The Child-Learner and his Needs From the Perspective of Female Primary School Teachers and Janusz Korczak’s Pedagogy in the Background

Keywords: a teacher, teachers’ perspectives on learners, child’s needs, a child in Korczak’s pedagogy, objectification of students

Abstract

The main objective of the article is to present the perception of children-learners and their needs by female primary school teachers. The research problem concerns teachers’ perspectives on a child-learner and their needs presented in teachers’ narrations. The research data was collected during the free-form interviews with a qualitative character. The argument starts with Janusz Korczak’s selected views. Subsequently, the participants’, i. e. primary school teachers’ perspectives on a child-learner’s needs were presented. The analysis of the participants’ responses indicates that they see children-learners as objects to be formed, supporting the hierarchical teacher-learner arrangement. Implementing the need for constant control and external stimulation, as well as limiting children’s freedom, is far away from the democratic and developmental perspective of schooling impact and Korczak’s system of anti-authoritarian influences.

References

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych (W. Betkiewicz, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Babicka-Wirkus, A. i Groenwald, M. (2018). Głos dziecka w przedszkolu – między swobodą wypowiedzi a milczeniem. Problemy Wczesnej Edukacji, 40(1), 95–104.

Bauman, Z. (1995). Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna (J. Bauman, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bińczycka, J. (2009). Spotkanie z Korczakiem. Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dahlberg, G., Moss, P. i Pence, A. (2013). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki (K. Gawlicz, tłum). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Gibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hammersley, M. i Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych (S. Dymczyk, tłum). Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Jarosz, E. (2013). O potrzebie demokratyzowanie polskiej szkoły. Czas na krok następny – podmiotowość i współudział dzieci w edukacji. Studia Edukacyjne, 29, 49–60. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/7300e3e1-9cbe-416e-a6b3-6e7dddde00da/content

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kopciewicz, L. (2009). Fenomenografia jako metoda badań kultury w jej wymiarze codziennym. Pedagogika Kultury, 5, 105–116.

Korczak, J. (1957). Prawo dziecka do szacunku. W: J. Korczak, Wybór pism pedagogicznych. T. 1. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Korczak, J. (1958a). Momenty wychowawcze. W: J. Korczak, Wybór pism. T. 3. Nasza Księgarnia.

Korczak, J. (1958b). Samotność dziecka. W: J. Korczak, Wybór pism. T. 4. Nasza Księgarnia.

Korczak, J. (1978). Jak kochać dziecko. W: J. Korczak, Pisma wybrane. T. 1. Nasza Księgarnia.

Korczak, J. (1984). Prawo dziecka do szacunku. W: J. Korczak, Pisma wybrane. T. 2. Nasza Księgarnia.

Korczak, J. (1993). Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku. Oficyna Wydawnicza Latona.

Korczak, J. (2002). Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Korczak, J. (2013). Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Do sierot. Instytut Książki.

Liebel, M. (2017). Janusz Korczak i prawa dziecka jako zdolność sprawcza. W: M. Liebel i U. Markowska-Manista: Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany (s. 54–67). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.

McLaren, P. (1999). Schooling as a ritual performance: Toward political economy of educational symbols and gestures. Rowman & Littlefield.

Quortrup J., (1993). Soziale Definition der Kindheit. W: M. Markewka, B. Nauck (red.), Handbuch der Kindheitsforschung (s. 109–124). Luchterhand.

Smolińska Theiss, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem — przełomy i przejścia. Chowanna, 1, 13–26.

Stainton Rogers, W. (2008). Promocja lepszego dzieciństwa: konstrukcje troski o dziecko (M. Kościelniak, tłum.). W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 173–197). Wydawnictwo WAM.

Szczepska-Pustkowska, M. (2011). Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Waloszek, D. (2009). Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Waloszek, D. (2015). Nauczyciel w dzieciństwie człowieka. Doświadczenie – kompetencja – refleksyjność. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Znaniecki, F. (2008). Metoda socjologiczna (E. Hałas, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published
2024-06-27
How to Cite
Zalewska-Bujak, M. (2024). The Child-Learner and his Needs From the Perspective of Female Primary School Teachers and Janusz Korczak’s Pedagogy in the Background. Elementary Education in Theory and Practice, 19(2 (73), 65-78. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1973.05