Seniors in TV Commercials and and Teaching Preschool and Early School Children Respect for the Old Age

Keywords: media, advertising, respect for old age, old age, seniors

Abstract

The aim of the article is to analyse the content of selected TV commercials and the image of seniors in them. The author draws our attention to the role of the mass media in the contemporary world. She describes the importance and place of television in the life and development of a child, including the disadvantages of watching TV every day and the benefits of using the media wisely. The next part of the article is a reflection on the stereotypical perception of seniors by children and adolescents and the essence of shaping positive attitudes towards retired people in the society. The author emphasizes that eliminating negative stereotypes of seniors and old age should be implemented from a person’s earliest years, including in the preschool and early school age. Taking into account the opinion-forming power of the mass media, it can be assumed that the shaping of attitudes may be strengthened by the image of seniors presented in TV commercials. Therefore, the author analyzes the content of selected advertising spots featuring seniors. The analysis of the documents is aimed at recognizing their appearance, way of being, social relations and economic situation. The conducted research shows that seniors are not presented in a stereotypical way in advertisements. They are active, well-groomed people who use new technologies and have their own hobbies and dreams. Such an image may contribute to shaping a positive attitude towards seniors and old age in the youngest, which is particularly important in the time of demographic changes.

References

Braun-Gałkowska M. (2005). Oddziaływanie mediów na osobowość dziecka, [w:] Rodzina, dziecko, media, red. L. Dyczewski, Lublin: Wydawnictwo Gaudium.

Cieślińska B. (2005). Telewizja jako środowisko wychowawcze, [w:] Rodzina, dziecko, media, red. L. Dyczewski, Lublin: Wydawnictwo Gaudium.

Czerwiec M., (2010). Media a wychowanie – szanse i zagrożenia, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis, A. Mamcarz, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.

Ejsmont M., Kosmalska B. (2005). Media, wartości, wychowanie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gajak-Toczek M., Gala-Mielczarek B. (2015). Człowiek „stary” w mediach – stereotyp a obraz postulowany, [w:] (Nowe) media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne, red. M. Karwatowska, B. Jarosz, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Garnek M. (2013). Reklama w wychowaniu, [w:] Społeczne konteksty edukacji medialnej, red. G. Penkowska, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Ginter J. (2013). Językowy obraz starości i starzenia się w reklamie telewizyjnej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T 2. Charakterystyka okresów rozwoju życia człowieka, Warszawa: PWN.

Hesse-Gawęda A. (2017). Wpływ reklam na kształcenie zaufania do mediów społecznościowych w procesie poznawczym dziecka w wieku wczesnoszkolnym – wyniki badań, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, nr 2/1 (10/1).

Izdebska J. (2005). Media elektroniczne a proces wychowania w rodzinie. Wyzwania dla edukacji medialnej, [w:] Rodzina, dziecko, media, red. L. Dyczewski, Lublin: Wydawnictwo Gaudium.

Kałuzińska E. (2015). Recepcja reklamy przez dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Recepcja mediów. Recepcja programów radiowych i telewizyjnych przez dzieci w wieku przedszkolnym, red. B. Boniecka, A. Granat, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kołodziejczyk A. (2013). Media w życiu rodziny. Rodzaje mediacji korzystania z mediów, [w:] Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, A. Ogonowska, G. Ptaszek, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kotaba P., Miśkowiec E. (2015), Czas wolny dziecka przed telewizorem w opinii rodziców. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 10(35/1). DOI: 10.14632/eetp_35.7.

Łobocki M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Malec Z. (2005). Dziecko w świecie zagrożeń – higiena i bezpieczeństwo, [w:] Media wobec wielorakich potrzeb dziecka, red. S. Juszczyk, I. Polewczyk, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Paszkiewicz A. (2011). Wpływ reklamy telewizyjnej na dzieci. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr (19/1), s. 7-15.

Popadiak-Kuligowska T. (2013). Wskaźnik skuteczności telewizyjnego przekazu reklamowego, [w:] Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, red. A. Ogonowska, G. Ptaszek, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sitarczyk M. (2005). Bohater telewizyjny w percepcji dzieci 6-letnich, [w:] Rodzina, dziecko, media, red. L. Dyczewski, Lublin: Wydawnictwo Gaudium.

Sitarczyk M. (2013), Dzieciństwo przed telewizorem. Konfrontacja poglądów rodziców i nauczycielek przedszkoli, [w:] Rodzina w mediach. Media w rodzinie, red. M. Sitarczyk, Warszawa: Difin SA.

Trzcionka-Wieczorek A. M. (2021). Śpiew i piosenka a edukacja do starości w kształceniu zintegrowanym. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 16(1(59). DOI https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1659.03.

Żakowska-Wachelko B. (2002). Zadania i perspektywy gerontologii, [w:] Polska a Europa. Procesy demograficzne u progu XXI wieku. Proces starzenia się ludności Polski i jego społeczne konsekwencje, red. L. Frąckiewicz, Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.

Published
2022-03-31
How to Cite
Trzcionka-Wieczorek, A. M. (2022). Seniors in TV Commercials and and Teaching Preschool and Early School Children Respect for the Old Age . Elementary Education in Theory and Practice, 17(1(64), 85-96. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1764.06