The Process of Pedagogical Diagnosis and its Components in the Opinion of Teachers of Mainstream and Inclusive Schools - Research Report (Part 1)
Abstract
The author of the article presents the process of pedagogical diagnosis and its components as one of the most important elements of education because it determines, among other things, the quality of knowledge about the student, including their problems, needs, and individual circumstances in achieving goals. Making an accurate diagnosis by a teacher is a complex activity which requires a thorough collection of information, analysis, interpretation and inference, aimed at designing and implementing educational activities tailored to the cognitive abilities of each student.
The aim of the survey was to obtain the opinions of teachers of mainstream and inclusive schools on the process of pedagogical diagnosis and its components, as well as their selected determinants. The study used the method of diagnostic survey carried out with the use of a questionnaire. The questionnaire consisted of two parts. The first part included two open-ended questions about the understanding of the idea of diagnosis and therapy by the surveyed teachers. The second part consisted of closed (categorized) questions about various aspects of the process of pedagogical diagnosis and therapy. For the purpose of this article, only the responses from part two of the questionnaire related to the process of diagnosis and its components were analysed. The research presented here refers to the evaluations of the process of pedagogical diagnosis taking into account its most important components emerging from the beliefs of the surveyed teachers of mainstream and inclusive schools working with children with special educational needs. In both study groups, important components of the diagnosis process were knowledge, practical skills, drawing conclusions based on available data, and the ability to see problem situations from different perspectives.
References
Borowicz A. (2017). Adaptacja procesu diagnostycznego, [w:] K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnym, Warszawa: ORE.
Cypryańska M., Bedyńska S. (2013). Testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki, [w:] S. Bedyńska, M. Cypryańska (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Podręcznik do wnioskowania statystycznego, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, s. 159–194.
Czaja-Hudyma I., Muchacka B. (2016). Nauczyciele wczesnej edukacji. Koncepcje. Kształcenie. Wyzwania. Kraków: Petrus.
Czajkowska J., Herda K. (1996). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Foryś M. (2019). Diagnoza w pracy nauczyciela- terapeuty, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigiel (red.), Znaczenie diagnostyki edukacyjnej dla procesu kształcenia Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Grupa TOMAMI.
Karbowniczek J. (2003). Organizacja i planowanie pracy pedagogicznej nauczyciela klas I–III w systemie zintegrowanym (część 1), Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
Konieczna A., Konieczna I. (2010). Ocena i wyjaśnianie niepowodzeń edukacyjnych uczniów przez nauczycieli i rodziców, [w:] A. Konieczna (red.), Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Kutrowska B. (2016). Zawodowe kompetencje nauczycielskie w perspektywie biograficznej, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Kyriacou Ch. (1991). Essential Teaching Skills. Oxford: Blackwell.
Lemańska-Lewandowska E. (2009). Kompetencje nauczyciela klas początkowych, [w:] B. Kasacova, M. Cabanova (red.), Učitel’ v preprimárnej a prymárnej edukácii. Teória, výskum, vývoj, Banska Bystrica: Univerzita Mateja Bela, s. 102–116.
Lipińska-Łokś J. (2018). Nauczyciel ucznia z niepełnosprawnością – rozwój kompetencji zawodowych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1, s. 118–130.
Machel H. (1994). Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Rycielski P., Brzezicka A. (2013). Wnioskowanie statystyczne na danych jakościowych. Testy wykorzystujące rozkład chi-kwadrat, [w:] S. Bedyńska, M. Cypryańska (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Podręcznik do wnioskowania statystycznego, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, s. 135–158.
Skałbania B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Impuls.
Stemplewska-Żakowicz K. (2008). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, Gdańsk: GWP.
Stemplewska-Żakowicz K. (2016). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, Gdańsk: GWP.
Strykowski W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata”, nr 27/28.
Szempruch J. (2006). Kompetencje i zadania nauczyciela w procesie przekształcania szkoły, [w:] B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 223–237.
Śliwa S. (2017). Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwa Centrum Innowacji i Transferu Technogii oraz Rozwoju Kultury Fizycznej Sp. z o.o., Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu.
Wysocka E. (2013). Diagnostyka Pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Zaorska M. (2012). Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej. „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika”, t. 28, s. 405.
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search