The Child in the Perspective of Janusz Korczak's Pedagogical Anthropology Some Reflections in the Context of Early Childhood Education

Keywords: child, childhood, pedagogical anthropology, early childhood education, Janusz Korczak

Abstract

The following article organises the problem of the search for an understanding of one of the fundamental concepts for contemporary pedagogy. The question of understanding the notion "child" in contemporary pedagogical discourse directs the author's analyses towards the approach of pedagogical anthropology. The multiplicity of theoretical and methodological positions within the framework of research conducted on childhood nowadays creates a peculiar area of study combining the achievements of many disciplines of science. Among their positions, knowledge about the child is sought from multiple research perspectives.  The analysis of who the child is becomes fundamental when we realise that pedagogical theories and systems, as well as specific methodological approaches and didactics of early childhood education are founded on this notion. This concept builds specific approaches to the child and childhood, and changes in its meanings are responsible for paradigmatic shifts in parenting and didactics. The author attempts to define and outline the category of the child against the background of human anthropology, in order to arrive at Korczak's concept of the child and childhood and to show its implications for early childhood education. The concept of the child read from the works of Janusz Korczak carves out new interpretative and methodological spaces. In methodological terms, the article is a communication from qualitative pedagogical research.

References

Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Corsaro, W.A. (1997). The sociology of childhood. Pine Forge Press/Sage Publications

Dawid, J.W. (1961 [1887]). Zasób umysłowy dziecka. Przyczynek do psychologii doświadczalnej. W: Dawid J.W., Pisma pedagogiczne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.

Fink, A.G. (2019). Conducting research literature reviews: From the Internet to paper. Sage Publications.

Hegel, G.W.F. (1963). Fenomenologia ducha (A. Landman, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Jacyno, M. i Szulżycka, A. (1999). Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata. Oficyna Naukowa.

Kehily, M.J. (2008). Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (M. Kościelniak, tłum.). Wydawnictwo WAM.

Korczak, J. (1987). Myśli. Państwowy Instytut Wydawniczy.

Korczak, J. (2017). Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (191.3-1939) (S. Bergman i E. Świderska, tłum.). Instytut Badań Literackich PAN.

Koursoumba, L.L. (2013). Janusz Korczak i Konwencja o prawach dziecka. W: B. Smolińska-Theiss (red.), Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie, (s. 54–61). Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Kozak, M. (2013). Prawo dziecka do edukacji. Założenia pedagogiczno-prawne i bariery realizacyjne. Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Kusztal, J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Matthews, B. (2006). A Philosophy of Childhood. The Poynter Center for the Study of Ethics and American Institutions – Indiana University.

Rogers, W.S. (2008). Promocja lepszego dzieciństwa: konstrukcje troski o dziecko. W: M.J. Kehily, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. Wydawnictwo WAM.

Smolińska-Theiss, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. Chowanna, 1, 13–26.

Smolińska-Theiss, B. (2014). Korczakowskie narracje pedagogiczne. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szczepska-Pustkowska, M. (2011). Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śliwerski, B. (1992). Przekraczanie granic wychowania. Od „pedagogiki dziecka” do antypedagogiki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Published
2024-03-28
How to Cite
Turczyk, M. (2024). The Child in the Perspective of Janusz Korczak’s Pedagogical Anthropology Some Reflections in the Context of Early Childhood Education. Elementary Education in Theory and Practice, 19(1(72), 11-19. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1972.01