Proper Diagnostic Assessment of Preschool Children as a Platform for Ensuring Educational Success
Abstract
The lowering of the age at which children begin their schooling, and the controversy surrounding this issue, have once again prompted reflection on the problem of the suitability of six-year-olds to attend school. This article draws attention to the significance of preschool education for the child’s effective fulfillment of compulsory schooling – for achieving educational success. Kindergarten, as an institution that fulfils both a caregiving and an educational role, is essential, both to provide the right conditions for overall child development and to endow a child with the competencies and skills needed by pupils in their first year at primary school. In reality a child’s education already begins at kindergarten level, and from the very beginning the quality of the education they receive has an impact on their success – both in education and in life. The current article attempts to answer the question: what should be done to give children preparing for entry into the new and challenging phase of life that is school attendance the optimum chances for educational success? The authors point out that the only sound basis for impacting positively on a child’s development is possession of a comprehensive and deep knowledge of their characteristics, including both positive and negative features, so that the teacher is able to tailor their educational, didactic and care-oriented activities to the individual child. In this context, accurate, comprehensive and thorough diagnosis becomes a major aid to unlocking the child’s potential and possibilities, eliminating the causes of likely problems and making the beginning of the educational process fair and equal for all. The article also highlights the important role of educators, who are the main creators of children’s educational success and are responsible, moreover, for conducting a systematic and properly thought through pre-school diagnostic assessment.
References
Brzezińska A.I., Matejczuk J., Nowotnik A., Wspomaganie rozwoju dzieci 5-7 letnich a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły, „Edukacja”, 117(2012)1.
Brzezińska A.I., Czub M., Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce, „Polityka Społeczna”, 38(2012)1.
Diagnoza przedszkolna, Bydgoszcz 2011, s. 8, http://www.kpcentorun. edu.pl/file/get/bf578f07ef93640f56f681721d4943d7 (dostęp:
07.2014).
Dzierzgowska I., Przedszkola wielu możliwości, „Dyrektor Szkoły”, 166(2007)10.
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002.
Jastrząb J., Jak przygotować dziecko sześcioletnie do roli ucznia, „Wychowanie w Przedszkolu”, 62(2009)5.
Kochan-Wójcik M., Diagnoza i monitorowanie rozwoju małego dziecka. Wprowadzenie, „Ogólnopolska Konferencja Dyrektorów Przedszkoli”, Wrocław 2005, http://www.oskko.edu.pl/wroclaw-05-2005 (dostęp: 23.07.2014).
Króliczek J., Pawlita H., Kondycja wychowania przedszkolnego, „Dyrektor Szkoły”, 150(2006)6.
Lisowska E., Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Wydawnictwo Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2008.
Marzec-Holka K., Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1990.
Nawrot C.M., Jak w przedszkolu wychowywać zdolne dzieci, „Dyrektor Szkoły”, 155(2006)11.
Płóciennik E., Diagnoza pedagogiczna jako informacja o poziomie opanowania czynności przez dziecko w wieku przedszkolnym, Toruń 2010, s. 269, dostęp online, http://www.ptde.org/file.php/1/Archiwum/XVI_KDE/plociennik.pdf (dostęp: 03.07.2014).
Płóciennik E., Kompetencja diagnostyczna nauczyciela w świetle podstawy programowej wychowania przedszkolnego, [w:] Nauczyciel wczesnej edukacji na drodze do profesjonalnego mistrzostwa, red. W. Leżańska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.
Podgórecki A., Charakterystyka nauk praktycznych, PWN, Warszawa 1962.
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, „ Impuls”, Kraków 2011.
Stańczak I., Diagnoza społecznego funkcjonowania dziecka w roli ucznia klas początkowych, [w:] Diagnoza i ewaluacja w przemianach edukacyjnych, red. K. Wenta, E. Perzycka, Wydawnictwo DiDN, Szczecin 2007.
Stępniak K., Diagnoza przedszkolna, „Wychowanie w Przedszkolu”, 63(2010)2.
Stępniak K., Indywidualizacja działań edukacyjnych, „Wychowanie w Przedszkolu”, 63(2010)5.
Styczyńska M., Wspomaganie rozwoju dziecka przedszkolnego, „Dyrektor Szkoły”, 166(2007)10.
Surma B., Gotowość szkolna do uczenia się matematyki dzieci sześcioletnich w przedszkolu Montessori – raport z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 28(2013)2.
Szumilas E.M., Zdrowie i rozwój polskich sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu”, (2008)6.
Wejner T., Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna i jej wpływ na sukces edukacyjny, Wrocław 2012, s. 330, dostępny online, http://www.ptde.org/file.php/1/Archiwum/XVIII_KDE/XVIII%20KDE%20-%20referaty/Wejner.pdf. (dostęp: 12.07.2014).
Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, „Żak”, Warszawa 2009.
Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, „Żak”, Warszawa 2007.
Wysocka E., Psychopedagogiczny model diagnozy edukacyjnej – struktura i reguły poznania, [w:] Diagnoza i ewaluacja w przemianach edukacyjnych, red. K. Wenta i E. Perzycka, Wydawnictwo DiDN, Szczecin 2007, s. 177.
Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1973.
Copyright (c) 2014 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search