The Process of Pedagogical Diagnosis and its Components in the Opinion of Teachers of Mainstream and Inclusive Schools - Research Report (Part 1)

Keywords: pedagogical diagnosis, components of diagnosis, diagnostic process, teacher as a diagnostician

Abstract

The author of the article presents the process of pedagogical diagnosis and its components as one of the most important elements of education because it determines, among other things, the quality of knowledge about the student, including their problems, needs, and individual circumstances in achieving goals. Making an accurate diagnosis by a teacher is a complex activity which requires a thorough collection of information, analysis, interpretation and inference, aimed at designing and implementing educational activities tailored to the cognitive abilities of each student.

The aim of the survey was to obtain the opinions of teachers of mainstream and inclusive schools on the process of pedagogical diagnosis and its components, as well as their selected determinants. The study used the method of diagnostic survey carried out with the use of a questionnaire. The questionnaire consisted of two parts. The first part included two open-ended questions about the understanding of the idea of diagnosis and therapy by the surveyed teachers. The second part consisted of closed (categorized) questions about various aspects of the process of pedagogical diagnosis and therapy. For the purpose of this article, only the responses from part two of the questionnaire related to the process of diagnosis and its components were analysed. The research presented here refers to the evaluations of the process of pedagogical diagnosis taking into account its most important components emerging from the beliefs of the surveyed teachers of mainstream and inclusive schools working with children with special educational needs. In both study groups, important components of the diagnosis process were knowledge, practical skills, drawing conclusions based on available data, and the ability to see problem situations from different perspectives. 

References

Borowicz A. (2017). Adaptacja procesu diagnostycznego, [w:] K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnym, Warszawa: ORE.

Cypryańska M., Bedyńska S. (2013). Testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki, [w:] S. Bedyńska, M. Cypryańska (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Podręcznik do wnioskowania statystycznego, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, s. 159–194.

Czaja-Hudyma I., Muchacka B. (2016). Nauczyciele wczesnej edukacji. Koncepcje. Kształcenie. Wyzwania. Kraków: Petrus.

Czajkowska J., Herda K. (1996). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Foryś M. (2019). Diagnoza w pracy nauczyciela- terapeuty, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigiel (red.), Znaczenie diagnostyki edukacyjnej dla procesu kształcenia Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Grupa TOMAMI.

Karbowniczek J. (2003). Organizacja i planowanie pracy pedagogicznej nauczyciela klas I–III w systemie zintegrowanym (część 1), Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.

Konieczna A., Konieczna I. (2010). Ocena i wyjaśnianie niepowodzeń edukacyjnych uczniów przez nauczycieli i rodziców, [w:] A. Konieczna (red.), Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kutrowska B. (2016). Zawodowe kompetencje nauczycielskie w perspektywie biograficznej, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Kyriacou Ch. (1991). Essential Teaching Skills. Oxford: Blackwell.

Lemańska-Lewandowska E. (2009). Kompetencje nauczyciela klas początkowych, [w:] B. Kasacova, M. Cabanova (red.), Učitel’ v preprimárnej a prymárnej edukácii. Teória, výskum, vývoj, Banska Bystrica: Univerzita Mateja Bela, s. 102–116.

Lipińska-Łokś J. (2018). Nauczyciel ucznia z niepełnosprawnością – rozwój kompetencji zawodowych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1, s. 118–130.

Machel H. (1994). Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Rycielski P., Brzezicka A. (2013). Wnioskowanie statystyczne na danych jakościowych. Testy wykorzystujące rozkład chi-kwadrat, [w:] S. Bedyńska, M. Cypryańska (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Podręcznik do wnioskowania statystycznego, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, s. 135–158.

Skałbania B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Impuls.

Stemplewska-Żakowicz K. (2008). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, Gdańsk: GWP.

Stemplewska-Żakowicz K. (2016). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, Gdańsk: GWP.

Strykowski W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata”, nr 27/28.

Szempruch J. (2006). Kompetencje i zadania nauczyciela w procesie przekształcania szkoły, [w:] B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 223–237.

Śliwa S. (2017). Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwa Centrum Innowacji i Transferu Technogii oraz Rozwoju Kultury Fizycznej Sp. z o.o., Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu.

Wysocka E. (2013). Diagnostyka Pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Zaorska M. (2012). Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej. „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika”, t. 28, s. 405.

Published
2022-09-30
How to Cite
Skibska, J., & Twaróg-Kanus, A. (2022). The Process of Pedagogical Diagnosis and its Components in the Opinion of Teachers of Mainstream and Inclusive Schools - Research Report (Part 1). Elementary Education in Theory and Practice, 17(3(66), 103-117. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1766.07