Patterns as Tools for the Transmission of Educational Influence

Keywords: pedagogy, upbringing, child, personality, identity, role model, fields of values

Abstract

Defining upbringing as a pedagogical process of influencing an individual’s personality, it is assumed that the process is carried out as an intentional and unintentional activity by professional and non-professional educators, and also as a self-educational activity. All these activities can be perceived as a transmission of values using the tools of forming correct identity parameters, which are identification patterns (behaviour patterns) that include role models and models of behaviour. The article contains a description of these models and their interpretation as a field of values within which a specific social game is played, determining the types of influence of the patterns on the identity of an individual. The fields of values of the patterns permeate each other, which is why it is possible to explore them in search for new patterns and in extending the cognitive space. Today, in the era dominated by the Internet, the child is submerged in a world of patterns, including those institutionally imposed, those suggested by educators, and the ones the child discovered on their own. Among these, only the patterns accepted by the child are activated in the processes of transmission of educational influence based on imitation, identification and internalisation. The article presents the characteristics of this influence from the perspective of the pedagogy of upbringing and in relation to different types of patterns used.

References

Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Błachut J., Gaberle A., Krajewski K. (2004). Kryminologia, Kraków: Wydawnictwo ARCHE.

Brzezińska A.I. (2000). Psychologia wychowania, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk: GWP, s. 227- 257.

Doroszewski W. (red.). (1969). Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dryll E. (2013). Wrastanie w kulturę. Transmisja narracji w wychowaniu rodzinnym, Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETIA.

Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hajduk E. (2001). Kulturowe wyznaczniki biegu życia, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Katra G. (2014). Czas w wychowaniu, „Psychologia Wychowawcza”, nr 47, s. 105-114,. DOI: 10.5604/00332860.1123975

Katra G. (2019). Współczesne ujęcia i modele wychowania, „Psychologia Wychowawcza”, nr 16, s. 27- 48,. DOI: 10.5604/01.3001.0013.6331

Kowalski M. (2021). Świadomość aksjologiczna i/a tożsamość człowieka – perspektywa edukacyjna (analizy i refleksje), „Studia Paedagogica Ignatiana”, vol. 24, nr 1, s. 83- 99,. DOI: 10.12775/SPI.2021.1.004.

Kuczyński L., Parkin C.M., Pitman R. (2016). Socialization as dynamic process, [w:] J.E. Grusec, P.D. Hastings (red.), Handbook of socialization. Theory and research, New York-London: Guilford Press, s. 135- 157.

Leppert R. (2006). Tożsamość młodzieży w społeczeństwie naśladowczym, [w:] R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 88- 101.

Levi Martin J. (2010). Co to jest teoria pola?, [w:] A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, s. 375–418.

Lipiec J. (1990). Problemy egzystencjalne w teorii wartości, [w:] J. Lipiec (red.), Studia z ontologii i epistemologii wartości, Kraków: Wydawnictwo Instytutu Filozofii UJ, s. 15- 34.

Mielczarek M. (2017). Czym jest poradnicze pole i jak je badać? „Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, vol. 6, s. 58 72, DOI: 10.34862/sp.2017.3

Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Nowak W.M. (2015). Dobro i wzory osobowe, „Studia Philosophica Wratislaviensia”, vol. X, fasc. 4, s. 65- 76.

Okoń W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Olearczyk T.E. (2005). Znaczenie wartości w procesie wychowania, „Państwo i Społeczeństwo”, t. 5, nr 4, s. 169- 180.

Ossowska M. (2000). Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Radlińska H. (1961). Pedagogika społeczna, Wrocław: Ossolineum.

Scheler M. (2004). Wolność, miłość, świętość, tłum. G. Sowiński, Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Śliwerski B. (2001). Pedagogika niedyrektywna, „Edukacja i Dialog”, nr 9–10, s. 18-26.

Świderska-Włodarczyk U. (2015). Wzorzec osobowy czy wzorzec postępowania? Przyczynek do nowej definicji formułowanej z punktu widzenia historyka na przykładzie szlachty polskiej przełomu średniowiecza i czasów nowożytnych, „In Gremium. Studia nad Historia, Kulturą i Polityką”, nr 9, s. 41 -50.

Zarzecki L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra: Wydawnictwo Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej.

Znaniecki F. (1973). Socjologia wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Żuk G. (2016). Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Published
2021-09-07
How to Cite
Juszczyk-Rygałło, J. (2021). Patterns as Tools for the Transmission of Educational Influence. Elementary Education in Theory and Practice, 16(4(62), 13-25. https://doi.org/10.35765/etp.2021.1662.01