Engaging Pedagogy Students in Education for Sustainable Development – Examples of Good Practices

Keywords: sustainable development, education for sustainable development, teaching students, projekt Kids Lab for Sustainability, online course Teacher competencies in STEAM and sustainable development

Abstract

Education of the twenty-first century poses a number of challenges to the teacher. The ability to cope in a dynamically changing environment, new technologies, the development of the competences of the future (including soft competences), sensitivity to the problems of the modern world – these are just some of them. One of the ways to deal with these challenges is to implement education for sustainable development. Its proper implementation, which requires adequate preparation of the teacher for the profession, can contribute to the building of a sustainable society.
The purpose of this article is to present two initiatives implemented as part of the Kids Lab for Sustainability project – a learning community and an online course aimed at, among others, teaching students at Ignatianum University in Krakow. Their presentation focuses on showing the student’s involvement in the suggestion for acquiring knowledge, but above all practical skills in the topic of education for sustainability. Participating in the various stages of the project and implementing the online course, the students had the opportunity to learn about the assumptions of education based on this trend, and were encouraged to practically test the suggestions (scenarios/resources) of the activities, suggest their modifications, their own ideas or original solutions. The suggestion of such organized work resulted in positive reception and high involvement of students in the activities suggested by project members. The students appreciated both the interesting form of the materials (scenarios/resources) developed by the team implementing the Kids Lab for Sustainability project and posted on its website, as well as the way of transferring knowledge.

References

Ardoin, N.M., Bowers, A.W., Wyman, Roth, N., Holthui, N. (2018). Environmental education and K-12 student outcomes: A review and analysis of research. The Journal of Environmental Education, 49(1), 1–17. https://doi.org/10.1080/00958964.2017.1366155

Batorczak, A. i Klimska, A. (2020). Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju – refleksje przed ogłoszeniem nowej Dekady na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2020-2030). Studia Ecologiae et Bioethicae, 18(2), 17–26. https://doi.org/10.21697/seb.2020.18.2.02

Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Borys, T. (2010). Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania. Problemy Ekorozwoju, 5(1), 59–70. https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPL2-0017-0005

Europejska Komisja Gospodarcza ONZ. (2008). Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. https://unece.org/DAM/env/esd/strategytext/strategyinPolish.pdf

Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej. (2020). Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce. https://media.freshmail.mx/userfiles/0cl8p8ise4/2575305f60fa0deb862e89163a26f9a41598431986.pdf

Instytut Badań Edukacyjnych. (2013). Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIACC). http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-PIAAC-2013.pdf

Jeronen, E. (2022). Sustainable Education. W: S. Idowu, R. Schmidpeter, N. Capaldi, L. Zu, M. Del Baldo i R. Abreu (red.), Encyclopedia of sustainable management. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02006-4_237-1

Kalinowska, A. (2007). Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju – zmniejszanie barier. W: A. Kalinowska i W. Lenart (red.), Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju: wybór wykładów z lat 2004–2007 (s. 45–50). Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym.

Kids Lab 4 Sustainability. (b.d.a). Kompostownik i pożyteczne dżdżownice. https://kidslab4sustainability.eu/kompostownik-i-pozyteczne-dzdzownice/

Kids Lab 4 Sustainability. (b.d.b). Obszary repozytorium. https://kidslab4sustainability.eu/obszary-repozytorium/#areas

Kids Lab 4 Sustainability. (b.d.c). Podręcznik do kształcenia przyszłych nauczycieli. https://kidslab4sustainability.eu/wp-content/uploads/2024/06/Klabs4sustainability-Handbook_PL.docx-1.pdf

Kids Lab 4 Sustainability. (b.d.d). Poznajemy krzesiwo. https://kidslab4sustainability.eu/poznajemy-krzesiwo/

Kids Lab 4 Sustainability. (b.d.e). Ramka poziomująca. https://kidslab4sustainability.eu/ramka-poziomujaca/

Kowalik, Z., Magda, I. (2021). Rynek pracy w Polsce – przemiany i wyzwania. Ubezpieczenia Społeczne. Teoria i praktyka, 150(3), 5–22. https//doi.org/10.5604/01.3001.0015.3183

Mikler-Chwastek, A., Jelinek, J.A. i Korwin-Szymanowska, A. (2023). Zielona edukacja i zrównoważony rozwój w nauczaniu początkowym. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Navoica. (b.d.). KidsLab4Sustainability: Online course for educators. https://navoica.pl/courses/course-v1:UniwersytetIgnatianumwKrakowie+KIDSLABEN02+2024_en_1/about

ONZ. (2015). Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. Przekształcamy nasz świat. Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. https://www.un.org.pl/agenda-2030-rezolucja

Surma, B., Rosati, N., Menon, S., Fuertes, M. T., Farren, M. i Maguire, F. (2020). Kitchen Lab for Kids. Program kształtowania umiejętności STEM w przedszkolu. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(4/54), 61–70. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1454.05

Sztumski, W. (2019). Zrównoważony rozwój – zrównoważony człowiek (zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju). Eunomia – Rozwój Zrównoważony – Sustainable Development, 97(2), 7–16. https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/56

World Economic Forum. (2023). The Future of Jobs Report 2023. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/in-full/4-skills-outlook/

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (2001). Dz. U. nr 62, poz. 627. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf

Wydawnictwo Naukowe PWN. (b.d.). Edukacja. W: Encyklopedia PWN. Pobrano 2 września 2024 z: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/edukacja;3896542.html

Published
2024-12-24
How to Cite
Szewczuk, K. (2024). Engaging Pedagogy Students in Education for Sustainable Development – Examples of Good Practices. Elementary Education in Theory and Practice, 19(4(75), 55-70. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1975.04