Education as an Autotelic Value

Keywords: pedagogy, Polish pedagogical thought, philosophy of education, education, barriers to education

Abstract

The article presents arguments justifying the perception of education as an autotelic value. The aim of this narrative is to provide a philosophical and pedagogical analysis of education as a phenomenon that requires constant updating in social awareness. The autotelic nature of education has been discussed in the context of three of its components. These consist of ideas, people and institutions. Each of the components contains its own specific limitations. The context for considerations includes both historical premises and specific socio-cultural conditions which I discussed more broadly in my own concept of metahistory, described in the study on the pedagogical thought. In the methodological layer I refer to the metahistory of ideas, analysing the axiological imponderabilia of education and emphasizing its advantages on the one hand, and its limitations and potential on the other hand. I also remain in line with constructivism the basic idea of which is fundamental to the following research, and which was expressed by K. Ajdukiewicz who said that our image of the world constructed from the data of experience depends on the choice of concepts. As the result of my research, I would like to provide a convincing argumentation in favour of the inalienability of the concept of education as a specific categorical scaffolding in the field of scientific interpretations, and the concept of real education as a kind of frame in the construction of our humanity. The article is open-ended and constitutes an invitation for a discussion.

References

Chmaj L. (1963). Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Gnitecki J. (2006). Edukacja w perspektywie wertykalnej w okresie cywilizacji informacyjnej i globalizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu”, nr 2, s. 11–20.

Grzelak M.M., Roszko-Wójtowicz E. (2017). System edukacji w Polsce – wybrane problemy, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 2, s. 275–305.

Kant I. (1999). O pedagogice, tłum. D. Sztobryn, Łódź: Dajas.

Kojkoł J. (2021). Edukowanie Polaków – czy potrzeba nam filozofii, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW” 2021, t. 13, nr 4, s. 5–19. https://colloquium.amw.gdynia.pl/index.php/colloquium/article/view/552/414

Kwieciński Z. (2011). Pedagogizm – wariacje wokół rozumienia kategorii, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 90–94.

Nowicki A. (2022). Filozofia masonerii, Warszawa: Tri^Log.

Ochorowicz J. (1907). Pierwiastki charakteru narodowego. Szkic z psychologii i kultury pierwotnej Słowian centralnych, Warszawa: Nakładem i Drukiem M. Arcta.

Smołalski A. (2006). Pedeutologia historyczna, Wrocław: MarMar Marian Kaczorowski.

Smołalski A. (2009). Paradygmaty i historiozofia pedagogiki, Wrocław: Teson Agencja Poligraficzno-Wydawnicza Andrzej Tekieli.

Sztobryn S. (2020). Projekt antropagogii. Przesłanki filozofii wychowania Kotarbińskiego, [w:] S. Sztobryn, K. Dworakowska (red.), Wielogłos w myśli o wychowaniu. 100 lat polskiej pedagogiki filozoficznej („Pedagogika filozoficzna”, t. 8), Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 213–224.

Published
2022-12-15
How to Cite
Sztobryn, S. (2022). Education as an Autotelic Value. Elementary Education in Theory and Practice, 17(4(67), 11-18. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1767.01
Section
Thematic Articles