Creativity in Teachers' Work in the Time of Pandemic. Art, Necessity or Challenge?

Keywords: creativity, teacher, remote work, pandemic, education

Abstract

The text aims to show the specificity of teachers' work in the time of pandemic with regard to the competences of creativity. The theoretical reflection covers the characteristics of the teaching profession and the possibility of distance learning in the pandemic situation. The issues were presented in the form of the following questions: What does the work of teachers look like in the time of pandemic? How does the pandemic affect the quality of education? What methods and tools of work are used by teachers during the pandemic? How do teachers understand the notion of creativity and how is it reflected in their work? The starting point for the analyses were the results of empirical research concerning the indicated problem, conducted by various researchers and the author. The case study method and the problem-focused narrative interview technique were used to gather empirical material. The research was conducted among teachers of various levels of education from the Warmian-Masurian voivodeship. A deliberate selection of respondents was used, focused on the research problem. The results are presented in the article in a selective manner. The reflection on the issues raised indicates the fact that modern teachers are creative. The extent to which this trait affects their professional activity depends on their involvement in educating the young generation, but also on their personality traits. It turns out that creativity is a 21st century teacher's competence; it can be an art, and it can also be a necessity.

References

Adamczewski J., Nymś-Górna, A.(2021). Ma Pan/Pani wyciszony mikrofon. Wyzwania, jakie stoją przed nauczycielami w dobie pandemii. „Forum Oświatowe”, nr 33(1), s. 93–107.

Brzezińska A. I.(2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się, [w:] E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW, s. 5–50.

Cellary W. (2020). Edukacja w świetle pandemii, [w:] Nauczanie po pandemii. Nowe pytania

czy nowe odpowiedzi na stare pytania? Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha, s. 15–23.

Czapiewska G.(2021). Zmiany w jakości kształcenia akademickiego w dobie pandemii COVID-19, „Kultura i Edukacja”, nr 3 (133), s. 50–63, DOI: 10.15804/kie.2021.03.03.

Fisher R. (1999). Uczymy, jak myśleć, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Hepp P. Fernandez M. Garcia J. (2015). Teacher training: technology helping to develop an innovative and reflective professional profile, „International Journal of Educational Technology in Higher Education”, nr 12(2), s. 30–43.

Gardner J. W. (1964). Self-Reneval, The individual and the innovative society, New York: Harper and Row.

Kabat M. (2013). Kreatywność w edukacji nauczyciela, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Karwowski M. (2006). Motywowanie uczniów do działań twórczych – między romantyzmem a behawioryzmem, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3–4, s. 13–27.

Kozielecki J. (1976). Zagadnienia psychologii myślenia, Warszawa: PWN.

Kozuh A. (2021). Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów, Kraków: Societas Vistulana.

Krupa A. (2011). Techniki twórczego myślenia, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Lamri J. (2021). Kompetencje XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Owczarczyk B. (2021) Skuteczność zdalnego nauczania w dobie pandemii, „Prace Naukowe WSZIP Pedagogika i zarządzanie wobec wyzwań współczesności”, t. 50(1), s. 51–69.

Panek W. (1997). Próba charakterystyki psychologicznej postawy twórczej nauczycieli szkół podstawowych – państwowej i społecznej, [w:] A. Karpińska (red.), Szkolnictwo niepaństwowe – partnerstwo, czy konkurencja? Mazurska Wszechnica Nauczycielska: Olecko, s. 189-197.

Ronginska T. (2019). Wielowymiarowość kreatywności w edukacji, „Rocznik Lubuski” t. 45, cz.1. s. 15–27. DOI: 10.34768/rl.2019.v451.01.

Runco M. (2007). A Hierarchical Framework for the Study of Creativity, „New Horizons in Education”, nr 3, s. 1–9.

Schulz R., (1990). Twórczość. Społeczne aspekty zjawiska, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Stasiakiewicz M. (2002). Zachowania twórcze w organizacji, [w:] M. Stasiakiewicz (red.), Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Steiner G. A.(1965). The Creative Organization in The University of Chicago, Chicago: Press Introductio:.

Szymański M., (2004). Nauczyciel akademicki – mistrz, przewodnik czy partner studentów, [w:] M. J. Szymański (red.), W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Markowska-Manista U., Zakrzewska-Olędzka D. (2020). Rodziny z dziećmi w nowej sytuacji epidemii koronawirusa. Raport z badań online, Warszawa, https://www.pskorczak.org.pl/strony/pliki_pdf/raport_covid_19_2020r.pdf [dostęp: 11.01.2022].

OECD (2014). Education at a Glance 2014: OECD Indicators, OECD Publishing.

http://dx.doi.org/10.1787/eag-2014-en [dostęp: 22.02.2022].

Urbaniec J. (2020). Edukacja „pandemiczna”, czyli o kształceniu zdalnym na uczelniach. „Forum Akademickie”, https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-05-2020/edukacja-pandemiczna%E2%80%A8czyli-o-ksztalceniu-zdalnymna-uczel-niach%E2%80%A9/ [dostęp: 22.02.2022].

Zahorska M.(2020). Sukces czy porażka zdalnego nauczania?, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/Sukces-czy-porazka-zdalnego-nauczania.pdf, s. 12–13, [dostęp: 22.02.2022].

Published
2022-06-28
How to Cite
Nosek-Kozłowska, K. (2022). Creativity in Teachers’ Work in the Time of Pandemic. Art, Necessity or Challenge?. Elementary Education in Theory and Practice, 17(2(65), 93-135. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1765.06