Parents’ Pedagogical Culture as a Factor in Shaping and Strengthening Resilience in Children

Keywords: culture, parents’ pedagogical culture, resilience, educational awareness, pedagogical knowledge

Abstract

Socio-cultural changes, on the one hand, create development opportunities, and on the other hand, pose a threat and force the need for change. Modern man, in order to keep up with the pace of life, must respond to changes, adapt to them and actively participate in them. It becomes important for him/her to acquire new skills. Therefore, there are new expectations and requirements for families upbringing the youngest generation. In this perspective, the phenomenon of resilience is revealed, which can be a way of adapting to changing circumstances and foster openness to modification under the conditions of emerging barriers and unforeseen life events. The pedagogical culture of parents is a phenomenon that deserves special attention, since, depending on its level, it can contribute to the well-being and success in life and education of the child, or to its failure. The purpose of the article is to scientifically reflect on the pedagogical culture of parents in the context of the formation of resilience in children, which can be a source of building and maintaining their psychological resilience and well-being. The following research problem was formulated: how can the structural elements of parents’ pedagogical culture contribute to the formation and strengthening of children’s resilience? In order to achieve the formulated goal, a synthetic-analytical review of the literature relevant to the issue at hand was used. The analyses made primarily refer to J. Wilk’s depiction of parents’ pedagogical culture and psychological and pedagogical concepts of resilience.

References

Bereźnicka, M. (2015). Kultura pedagogiczna rodziców w społeczeństwie informacyjnym. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Błasiak, A. i Dybowska, E. (2021). Wzmacnianie rezyliencji w rodzinie – współczesną potrzebą. Roczniki Pedagogiczne, 13(49), 59–72. https://doi.org/10.18290/rped21134.6

Cudak, H. (1997). Rola ośrodków nieszkolnych w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego.

Cudak, S. (2007). Świadomość wychowawcza rodziców. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 6, s. 414). „Żak”.

Doniec, R. (2001). Rodzina wielkiego miasta. Przemiany społeczno-moralne w świadomości trzech pokoleń. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Doniec, R. (2008). Kultura pedagogiczna rodziców w ponowoczesnej kulturze. W: B. Muchacka (red.), Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania (s. 207–220). Wydawnictwo Naukowe PAT.

Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Jundziłł, I. (1980). Rola zawodowa pedagoga szkolnego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Junik, W. (2012). Teoretyczne i empiryczne podstawy wzmacniania rezyliencji (resilience) u dzieci z rodzin z problemem alkoholowym. Dziecko Krzywdzone, 11(3), 27–45.

Kawula, S. (1975). Świadomość wychowawcza rodziców. Stan aktualny, niektóre uwarunkowania i skutki oraz perspektywy. Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Kawula, S. (2007). Kultura pedagogiczna rodziców jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowania najmłodszego pokolenia. W: S. Kawula, J. Brągiel i A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki (s. 301–324). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Konaszewski, K. (2020). Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Maciaszkowa, J. (1980). O współżyciu w rodzinie. Osobowość a spostrzeganie. Nasza Księgarnia.

Opozda, D. (2012). Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów. Towarzystwo Naukowe KUL. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.

Rutkowska, M. (2015). Rezyliencja jako interdyscyplinarna kategoria analityczna i jej zastosowanie w pedagogice. Studia i Badania Naukowe, 9(1), 29–46.

Smulczyk, M. (2016). Resilience a edukacja. Rola fenomenu skutecznej adaptacji w osiągnięciach szkolnych. Forum Oświatowe, 28(2), 203–222.

Suchodolski, B. (1990). Wychowanie mimo wszystko. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Świdrak, E. (2013). Świadomość wychowawcza we współczesnej rodzinie. Wydawnictwo KUL.

Wilk, J. (2021). Pedagogika rodziny. Wydawnictwo Narracje.

Published
2024-06-27
How to Cite
Błasiak, A. (2024). Parents’ Pedagogical Culture as a Factor in Shaping and Strengthening Resilience in Children. Elementary Education in Theory and Practice, 19(2 (73), 79-90. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1973.06