Podręcznik języka polskiego dla licealistów, Kraków: Spółka Wydawnicza „Od nowa”.

Żylińska M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.Gąsiorek K., Hącia A., Kłosińska K., Krzyżyk D., Nocoń J., Synowiec H. (2013). Kryteria oceny podręcznika szkolnego w aspekcie językowym. Przewodnik dla rzeczoznawców wraz ze wzorami opinii, format pdf: https://men.gov.pl/wp.../za_5_przewodnik_dla_rzeczoznawcw_wersja_zmieniona.doc (dostęp: 29.04.2018).

Wolański A. (2008). My zamiast ja, [w:] https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/my-zamiast-ja;9741.html (dostęp: 30.04.2021).

Published
2021-09-07
How to Cite
Bortliczek, M. (2021). Linguistic Rituals Essential for Educational Publications . Elementary Education in Theory and Practice, 16(4(62), 81-92. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.06