The Importance of a Growth Mindset for the Well-Being of Children at Early School Age

Keywords: mindset, growth mindset, well-being, early school education, stability mindset

Abstract

The aim of this article is to demonstrate the importance of a “growth mindset” for the well-being of children at early school age. It is indicated that the formation of beliefs in children that foster perseverance, self-motivation and a constructive approach to failure is important for their emotional and social functioning. The theoretical basis is the concept of growth mindset by Carol S. Dweck.

The results of author’s own research among pupils in grades I–III (N = 220) are also presented, which reveal a tendency for growth mindset to decline with the subsequent years of children’s schooling.

The article also presents a project entitled “Mógoki – How to work with children on perseverance”, which supports teachers in developing perseverance, coping skills, and motivation to learn in children.

The conclusions emphasise the importance of informed support from adults – teachers and parents – in developing a growth mindset in children. Recommendations for educational practice include the use of constructive feedback, promoting the value of effort and creating an environment conducive to learning through mistakes and challenges, which is crucial for children’s mental wellbeing.

References

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman and Company. https://www.academia.edu/28274869/Albert_Bandura_Self_Efficacy_The_Exercise_of_Control_W_H_Freeman_and_Co_1997_pdf

Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się (J. Kowalczewska i J. Radzicki, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Blackwell, L.S., Trzesniewski, K.H. i Dweck, C.S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78(1), 246–263. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.00995.x

Bulkowski, K., Dobosz-Leszczyńska, W. i Kaźmierczak, J. (2023). Umiejętności polskich piętnastolatków. Najważniejsze wynik badania OECD PISA 2022. Instytut Badań Edukacyjnych. https://ibe.edu.pl/images/badania/PISA2022/PISA2022_najwazniejsze_wyniki_badania.pdf

Cambridge University Press. (b.d.). Mindset. W: Cambridge Dictionary. Pobrano 21 maja 2025 z: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/mindset

Czapiński, J. (1994). Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Duckworth, A. (2016). Upór. Potęga pasji i wytrwałości (P. Cieślak, tłum.). Galaktyka.

Dweck, C. (2021). Nowa psychologia sukcesu. Nastawienie na rozwój to gwarancja sukcesu (A. Czajkowska, tłum.). Muza.

Franken, R. E. (2006). Psychologia motywacji (M. Przylipiak, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Goleman, D. (2023). Inteligencja emocjonalna (A. Jankowski, tłum.). Media Rodzina.

Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się (Z. Janowska, tłum.). Biblioteka Szkoły Uczącej się.

Lendowska-Kidoń, T. i Wosik-Kawala, D. (2014). Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Leszcz-Krysiak, A. (2022). Inspiratorium. Jak pracować z dziećmi nad wytrwałością. Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis”.

Leszcz-Krysiak, A. (2024). Talent to (nie) wszystko – czyli o tym jak dzieci postrzegają znaczenie zdolności i wysiłku: Doniesienie z badań. W: E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka i G. Cęcelek (red.), Uczeń w szkolnej przestrzeni. Uczenie się i wyrównywanie szans edukacyjnych (s. 209–224). Difin.

Mueller, C.M. i Dweck, C.S. (1998). Praise for intelligence can undermine children’s motivation and performance. Journal of Personality and Social Psychology, 75(1), 33–52. https://doi.org/10.1037/0022-3514.75.1.33

Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069

Seligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia (P. Szymczak, tłum.). Media Rodzina.

Smak-Drewniak, A. (2022). Mógoki. O tym, że warto być wytrwałym. Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis”.

Sternberg, R.J. i Speat-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia (O. Kubińska i W. Kubiński, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Syrek, E. (2019) Zdrowie psychiczne, higiena psychiczna – edukacja dla dobrostanu psychicznego – aktualność koncepcji i poglądów Kazimierza Dąbrowskiego. Pedagogika Społeczna, 18(3/73), 223–235. https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/12421/1/Syrek_Zdrowie_spychiczne_higiena_psychiczna.pdf

Published
2025-06-30
How to Cite
Leszcz-Krysiak, A. (2025). The Importance of a Growth Mindset for the Well-Being of Children at Early School Age. Elementary Education in Theory and Practice, 20(2(77), 43-55. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.03