Theology of Creation and Ecological Ethics. Introducing Ecological Themes to the Curriculum of Catechists

Keywords: creation, ecology, catechesis, Laudato si', Chances

Abstract

The aim of the article is to analyze the content and methodology of the academic course prepared for students of catechetics, entitled "Theology of creation and moral ecology".  The course is inspired primarily by Pope Francis’ encyclical Laudato si', which provides a deeper foundation for ecological ethics than secular ethics, also briefly recalled in the article. The argumentation leads to the conclusion that new initiatives of ecological catechesis are needed to shape the Christian attitude towards the natural environment,  which at the same time is consistent with the state of modern scientific knowledge.  The course presented in the paper may help in preparing future catechists for this task.

References

Babiński J. (2012). „Kwestia ekologiczna” w nauczaniu Jana Pawła II, „Studia Gdańskie” t. 30, s. 249-264.
Benedict XVI. (2012). The Environment. Huntington, Indiana: Our Sunday Visitor.
Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R. F. (2016). Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” t. 14 nr 4, s. 109-128.
Borda M., Ceglarek R. (red.), (2016) Wybrane zagadnienia edukacji ekologicznej. Refleksje wokół encykliki Laudato si’, Kraków: Wydawnictwo Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy.
Borda M. (2016). Inspiracje katechetyczne w Laudato si’ (wybrane aspekty), [w:] M. Borda, R. Ceglarek (red.) Wybrane zagadnienia edukacji ekologicznej. Refleksje wokół encykliki Laudato si’, Kraków: Wydawnictwo Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy, s. 167-180.
Deval, B., Session G. (1994) Ekologia głęboka. Żyć w przekonaniu, iż Natura coś znaczy, tłum. E. Margielewicz, Warszawa: Wydawnictwo Pusty Obłok.
Franciszek. (2015). Encyklika Laudato si’. W trosce o wspólny dom, Vatican: Libreria Editrice Vaticana.
Gałkowski J. (1992). Człowiek – przyroda – wartości, „Humanizm ekologiczny”, t. 1, s. 41-50.
Gałkowski S. (2006). Człowiek w przyrodzie. Wartości ekologiczne i przedsiębiorczość [w:] K. Jaremczuk, (red.), Uwarunkowania przedsiębiorczości – Aspekty ekonomiczne i antropologiczno-społeczne, Tarnobrzeg: PWSZ w Tarnobrzegu, s. 801-810.
Kehl M. (2008). I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia, Poznań: W drodze.
Kostorz J. (2015). Katechetyczne znaczenie encykliki Laudato si’, „Studia Oecumenica”, nr 15, s. 69-79.
Interdicasterial Working Group of the Holy See on Integral Ecology (2020). Journeying Towards Care for Our Common Home. Five Years after Laudato si’, Vatican: Libreria Editrice Vaticana.
Miller P. (1982). Value as Richness: Toward a Value Theory for an Expanded Naturalism in Environmental Ethics, „Environmental Ethics”, nr 4, s. 101-114.
Poznański J., Jaromi S. (red.), (2016). Kościół i nauka w obliczu ekologicznych wyzwań. Źródła, inspiracje i konteksty encykliki Laudato si’, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.
Rolston III H. (1982). Are Values In Nature Subjective or Objective, “Environmental Ethics”, nr 4, s. 125-151.
Rolston III H. (1981). Values in Nature, “Environmental Ethics”, nr 3, s. 113-128.
UIC, Másteres y Postgrados en Educación, 2021, https://www.uic.es/sites/default/files/esp/master-postgrado-educacionpdf.pdf
UNESCO (2017). Education for Sustainable Development Goals. Learning Objectives, Paris: UNESCO. https://www.unesco.at/fileadmin/Redaktion/Publikationen/Publikations-Dokumente/2017_Education_for_SDG.pdf
Published
2021-11-05
How to Cite
Kaźmierczak, P., & Gałkowski , S. (2021). Theology of Creation and Ecological Ethics. Introducing Ecological Themes to the Curriculum of Catechists. Elementary Education in Theory and Practice, 16(5 (63), 25-35. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.02