Znaczenie nastawienia na rozwój dla dobrostanu dzieci w młodszym wieku szkolnym

Słowa kluczowe: nastawienie, nastawienie na rozwój, nastawienie na trwałość, dobrostan, edukacja wczesnoszkolna

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie znaczenia „nastawienia na rozwój” dla dobrostanu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wskazano, że kształtowanie u dzieci przekonań sprzyjających wytrwałości, motywacji wewnętrznej oraz konstruktywnemu podejściu do porażek ma istotne znaczenie dla ich funkcjonowania emocjonalnego i społecznego. Podstawę teoretyczną stanowi koncepcja kształtowania nastawienia na rozwój (growth mindset) autorstwa Carol S. Dweck. Zaprezentowano również wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród uczniów klas I–III (N = 220), które ujawniają tendencję do spadku nastawienia na rozwój wraz z kolejnymi latami nauki szkolnej.

Artykuł przedstawia także projekt pt. Mógoki – Jak pracować z dziećmi nad wytrwałością, który wspiera nauczycieli w rozwijaniu u dzieci wytrwałości, umiejętności radzenia sobie z porażkami i motywacji do nauki.

We wnioskach podkreślono znaczenie świadomego wsparcia dorosłych – nauczycieli i rodziców – w kształtowaniu u dzieci nastawienia na rozwój. Rekomendacje dla praktyki edukacyjnej obejmują stosowanie konstruktywnej informacji zwrotnej, promowanie wartości wysiłku oraz tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się poprzez błędy i podejmowanie wyzwań, co ma kluczowe znaczenie dla dobrostanu psychicznego dziecka.

Bibliografia

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman and Company. https://www.academia.edu/28274869/Albert_Bandura_Self_Efficacy_The_Exercise_of_Control_W_H_Freeman_and_Co_1997_pdf

Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się (J. Kowalczewska i J. Radzicki, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Blackwell, L.S., Trzesniewski, K.H. i Dweck, C.S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78(1), 246–263. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.00995.x

Bulkowski, K., Dobosz-Leszczyńska, W. i Kaźmierczak, J. (2023). Umiejętności polskich piętnastolatków. Najważniejsze wynik badania OECD PISA 2022. Instytut Badań Edukacyjnych. https://ibe.edu.pl/images/badania/PISA2022/PISA2022_najwazniejsze_wyniki_badania.pdf

Cambridge University Press. (b.d.). Mindset. W: Cambridge Dictionary. Pobrano 21 maja 2025 z: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/mindset

Czapiński, J. (1994). Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Duckworth, A. (2016). Upór. Potęga pasji i wytrwałości (P. Cieślak, tłum.). Galaktyka.

Dweck, C. (2021). Nowa psychologia sukcesu. Nastawienie na rozwój to gwarancja sukcesu (A. Czajkowska, tłum.). Muza.

Franken, R. E. (2006). Psychologia motywacji (M. Przylipiak, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Goleman, D. (2023). Inteligencja emocjonalna (A. Jankowski, tłum.). Media Rodzina.

Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się (Z. Janowska, tłum.). Biblioteka Szkoły Uczącej się.

Lendowska-Kidoń, T. i Wosik-Kawala, D. (2014). Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Leszcz-Krysiak, A. (2022). Inspiratorium. Jak pracować z dziećmi nad wytrwałością. Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis”.

Leszcz-Krysiak, A. (2024). Talent to (nie) wszystko – czyli o tym jak dzieci postrzegają znaczenie zdolności i wysiłku: Doniesienie z badań. W: E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka i G. Cęcelek (red.), Uczeń w szkolnej przestrzeni. Uczenie się i wyrównywanie szans edukacyjnych (s. 209–224). Difin.

Mueller, C.M. i Dweck, C.S. (1998). Praise for intelligence can undermine children’s motivation and performance. Journal of Personality and Social Psychology, 75(1), 33–52. https://doi.org/10.1037/0022-3514.75.1.33

Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069

Seligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia (P. Szymczak, tłum.). Media Rodzina.

Smak-Drewniak, A. (2022). Mógoki. O tym, że warto być wytrwałym. Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis”.

Sternberg, R.J. i Speat-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia (O. Kubińska i W. Kubiński, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Syrek, E. (2019) Zdrowie psychiczne, higiena psychiczna – edukacja dla dobrostanu psychicznego – aktualność koncepcji i poglądów Kazimierza Dąbrowskiego. Pedagogika Społeczna, 18(3/73), 223–235. https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/12421/1/Syrek_Zdrowie_spychiczne_higiena_psychiczna.pdf

Opublikowane
2025-06-30
Jak cytować
Leszcz-Krysiak, A. (2025). Znaczenie nastawienia na rozwój dla dobrostanu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(2(77), 43-55. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.03