Socio-Emotional Functioning of Children at Risk Of Dyslexia and Preventive Activities of Kindergartens and Schools

Keywords: children at risk of specific learning difficulties, social-emotional competences, preventive programs, educational programs, stimulation

Abstract

This article is an attempt to present the importance of the functioning of children at risk of specific learning difficulties in the socio-emotional area, and the preventive activities undertaken in kindergartens/schools. The first part of the article discusses the difficulties in the socio-emotional area that a child at risk of specific learning difficulties may face already at the level of kindergarten or lower school grades, i. e. with a low level of social competences, internalising behaviours, lower adaptive skills, and withdrawal. Then, the author of the article discusses tasks and roles of the kindergarten and school in improving key competences in the socio-emotional sphere of children, and the possibilities of supporting the proper development in this area of children at preschool and early school age, with particular emphasis on children at risk of dyslexia. This is important because in schools, interventions to improve social-emotional competences are hardly ever undertaken, and the activities of the teaching staff focus mainly on equipping children with the basic knowledge necessary to learn reading and writing. The lack of appropriate training in emotional and social competences causes and deepens difficulties and disorders in reactions in various social situations. That is why, there is a need to take into account appropriate interactions in the educational process.

References

Aro, T., Eklund. K, Nurmi, J-E. i Poikkeus, A-M. (2012). Early language and behavioural regulation skills as predictors of social outcomes. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 55, 395–408.

Baker, J.E. (2022). Trening umiejętności społecznych. Dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera, trudnościami w komunikacji i kontaktach społecznych (A. Pałynyczko-Ćwiklińska, tłum.). Harmonia Uniwersalis.

Balboni, G., Incognito, O., Belacchi, C., Bonichini, S. i Cubelli, R. (2017). Vineland-II adaptive behavior profile of children with attention-deficit/hyperactivity disorder or specific learning disorders. Research in Developmental Disabilities, 61, 55–65. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2016.12.003

Bhan, S. i Farooqui, Z. (2013). Social skills training of children with learning disability. Disability, CBR & Inclusive Development, 24(2), 54–63.

Borowik, J. (2018). Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Czechowska, Z. (2022). Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. NODN Zyta Czechowska.

Dempsey, I. i Valentine, M. (2017). Special education outcomes and young Australian school students: A propensity score analysis replication. Australasian Journal of Special Education, 41(1), 68–86. https://doi.org/10.1017/jse.2017.1

European Commission. (2019). Key competences for lifelong learning. Education and training. Publications Office of the European Union.

Fornalik, I., Pachniewska, K. i Płuska, J. (2018). Poznać i zrozumieć uczucia. Uczucia w nas i w relacjach ze światem. Historyjki społeczne. Wydawnictwo Szkolne PWN.

Furgoł, S. (b.d.). Wzorcowe materiały dydaktyczne w zakresie: kompetencje kluczowe. Część III: Poziom – szkoła podstawowa i szkoła ponadpodstawowa. Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. https://www.wcdn.wroc.pl/dsc/wzorcowe_materialy_SP_i_LO/DSC_kompetencje_kluczowe_podstawowa_i_ponadpodstawowa.pdf

Glick, B. i Gibbs, J.C. (2011). Trening zastępowania agresji (ART). Kompleksowa interwencja wobec młodzieży agresywnej (A. Majcherczyk, tłum.). Instytut „Amity”.

Goldstein, A.P., Glick, B. i Gibbs, J.C. (2004). Program zastępowania agresji (E. Bartz, tłum.). Instytut „Amity”.

Góra, K., Jonac, J., Kaczan, R., Rycielski, P. i Stryjek, K. (2022). Moc emocji. Program wspierający rozwój emocjonalno-społeczny z elementami socjoterapii dla dzieci w wieku 6–10 lat. Program multimedialny. Nowa Era.

Helton, J.J., Gochez-Kerr, T. i Gruber, E. (2018). Sexual abuse of children with learning disabilities. Child Maltreatment, 23(2), 157–165. https://doi.org/10.1177/1077559517733814

Huang, Y., He, M., Li, A., Lin, Y., Zhang, X. i Wu, K. (2020). Personality, behavior characteristics, and life quality impact of children with dyslexia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1415), 1–14. https://doi.org/10.3390/ijerph17041415

ICD-11. (2022). International Classification of Diseases 11th Revision. WHO. https://icd.who.int/en

Kempe, C., Gustafson, S. i Samuelsson, S. (2011). A longitudinal study of early reading difficulties and subsequent problem behaviours. Scandinavian Journal of Psychology, 52(3), 242–250. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2011.00870.x

Larson, J. i Lochman, J.E. (2013). Pomoc dzieciom w radzeniu sobie z gniewem. Podejście kognitywno-behawioralne (Stowarzyszenie Psychoprofilaktyki „Spójrz Inaczej”, tłum.). Fraszka Edukacyjna.

Lilian, G.K., Odundo, P.A. i Ngaruiya, B. (2015). Effects of emotional needs on participation of children aged 4–6 with learning disabilities in early childhood centers in Starehe Division, Nairobi County, Kenya. World Journal of Education, 5(3), 79–90. https://doi.org/10.5430/wje.v5n3p79

Matczak, A. i Martowska, K. (2009). Instrumental and motivational determinants of social competencies. W: A. Matczak (red.), Determinants of social and emotional competencies (s. 13–35). Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Matczak, A. (red.). (2009). Determinants of social and emotional competencies. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Matczak, A. (2012). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Morgan, P.L., Farkas, G., Tufis, P.A. i Sperling, R.A. (2008). Are reading and behaviour problems risk for each other? Journal of Learning Disabilities, 41(5), 417–436. https://doi.org/10.1177/0022219408321123

Parhiala, P., Torppa, M., Eklund, K., Aro, T., Poikkeus, A.M., Heikkilä, R. i Ahonen, T. (2015). Psychosocial functioning of children with and without dyslexia: A follow‐up study from ages four to nine. Dyslexia, 21(3), 197-211. https://doi.org/10.1002/dys.1486

Rafał-Łuniewska, J. (2021). Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (2017). Dz. U. poz 356.

Silani, G., Frith, U., Demonet, J.-F., Fazio, F., Perani, D., Price, C., Frith, C.D. i Paulesu, E. (2005). Brain abnormalities underlying altered activation in dyslexia: A voxel based morphometry study. Brain, 128(10), 2453–2461. https://doi.org/10.1093/brain/awh579

Snowling, M.J., Muter, V. i Carroll, J. (2007). Children at family risk of dyslexia: A follow-up in early adolescence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(6), 609–618. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2006.01725.x

Sorensen, L.G., Forbes, P.W., Bernstein, J.H., Weiler, M.D., Mitchell, W.M. i Waber, D.P. (2003). Psychosocial adjustment over a two-year period in children referred for learning problems: Risk, resilience and adaptation. Learning Disabilities Research and Practice, 18(1), 10–24. https://doi.org/10.1111/1540-5826.00054

Zach, S., Yazdi-Ugav, O. i Zeev, A. (2016). Academic achievements, behavioral problems, and loneliness as predictors of social skills among students with and without learning disorders. School Psychology International, 37(4), 378–396. https://doi.org/10.1177/0143034316649231

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. (2018). Dz. Urz. UE 2018/C 189/01.

Published
2024-06-27
How to Cite
Kucharczyk, I., & Wójcik, M. (2024). Socio-Emotional Functioning of Children at Risk Of Dyslexia and Preventive Activities of Kindergartens and Schools. Elementary Education in Theory and Practice, 19(2 (73), 119-131. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1973.09