When “Compassion Picks Snails off the Pavement”and Teaches the Reader about Feelings/How to Feel. About Picture Books by Tina Oziewicz and Aleksandra Zając

Keywords: children's literature, picture book, book about emotions, contemporary literature for children, word and image

Abstract

In modern times, a time of unrelenting overstimulation, often destructive mass media, a specific culture defined by cruelty and fear, a time of constant hustle and bustle, blurring of boundaries and norms, multi-level destabilisation in a changing world, children’s literature should be a refuge, a place full of warmth and wisdom, a specific medium providing support in the broadest sense. Such literature includes books from the “Dwie Siostry” Publishing House: What Feelings Do?, What Feelings Do at Night? and What Feelings Like? written by Tina Oziewcz and Aleksandra Zając, which can be classified as picture books dealing with emotions. These books were the object of the qualitative analysis which was preceded by a review of the literature on the subject. In the first part of this article, the essence of the picture book was presented and its characteristics, which form the determinants of a good book of this type, were presented. The next section is an analysis (of the textual and visual layers) of each of the three titles that make up “emotional” series created by Tina Oziewicz and Aleksandra Zając. The entire article is rounded off with a summary highlighting sample fields (directions) of activity in which the presented books can be used as an initiating and inspiring factor.

References

Aleksandrzak, M. (2017). Interakcja w ujęciach teoretycznych – wieloaspektowy charakter zjawiska. Neofilolog, 49/2, 163–177. https://doi.org/10.14746/n.2017.49.2.01

Bader, B. (1976). American picturebooks from Noah’s Ark to the Beast Within. Macmillan Publishing.

Beauvale, A. (2009). Uczucie. W: J. Siuta (red.), Słownik psychologii. Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.

Biernacka-Licznar, K. i Paprocka, N. (2016). Polscy wydawcy lilipuci jako idea-makers? Przekładaniec, 32, 145–162. https://doi.org/10.4467/16891864PC.16.009.6549

Cackowska, M. (2012). Dzieciństwo. W: T. Szkudlarek, M. Cackowska, L. Kopciewicz, M. Patalon, K. Starego i P. Stańczyk, Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury (s. 37–95). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Centner-Guz, M. (2017). Wartości ilustracji w książce obrazkowej i ilustrowanej w perspektywie porządku jej udostępniania dzieciom. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 12(3/45), 69–87. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/888/1026

Gillian, R. (2010). Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością (E. Klekot, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gwioździk, J. (2014). Sztuka książki w relacjach słowa, obrazu i formy. Studia Artystyczne, 2, 42–45.

Hladíková, H. (2014). Children’s Book Illustrations: Visual Language of Picture Books. CRIS – Bulletin of the Centre for Research and Interdisciplinary Study, 1, 19–31. htps://doi.org/10.2478/cris-2014-0002

Kaniewska, B. (2016). O ważności obrazków, czyli ilustracja w książce dla dzieci. W: S. Wysłouch i B. J. Przymuszała (red.), Literatura w kręgu sztuki. Tematy – konteksty – medialne transformacje (s. 155–173). Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

Maruszewski, T. i Ścigała, E. (1998). Emocje – aleksytymia – poznanie. Wydawnictwo Fundacji Humariora.

Mortkowiczowa, J. (1904). O wychowaniu estetycznem. Warszawa: G. Centnerszwer i Ska.

Mourão, S. (2022). Picturebooks and reading aloud in the early English language classroom. W: ICEPELL Consortium, The ICEGuide: A handbook for intercultural citizenship education through picturebooks in early English language learning (s. 35–40). CETAPS, NOVA FCSH.

Ogonowska, A. (2012). Kultura, komunikacja i kompetencja wizualna w kontekście wybranych zagadnień współczesnej humanistyki. W: E. Kulczycki i M. Wendland (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji (s. 53–67). Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.

Oziewicz, T. (2022a). Co lubią uczucia? (A. Zając, ilustr.). Wydawnictwo Dwie Siostry.

Oziewicz, T. (2022b). Co robią uczucia? (A. Zając, ilustr.). Wydawnictwo Dwie Siostry.

Oziewicz, T. (2023). Co uczucia robią nocą? (A. Zając, ilustr.). Wydawnictwo Dwie Siostry.

Szuman, S. (2008). O słuchaniu i przeżywaniu muzyki. W: S. Szuman, Wybór pism estetycznych (s. 165–196). Universitas.

Teodorczyk, A. (2014). Pomiędzy sztuką a edukacją. Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży. https://www.stgu.pl/stgu_files/Files/Anna_Teodorczyk_Pomi%C4%99dzy_sztuk%C4%85_a_edukacj%C4%85_poprawiona.pdf

Walat, W. i Warchoł, T. (2019). Analiza pojęcia i klasyfikacji emocji z punktu widzenia procesów uczenia się. Journal of Education, Technology and Computer Science, 29/3, 80–85. https://doi.org/10.15584/eti.2019.3.11

Zimbardo, P. G., Johnson R. L. i McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published
2024-12-24
How to Cite
Tomas, I. (2024). When “Compassion Picks Snails off the Pavement”and Teaches the Reader about Feelings/How to Feel. About Picture Books by Tina Oziewicz and Aleksandra Zając. Elementary Education in Theory and Practice, 19(4(75), 121-134. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1975.08