The Child-Learner and his Needs From the Perspective of Female Primary School Teachers and Janusz Korczak’s Pedagogy in the Background
Abstract
The main objective of the article is to present the perception of children-learners and their needs by female primary school teachers. The research problem concerns teachers’ perspectives on a child-learner and their needs presented in teachers’ narrations. The research data was collected during the free-form interviews with a qualitative character. The argument starts with Janusz Korczak’s selected views. Subsequently, the participants’, i. e. primary school teachers’ perspectives on a child-learner’s needs were presented. The analysis of the participants’ responses indicates that they see children-learners as objects to be formed, supporting the hierarchical teacher-learner arrangement. Implementing the need for constant control and external stimulation, as well as limiting children’s freedom, is far away from the democratic and developmental perspective of schooling impact and Korczak’s system of anti-authoritarian influences.
References
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych (W. Betkiewicz, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Babicka-Wirkus, A. i Groenwald, M. (2018). Głos dziecka w przedszkolu – między swobodą wypowiedzi a milczeniem. Problemy Wczesnej Edukacji, 40(1), 95–104.
Bauman, Z. (1995). Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna (J. Bauman, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bińczycka, J. (2009). Spotkanie z Korczakiem. Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dahlberg, G., Moss, P. i Pence, A. (2013). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki (K. Gawlicz, tłum). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Gibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hammersley, M. i Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych (S. Dymczyk, tłum). Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Jarosz, E. (2013). O potrzebie demokratyzowanie polskiej szkoły. Czas na krok następny – podmiotowość i współudział dzieci w edukacji. Studia Edukacyjne, 29, 49–60. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/7300e3e1-9cbe-416e-a6b3-6e7dddde00da/content
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kopciewicz, L. (2009). Fenomenografia jako metoda badań kultury w jej wymiarze codziennym. Pedagogika Kultury, 5, 105–116.
Korczak, J. (1957). Prawo dziecka do szacunku. W: J. Korczak, Wybór pism pedagogicznych. T. 1. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Korczak, J. (1958a). Momenty wychowawcze. W: J. Korczak, Wybór pism. T. 3. Nasza Księgarnia.
Korczak, J. (1958b). Samotność dziecka. W: J. Korczak, Wybór pism. T. 4. Nasza Księgarnia.
Korczak, J. (1978). Jak kochać dziecko. W: J. Korczak, Pisma wybrane. T. 1. Nasza Księgarnia.
Korczak, J. (1984). Prawo dziecka do szacunku. W: J. Korczak, Pisma wybrane. T. 2. Nasza Księgarnia.
Korczak, J. (1993). Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku. Oficyna Wydawnicza Latona.
Korczak, J. (2002). Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Korczak, J. (2013). Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Do sierot. Instytut Książki.
Liebel, M. (2017). Janusz Korczak i prawa dziecka jako zdolność sprawcza. W: M. Liebel i U. Markowska-Manista: Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany (s. 54–67). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.
McLaren, P. (1999). Schooling as a ritual performance: Toward political economy of educational symbols and gestures. Rowman & Littlefield.
Quortrup J., (1993). Soziale Definition der Kindheit. W: M. Markewka, B. Nauck (red.), Handbuch der Kindheitsforschung (s. 109–124). Luchterhand.
Smolińska Theiss, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem — przełomy i przejścia. Chowanna, 1, 13–26.
Stainton Rogers, W. (2008). Promocja lepszego dzieciństwa: konstrukcje troski o dziecko (M. Kościelniak, tłum.). W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 173–197). Wydawnictwo WAM.
Szczepska-Pustkowska, M. (2011). Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Waloszek, D. (2009). Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Waloszek, D. (2015). Nauczyciel w dzieciństwie człowieka. Doświadczenie – kompetencja – refleksyjność. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Znaniecki, F. (2008). Metoda socjologiczna (E. Hałas, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Copyright (c) 2024 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search