System of Values of Future Early Education Teachers

Keywords: system of values, hierarchy of values, autotelic values, instrumental values, teachers, early education

Abstract

The article presents the results of the research on values with the use of the concept of analysing  values by Milton Rokeach and Mirosław J. Szymański. The RVS scale and the questionnaire “100 sentences – 100 opinions” were used. Following the ideas of L. Dyczewski, R. Borowicz and J. Mariański, a simplified character of the hierarchy of values and the lack of clear dominants in them were assumed. The aim of the research was to identify the hierarchy of autotelic and instrumental values, as well as their determinants. The main problem of the research was expressed in the question: What is the value system of future teachers of early education? Due to the exploratory nature of the research, the hypotheses were formulated only in an operational manner. The central values included true friendship, mature love, pleasure, ambition, helpfulness, and responsibility, and the peripheral values included the world of beauty, salvation, obedience, broad horizons, and imagination. The analyses led to the conclusion that the values of stabilization dominate over the values of progress and transformation. According to the assumptions, the hierarchy of the analysed values is simplified. The research results are enriched by the analyses of other authors concerning values. Also, the results indicate the need to strengthen axiological education both in early education and on further educational levels.

References

Allport G. W., Vernon P. E., Lindzey G. (1960). Study of Values. Manual (wyd. 3), Boston: Houghton Mifflin Company.

Brzozowski P. (1986). Polska wersja testu wartości Rokeacha i jej teoretyczne podstawy, „Przegląd Psychologiczny”, nr 2, s. 527–540.

Brzozowski P. (1989). Skala Wartości (SW). Polska adaptacja Value Survey Miltona Rokeacha, Podręcznik, Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne PTP.

Brzozowski P. (1995). Skala Wartości Schelerowskich – SWS. Podręcznik, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Chałas K., Winiarczyk E. (2018). Introcepcja wartości moralnych jako zadanie i wyzwanie dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 37, z. 1, s. 143–157.

Cieciuch J. (2013). Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

Czerniawska M. (2018). Wolność” i „równość”, …a może „zbawienie”? Wartości determinujące postawy wobec ustroju ekonomicznego i kwestii socjalnych, „Prakseologia”, nr 160, s. 19–40.

Dakowicz L.A., Laskowska A.D. (2021). Wartości istotne w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Opinie studentów pedagogiki Uniwersytetu w Białymstoku, „Zeszyty Naukowe KUL”, 64, nr 4 (256), s. 47–62.

Denek K. (1999). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Dróżka W. (2016). Wartości w pracy zawodowej nauczycieli – w świetle badań empirycznych, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” , t. 35, z. 3, s. 51–73.

Gromkowska-Melosik A. (2013). Feminizacja zawodu nauczycielskiego – „różowe kołnierzyki” i paradoksy rynku pracy, „Studia Edukacyjne”, nr 25, s. 85–100.

Jeziorowski E. (1997). Preferowane i funkcjonujące wartości w zawodzie nauczyciela, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne”, z. 30, s. 51–58.

Kosiba G., Gacek M., Bogacz-Walancik A., Wojtowicz A. (2017). Wartości witalne w hierarchii wartości a styl życia studentów kierunków nauczycielskich, „Przegląd Badań Edukacyjnych. Educational Studies Review”, nr 24 (1), s. 21–40 https://apcz.umk.pl/PBE/article/view/PBE.2017.002/14004

Langier C., Siembida M. (2018). Wartości preferowane przez studentów edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 4 (26), s. 403–409.

Langier C., Siembida M. (2019). Wychowanie dzieci do wartości we współczesnej rodzinie, „Wychowanie w Rodzinie”, t. 20, nr 1, s. 117–127.

Leszcz-Krysiak A. (2016). Kompetencja nauczyciela klas I–III do realizacji edukacji zdrowotnej. [w:] A. Pękala, A. Leszcz-Krysiak (red.), Tradycja — teraźniejszość — przyszłość w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Częstochowa: Wydawnictwo Akademii Jana Długosza, s. 261–271.

Mały Rocznik Statystyczny Polski (2022). Concise Statistical Yearbook of Poland, Warszawa: GUS, s. 152. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/maly-rocznik-statystyczny-polski-2022,1,24.html

Oleś P. (2002). Z badań nad wartościami i wartościowaniem. Niektóre kwestie metodologiczne, „Roczniki Psychologiczne”, t. 5, s. 53–75.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych, strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Reykowski J., Eisenberg N., Stub E. (1990). Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Rokeach M. (1973). The Nature of Human Values, New York: Free Press.

Szymański M. J. (2001). Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Szymański M. J. (2010). Indywidualizacja i zróżnicowanie społeczne w okresie późnej nowoczesności, [w:] M. J. Szymański, R. Kwiecińska (red.), Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 8–26.

Szymański M. J. (2012). Przemiany wartości w zmieniającym się świecie, „Debata Edukacyjna”, nr 5, s. 5–14.

Taradejna B. (2013). Wartości cenione przez nauczycieli a ich znaczenie w pracy pedagogicznej, „Studia z Teorii Wychowania. Półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN”, 4/1 (6), s. 169–190.

Tatarkiewicz W. (1978). Parerga, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wereszczyńska K. (2017). Kompetencje społeczne studentów edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, [w:] A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Wartości – wychowanie – kształcenie, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas, s. 155–169.

Wereszczyńska K. (2019). „Społeczeństwo Otwarte” – czasopismo wspierające nauczycieli w wychowaniu uczniów do demokracji i obywatelskości, „Studia z Teorii Wychowania”, t. 10, nr 4 (29), s. 107–133.

Wojciechowska M. (2008a). Spójność systemu wartości rodziców z systemem wartości ich dzieci, Kielce: Wydawnictwo Stachurski.

Wojciechowska M. (2008b). Wartości młodszego i starszego pokolenia Polaków w okresie transformacji ustrojowej w Polsce, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.

Wojciechowska M. (2018). Wartości młodzieży i jej rodziców. W kręgu refleksji nad edukacją, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Wojciechowska M., Wojciechowska B. (2022). Reflections on Health. Historical and Contemporary Contexts, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Wojciszke B. (2016). Psychologia społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Published
2022-12-15
How to Cite
Wojciechowska, M. (2022). System of Values of Future Early Education Teachers . Elementary Education in Theory and Practice, 17(4(67), 67-79. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1767.05
Section
Thematic Articles