The Importance of Symmetry and Asymmetry of the Human Body in the Development of Child’s Speech and Motor Skills

Keywords: asymmetry, lateralization, speech, motor development, child

Abstract

The aim of the article is to introduce the concepts of symmetry and asymmetry of the human body. The research is of a review nature, and it is mainly based on the analysis of literature on interdisciplinary considerations on the relationship between asymmetry and speech development, as well as the development of motor skills and eye-hand coordination in children, mainly in preschool and early school age.

A child's development is a long and complicated process that is influenced by a number of biological, psychological and social variables. A person develops particularly fast in the childhood period, including early-school and preschool age. 

Due to the complexity of this phenomenon, there are many factors that disturb its proper course. In addition to many diseases and environmental insufficiencies, based on many years of research and considerations, we know that one of important aspects is the issue of symmetry and asymmetry of the human body. We distinguish many types of asymmetry. In the literature of social sciences, the most popular one is functional asymmetry, also called lateralization. Many publications associate this type of asymmetry with various developmental parameters such as active and passive speech, hand-eye coordination, as well as gross and fine motor skills.

The harmonious and undisturbed development of a child's mental and motor characteristics is the foundation for their readiness to study at higher educational levels and makes it possible for them to avoid many psychological and social problems. Supporting the child in developing the right type of laterality may turn out to be one of the components of their developmental success.

References

Bee H., (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań.
Cholewińska-Dacka M. (2019), Lateralizacja w rozwoju dziecka, Bliżej przedszkola 12.219/2019.
Choptiany M. (2019), Symetria i asymetria morfologiczna, funkcjonalna i sensoryczna dzieci i młodzieży szkolnej, Zielona Góra.
Cieszyńska J., Korendo M.(2007), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków.
Cieszyńska-Rożek J., (2011), Teoria neurobiologiczna zaburzeń komunikacji językowej [w:] Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Nowa Logopedia, Tom 2.
Costafreda S.G. i wsp. (2006), A systematic review and quantitative appraisal of fMRI studies of verbal fluency: role of the left inferior frontal gyrus. Humm Brain Mapp, Oct;27(10): 799-810.
Forghani Ozrudi M. (2021), Comparison of language development with motor development
in active and inactive children (Case study: Children 5 to 8 years old), Turkish Journal of Kinesiology, 9olume 7, Issue 3, 98 – 104.
Gardner H. I wsp. (1983), Missing the point; the role of the right hemisphere in processing complex linguistic materials. In: Perecman, E. (Ed.), Cognitive Processing in the Right Hemisphere. Academic Press, New York.
Geschwind N., Levitsky W. (1968). Human brain: Left-right asymmetries in temporal speech region. Science, 161(3837), 186–187.
Grzywniak C. (2013), możliwości wykorzystania psychomotoryki w stymulacji rozwoju dzieci oraz młodzieży, Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych Tom LXVI, 2013: 131-143.
Hickok G., Poeppel D. (2007), The cortical organization of speech processing. Nat Rev Neurosci, May;8(5):393-402.
Kamińska D. (2011), Wpływ formuły lateralizacji na kształtowanie się systemu fonetyczno-fonologicznego [w:] Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Nowa Logopedia, Tom 2.
Karbowniczek J. (2011), Z historii wychowania przedszkolnego [w:] Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Kubiczak A. (2018), Wczesne wspomaganie rozwoju mowy u dziecka z alalią sensoryczno-motoryczną – studium przypadku. Logopaedica Lodziensia.
Kwaśniewska M. (2011), Aktualny stan wychowania przedszkolnego w Polsce [w:] Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Malinowski A. (1999), Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, wydanie II rozszerzone.
Malinowski A., Strzałko J. (1985), Symetria i asymetria. [w:] Antropologia, red. Malinowski A., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Poznań.
Matyja M., Gogola A. (2011), Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF, Katowice 2011:24.
Paczkowska A., Szmalec J., Zielonka D. (2014), Wykrywanie problemów związanych z nieustaloną lateralizacją i możliwości im przeciwdziałania dla prawidłowego rozwoju dziecka. Hygeia Public Health, 49(3): 531-535.
Panasiuk J. (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 309–345.
Pilch T. (2003), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Rubacha K. (2016), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Literackie Wojciech Butkiewicz.
Rzepa T., Wójcik A. (2009), Wykorzystanie piłek edukacyjnych w doskonaleniu asymetrii funkcjonalnej dzieci realizujących edukację wczesnoszkolną, Antropomotoryka nr 48, Wrocław.
Schopler E., Richler R.J., Lansing M.D., Bashford A., Marcus L.M.(1995), Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA, s. 13
Smoczyńska M. i wsp. (2015), Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK) Słowa I Gesty Słowa I Zdania. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Spionek H. (1970), Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. PZWL Warszawa, 143.
Styczek I. (1980), Logopedia, Warszawa.
Waloszek D. (2006), Pedagogika przedszkola, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Węsierska K. (2012), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, NR 2972.
Wrońska J. (2005), Dysleksja, lateralizacja i płeć, Psychologia rozwojowa, tom 10, nr 3, s. 157-166.
Published
2021-11-19
How to Cite
Banasik, K. (2021). The Importance of Symmetry and Asymmetry of the Human Body in the Development of Child’s Speech and Motor Skills. Elementary Education in Theory and Practice, 16(5 (63), 137-146. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.10